Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Hvis du visste om en alenemor som daglig går ifra babyen sin liggende igjen helt alene i leiligheten for å ta med hunden på luftetur i en times tid hver natt. Ville du ha varslet BV da? ( jeg skal ikke si hva jeg allerede har gjort men kan si at jeg har gjort noe, for jeg tenker med grøss og gru på hva som ville ha skjedd om det plutselig ble brann og babyen ligger der igjen hjelpesløs og alene, eller om den snudde seg og ikke kom seg rundt igjen eller at den ligger og skriker etter mammaen sin og så er hu ikke der når den trenger henne)
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 Jeg ville sakt ifra til moren om at det er farlig osv. Hvis du ser henne gjøre det igjen ville jeg ringt BV. Ja, det er farlig!
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Det er galt å la babyen være alene, og det første som slår meg er om dette er eneste svikt eller om det speiler en slapp holdning. På den andre siden kan det kanskje hende at hun ellers er veldig ansvarsfull, hun sørger tross alt for at hunden får turen sin selv om situasjonen er vanskelig. Det viser faktisk at hun bryr seg og prøver å strekke til, men kanskje har en misoppfatning om at det er "greit" med en time hvis det er om natten. Det hun trenger da er noen som kan fortelle henne at det ikke er greit, og hjelpe henne med en times barnevakt daglig slik at hun får gått med hunden på dagtid. Det er ikke alle hunder som passer like godt til turer med barnevogn, men det burde jo gå an å trene opp som en langsiktig løsning. I et slikt tilfelle vet jeg ikke om BV er rette instans å kontakte, men noen burde snakke med henne.
skruf Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Jeg ville ikke ringt barnevernet uten å ha snakket med moren om det først. Sagt at jeg ikke syntes noe om det, og at mye kan skje med baby den timen hun er borte. Er du helt sikker på at baby er helt alene? Eller kan hun ha gitt en nabo baby-callen for å holde et øre med baby og låse seg inn hvis noe skjer? Jeg gjorde det av og til hvis jeg måtte en snartur ut og babyen sov, ga naboen babysitter og nøkkel, i tilfelle det skulle være noe. Husker der jeg bodde tidligere, der brukte nabodamen å la babyen ligge alene i lekegrinda (våken baby), mens hun kjørte til barnehagen 15min unna for å hente storebroren!! Fikk helt sjokk da jeg oppdaget det, og tilbød meg at hun kunne dumpe babyen til meg mens hun var ute (jeg var hjemme i mammaperm). Forstår ikke helt hvorfor hun ikke kunne ta med babyen... Men jeg ringte ikke barnevernet... Det verste i dette tilfellet er at nabodamen er helsesøster på spebarnsstasjonen her...
Bing Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 Jeg ville ikke ringt barnevernet uten å ha snakket med moren om det først. Sagt at jeg ikke syntes noe om det, og at mye kan skje med baby den timen hun er borte. Er du helt sikker på at baby er helt alene? Eller kan hun ha gitt en nabo baby-callen for å holde et øre med baby og låse seg inn hvis noe skjer? Jeg gjorde det av og til hvis jeg måtte en snartur ut og babyen sov, ga naboen babysitter og nøkkel, i tilfelle det skulle være noe. Husker der jeg bodde tidligere, der brukte nabodamen å la babyen ligge alene i lekegrinda (våken baby), mens hun kjørte til barnehagen 15min unna for å hente storebroren!! Fikk helt sjokk da jeg oppdaget det, og tilbød meg at hun kunne dumpe babyen til meg mens hun var ute (jeg var hjemme i mammaperm). Forstår ikke helt hvorfor hun ikke kunne ta med babyen... Men jeg ringte ikke barnevernet... Det verste i dette tilfellet er at nabodamen er helsesøster på spebarnsstasjonen her... Er det mulig ?? Kjøre fra babyen i lekegrinda??? Er forøvrig enig med maya76, greit å sjekke litt først, er ikke alltid ting er som man tror. Men å la småbarn være overlatt til seg selv er helt uakseptabelt, om det er på dagen eller natta.
makkapakka Skrevet 23. juli 2010 #7 Skrevet 23. juli 2010 Hvis du visste om en alenemor som daglig går ifra babyen sin liggende igjen helt alene i leiligheten for å ta med hunden på luftetur i en times tid hver natt. Ville du ha varslet BV da? ( jeg skal ikke si hva jeg allerede har gjort men kan si at jeg har gjort noe, for jeg tenker med grøss og gru på hva som ville ha skjedd om det plutselig ble brann og babyen ligger der igjen hjelpesløs og alene, eller om den snudde seg og ikke kom seg rundt igjen eller at den ligger og skriker etter mammaen sin og så er hu ikke der når den trenger henne) hørest veldig rart ut.. Er du sikker på at hun ikke har alliert seg med en annen nabo som passer på? Skjer dette hver eneste kveld? og varer det hver kveld i 1 time at hun er borte? Ville ha snakket med henne før jeg gjorde noe "drastisk" og siden du passer så godt på dette, så kunne vel du tilby deg å sitte med baby call mens hun er ute den timen?
Gjest gjest Skrevet 23. juli 2010 #8 Skrevet 23. juli 2010 Dessverre er ikke dette så uvanlig. Jeg vet om en dame som pleide å la babyen ligge og skrike en halvtimes tid mens hun tok seg en tur for å hente mannen fra bussen. Dette var bortimot hver dag, og babyen sov ikke nødvendigvis. Barna er store nå, da. Kjenner også en annen dame som jobbet som au pair i ungdommen, og da mente moren til barna atr det var helt på sin plass at au pairen lot en nyfødt baby (ca tre måneder>) ligge hjemme mens hun h entet størstemann i barnehagen. På sykkel, for hun ville ikke bekoste bussen for au pairen. Så derfor tok det nærmere en time. Som regel kom hun hjem til baby som var hysterisk. Men det var visstnok helt "naturlig", iflg mora. Hvordan kan noen være så kalde, lurer nå jeg på..... For det er jo det de er.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #9 Skrevet 23. juli 2010 Husker der jeg bodde tidligere, der brukte nabodamen å la babyen ligge alene i lekegrinda (våken baby), mens hun kjørte til barnehagen 15min unna for å hente storebroren!! Fikk helt sjokk da jeg oppdaget det, og tilbød meg at hun kunne dumpe babyen til meg mens hun var ute (jeg var hjemme i mammaperm). Forstår ikke helt hvorfor hun ikke kunne ta med babyen... Men jeg ringte ikke barnevernet... Det verste i dette tilfellet er at nabodamen er helsesøster på spebarnsstasjonen her... Var det så ille da? Når jeg dusjer så er jeg på badet i minst et kvarter og da ligger babyen i leikegrinda. Å svippe bort i barehagen et kvarter kunne jeg godt ha gjort. Går i postkassa også og er vel borte i 5-6 minutter. Hvis noe meldte meg til bv for å gå i postkassa, da...
Darkannie Skrevet 23. juli 2010 #10 Skrevet 23. juli 2010 Var det så ille da? Når jeg dusjer så er jeg på badet i minst et kvarter og da ligger babyen i leikegrinda. Men da hører du vel om babyen din hyler hysterisk? Eller fortsetter du å dusje da? Jeg gjør det samme, men har flere ganger måtte gå ut av dusjen dryppende våt for å trøste hvis han hyler. Å dra hjemmefra i et kvarter er uhørt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #11 Skrevet 23. juli 2010 Men da hører du vel om babyen din hyler hysterisk? Eller fortsetter du å dusje da? Jeg gjør det samme, men har flere ganger måtte gå ut av dusjen dryppende våt for å trøste hvis han hyler. Å dra hjemmefra i et kvarter er uhørt. Så om hun f eks gråter i ti minutter så er det barnemishandling? Da er det mye barnemishandling på kollektivtrafikken i OSlo.
Darkannie Skrevet 23. juli 2010 #12 Skrevet 23. juli 2010 (endret) Så om hun f eks gråter i ti minutter så er det barnemishandling? Da er det mye barnemishandling på kollektivtrafikken i OSlo. Det er forskjell på å gråte og gråte. Jeg snakker ikke om sutring, men hysterisk gråt. Hysterisk gråt i 5-10 minutter er ikke ok uten trøst. Sutring/smågråt, ja da tørker jeg meg kjapt før jeg går til. Endret 23. juli 2010 av Darkannie
Gjest LineGjest Skrevet 23. juli 2010 #13 Skrevet 23. juli 2010 Herregud er det mulig ???? Dette er snakk om når barnet sover, og mor går en tur med hunden... Og majoriteten her mener at dette er god nok grunn til å melde fra til barnevernet?! Nei vet dere hva, jeg tror TS burde skaffe seg et liv å slutte å være den nysgjerrige nabokjerringa som skal legge seg opp i hvordan andre lever sitt liv! Å forøvrig så har barnevernet langt fler alvorlige saker å ta seg av! Dette er søren meg latterlig... Glad jeg ikke har naboer som dette. GRØSS
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #14 Skrevet 23. juli 2010 Det er forskjell på å gråte og gråte. Jeg snakker ikke om sutring, men hysterisk gråt. Hysterisk gråt i 5-10 minutter er ikke ok uten trøst. Hva kan skje, mener du? Er det "farlig" om en unge skriker i ti mimutter? Kan den få varige sår på sjelen? Unger har alltid skreket, det er først de siste 20 årene det har blitt vanlig at norske mødre styrter til ved første klynk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #15 Skrevet 23. juli 2010 Så om hun f eks gråter i ti minutter så er det barnemishandling? Da er det mye barnemishandling på kollektivtrafikken i OSlo. Hvor mange babyer ser du gråte på kollektivtrafikken alene? For er ikke det dette gjelder? Babyer overlatt til seg selv. Et barn som gråter uten trøst, og et barn som gråter men får trøst er det stor forskjell på.
Darkannie Skrevet 23. juli 2010 #16 Skrevet 23. juli 2010 Hva kan skje, mener du? Er det "farlig" om en unge skriker i ti mimutter? Kan den få varige sår på sjelen? Unger har alltid skreket, det er først de siste 20 årene det har blitt vanlig at norske mødre styrter til ved første klynk. Som du kanskje ser i svaret mitt over, så styrter jeg ikke til ved minste klynk. Sier at jeg tørker meg først hvis jeg ikke hører annet sutring og smågråt. Men jeg liker ikke at ungen min hylskriker uten at jeg gir trøst. Og ja, det er gjort studier på at barn som skriker mye uten trøst faktisk kan få problemer senere i livet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #17 Skrevet 23. juli 2010 Herregud er det mulig ???? Dette er snakk om når barnet sover, og mor går en tur med hunden... Og majoriteten her mener at dette er god nok grunn til å melde fra til barnevernet?! Nei vet dere hva, jeg tror TS burde skaffe seg et liv å slutte å være den nysgjerrige nabokjerringa som skal legge seg opp i hvordan andre lever sitt liv! Å forøvrig så har barnevernet langt fler alvorlige saker å ta seg av! Dette er søren meg latterlig... Glad jeg ikke har naboer som dette. GRØSS GRØSS sier jeg at du synes det er ok å forlate babyen din i en hel time! Hva kan skje på den timen? Hvordan vet du at h*n sover hele den timen? Hva om h*n våkner 2 minutter etter du har dratt og gråter i en time før du kommer hjem igjen? Er det ok kanskje?
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #18 Skrevet 23. juli 2010 Og ja, det er gjort studier på at barn som skriker mye uten trøst faktisk kan få problemer senere i livet. Vis meg den studien som viser at et barn som har det bra har vondt av å skrike i ti minutter.
Champagne Skrevet 23. juli 2010 #19 Skrevet 23. juli 2010 Det er ikke mishandling, men omsorgssvikt. Meld fra/ta det opp med mor. Det er ikke greit.
Darkannie Skrevet 23. juli 2010 #20 Skrevet 23. juli 2010 (endret) Vis meg den studien som viser at et barn som har det bra har vondt av å skrike i ti minutter. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/sovn/article569522.ece http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article511271.ece http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=101582 Endret 23. juli 2010 av Darkannie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå