Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #1 Skrevet 22. juli 2010 Jeg har begynt å trene, og følger Jillian Michaels 30 Daus Shred treningsvideo Men- når det gjelder å ta push-ups har jeg veldig dårlige håndledd, og klarer ikke å ta push ups med håndflatene i gulvet. Det er rett og slett veldig smertefullt. Så har vi sit-upsen; Jeg tror jeg gjør det feil... For jeg kjenner at jeg blir fryktelig sliten i nakken, men kjenner ingenting i magen.. Da særlig når jeg tar "skrå" sit-ups. Hjelp?
Wiggins Skrevet 22. juli 2010 #2 Skrevet 22. juli 2010 Jeg har begynt å trene, og følger Jillian Michaels 30 Daus Shred treningsvideo Men- når det gjelder å ta push-ups har jeg veldig dårlige håndledd, og klarer ikke å ta push ups med håndflatene i gulvet. Det er rett og slett veldig smertefullt. Så har vi sit-upsen; Jeg tror jeg gjør det feil... For jeg kjenner at jeg blir fryktelig sliten i nakken, men kjenner ingenting i magen.. Da særlig når jeg tar "skrå" sit-ups. Hjelp? Det er mye bedre å ta armhevninger på knokene enn på håndflatene, det er mye mindre belastende for håndleddene. Mange tror det gjør fryktelig vondt å ta armhevninger på knokene, men det er bare hvis de gjør det feil. Hvis du knytter neven din så ser du at pekefingeren og langfingeren danner en flate fra knokene til det neste leddet. Det er denne flaten som skal hvile mot gulvet. Det er litt vondt, men det går greit. Alternativt fins det armhevninghåndtak eller hva det nå kalles; en slags pyramide der du setter en flate i gulvet, og så er det et håndtak du kan holde i. Dette er også besparende for håndleddet, og du kommer dypere ned og får tatt hardere armhevninger. Situps er en forferdelig øvelse som ingen burde ta. Det er ødeleggende for korsryggen med mere. Du burde heller investere i f. eks. en terapimaster fra Redcord, www.redcord.no. De har en utgave til hjemmebruk som forutsetter at du kan bore hull i taket og skru i kroker til å holde tauene oppe. Hvis du i tillegg bestiller slynge kan du sette knærne i slyngen, lene deg forover og legge underarmene i gulvet, dvs. med bøy i albuen, overkroppen hevet, så trekker du knærne mot armene og fra armene. Det kan jeg love deg at du merker i magemusklene. Hvis du ikke bestiller slynge kan du stikke føttene i håndtakene og gjøre samme bevegelse, men da får du et større spenn og øvelsen blir hardere.
Supraspinatus Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 Jeg har begynt å trene, og følger Jillian Michaels 30 Daus Shred treningsvideo Men- når det gjelder å ta push-ups har jeg veldig dårlige håndledd, og klarer ikke å ta push ups med håndflatene i gulvet. Det er rett og slett veldig smertefullt. Så har vi sit-upsen; Jeg tror jeg gjør det feil... For jeg kjenner at jeg blir fryktelig sliten i nakken, men kjenner ingenting i magen.. Da særlig når jeg tar "skrå" sit-ups. Hjelp? Jeg får og vondt i håndleddet på ene hånden ifm pushups. Dette er pga en skade jeg har hatt i håndleddet - som jeg er på vei til å fikse. Jeg stopper riktignok ikke å ta pushups. Jeg tar dem på knokene nå slik som Lance beskriver. Jeg anbefaler å gjøre det på matte i begynnelsen, ellers kan du bli sår på knokene. Situps er en drittøvelse om man gjør den feil eller som magetrening. Det brukes riktignok av mange (spesielt militær/politi osv) til å måle kjernestyrke, gjerne kombinert med rygghev. Om du ikke har som mål å bli god i øvelsen kan du like godt bytte den ut. En øvelse jeg liker er "reverse crunch" Via denne linken til youtube.com kan du finne videoer på hvordan man utfører denne øvelsen. Det er i tillegg helt gratis
Leifr Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Begge forrige innlegg tiltredes i det store og hele. En liten tilføyelse: Situps er en drittøvelse om man gjør den feil eller som magetrening. Det finnes ingen måte å gjøre situps "riktig", det blir en drittøvelse uansett hvordan man gjør det. Enhver øvelse som innebærer belastning på krummet ryggsøyle er å anse som skadelig og bør unngås og bannlyses.
Supraspinatus Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Begge forrige innlegg tiltredes i det store og hele. En liten tilføyelse: Det finnes ingen måte å gjøre situps "riktig", det blir en drittøvelse uansett hvordan man gjør det. Enhver øvelse som innebærer belastning på krummet ryggsøyle er å anse som skadelig og bør unngås og bannlyses. Nja det blir vel litt idealistisk blir det ikke? Magens dynamiske bevegelse krummer ryggen. Så for å trene magen dynamisk må du nødvendigvis krumme ryggen. Situps innebærer ofte at folk strekker nakken/hodet fremover for å korte ned bevegelsesbanen. Det er ikke bra.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 Det er vel delte meninger om sit-ups. Jeg tar sit-ups, selv etter at jeg har operert ryggen nå nettopp. Det jeg har lært av både fysioterapaut og personlig trener er at korsryggen skal hele tiden ligge i bakken. Du må "ta tak i " magemusklene når du tar øvelsene sånn at du stabiliserer. Hvis du får vondt i nakken så vil jeg tro du drar i nakken må vei opp. Ikke gjør det. La fingertuppene berøre ørene mens albuen vender ut, så bruker du musklene til å komme deg opp med. Likedan må du huske på pusten, pust inn når du går ned og ut på vei opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå