Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er tante til en gutt på 7 år, som det er litt problem med. Jeg vil gjerne hjelpe, og mener at en 7 åring må ha en del regler og rettigheter. Han er storebror til en gutt på 2 år, og er litt sjalu på broren. Han har litt problem på skolen, og vanskelig for å holde seg til regler og autoriteter.

Mitt spørsmål er egentlig: Hva slags regler og rettigheter har deres 7-åring? (leggetid, spille/tv-tid, besøke venner, overnatting, skolearbeid osv)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/501927-regler-for-7-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest

Jeg har en syvåring som er minst i familien, men hun har samme regler som storesøstera hadde. Vanskelig å ramse opp alt, men kan bl.a nevne ifarta;

*Legger seg 7.30, som oftest samme tid både på helg og hverdag da hun trenger søvnen og er kveldstrøtt av seg.

*Lekser gjøres rett etter hun kommer hjem fra skolen/sfo. Altså før middag. Ingen vennebesøk før alle lekser er gjort!

*middag blir spist samlet av alle medlemmene i familiene. Og alle sitter rolig ved bordet og spiser pent. Ikke noe skrik og skrål. Og alle skal takke for maten og be om å gå fra bordet. Og ta med seg tallerkenen og sette den ved kjøkkenvasken.

*Rommet skal ryddes før hun går på badet.

*ikke begynt å overnatte til venner enda (har ikke hatt lyst selv til det).

*Ikke godteri, søte saker, saft eller brus midt i uken, bare godteri på lørdager til barnetv.

*Hun som henter avisen om morgenen (eget valg..)

*Leker som hun tar ut av rommet sitt må hun også bære tilbake selv

*Generellt ikke lov å si stygge ord, være uhøflig mot andre.

*Går på to organiserte aktiviteter i uka.

*har tidligere brukt belønningsystem med klistermerker, men dette har vært brukt i perioder, f.eks en periode der hun var fæl til å komme inn til oss om natta. Et klistermerke pr natt hun sov i senga si selv hele natta. 10 klistermerker, belønning. F.eks badeland, kino...

*Vi gjør veldig mye sammen med barna, drar på fjellturer, fisketurer, blåbærturer, spiller brettspill...

Sikkert mere ting og som jeg ikke tenker over i farta, men generelt er hun en veldig god og snill unge, selvfølgelig har hun sine nykker og trassperioder som alle har, men jeg har tro på at en skal høre på ungene hva de har på hjertet, en skal behandle hverandre, både voksne og barn med respekt og kjærlighet!

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/501927-regler-for-7-%C3%A5ring/#findComment-8253127
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Kvart barn er forskjellig, og må behandlast ut frå sin situasjon og sine føresetnader. Min sjuåring la seg klokka ni, han hadde overnattingsgjestar i helgane viss han ville det og kom han i vår seng så vart han av og til boren tilbake, og av og til ikkje. Han satte tallerkenen sin på benken etter at han hadde spist og fekk masse kos. Det får han framleis. :)

Lekser gjorde han når det passa han, altså ganske sjeldan. Dei store krigane vi hadde var om det. Vi gjorde ein avtale med læraren hans om at viss han byrja å sakke akterut fagleg skulle vi få beskjed, og at han skulle få han til å gjere så mykje som råd er av leksene på skulen. No går det mykje betre (han skal opp i sjuande), og han har nok forstått at å gjere lekser er viktig for å halde følge med dei andre i klassa.

Søstra hans er heilt annleis, mykje meir sosial, fartar rundt og har vennar over heile byen. Ho var (og er) også b-menneske, og no om sommaren legg ho seg mellom midnatt og 01. (Ho er 14.) Ho er veldig open, og fortel meg masse om kva som skjer i livet hennar.

Vi har alltid spist middag saman, det har ikkje vore ein regel, det er berre hyggeleg. Vi har i det heile tatt få reglar, sikkert fordi det ikkje trengst. Men vi har det veldig hyggeleg, og er blide og positive mot kvarandre. Det at vi lot vere å presse på med lekser då minstemann var inne i ein vanskeleg periode trur eg reduserte konfliktnivået, og gjorde han meir sjølvstendig fordi vi forklarte kor viktig dette var for han (saman med læraren) heller enn å pushe han, og "bråke" om det.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/501927-regler-for-7-%C3%A5ring/#findComment-8253180
Del på andre sider

Jeg har en syvåring som er minst i familien, men hun har samme regler som storesøstera hadde. Vanskelig å ramse opp alt, men kan bl.a nevne ifarta;

*Legger seg 7.30, som oftest samme tid både på helg og hverdag da hun trenger søvnen og er kveldstrøtt av seg.

*Lekser gjøres rett etter hun kommer hjem fra skolen/sfo. Altså før middag. Ingen vennebesøk før alle lekser er gjort!

*middag blir spist samlet av alle medlemmene i familiene. Og alle sitter rolig ved bordet og spiser pent. Ikke noe skrik og skrål. Og alle skal takke for maten og be om å gå fra bordet. Og ta med seg tallerkenen og sette den ved kjøkkenvasken.

*Rommet skal ryddes før hun går på badet.

*ikke begynt å overnatte til venner enda (har ikke hatt lyst selv til det).

*Ikke godteri, søte saker, saft eller brus midt i uken, bare godteri på lørdager til barnetv.

*Hun som henter avisen om morgenen (eget valg..)

*Leker som hun tar ut av rommet sitt må hun også bære tilbake selv

*Generellt ikke lov å si stygge ord, være uhøflig mot andre.

*Går på to organiserte aktiviteter i uka.

*har tidligere brukt belønningsystem med klistermerker, men dette har vært brukt i perioder, f.eks en periode der hun var fæl til å komme inn til oss om natta. Et klistermerke pr natt hun sov i senga si selv hele natta. 10 klistermerker, belønning. F.eks badeland, kino...

*Vi gjør veldig mye sammen med barna, drar på fjellturer, fisketurer, blåbærturer, spiller brettspill...

Sikkert mere ting og som jeg ikke tenker over i farta, men generelt er hun en veldig god og snill unge, selvfølgelig har hun sine nykker og trassperioder som alle har, men jeg har tro på at en skal høre på ungene hva de har på hjertet, en skal behandle hverandre, både voksne og barn med respekt og kjærlighet!

Jeg som skrev dette innlegget, glemte å logge inn!

Disse "reglene" jeg skrev er ikke regler i den grad det vanker alvorlige konekvenser hvis barnet glemmer å gjøre noe, det er ikke noe naziregime hjemme hos oss heller;-)

Men ja, vi har våre familierutiner, og jeg tror fast bestemt på at gode rutiner i et hjem skaper trygghet hos barn. De fleste barn trenger og ønsker rutiner.

Nå skrev jeg det ift leggetid hvordan VÅR 7-åring har det. Jeg skrev at hun har stort søvnbehov, og er avhengig av søvna si. Derfor legger hun seg ca 7.30. Hun våkner, og har alltid gjort det, i 6-6.30-tida. Søstera legger seg jo seinere, gjerne ikke før i 22.30-tida nå i ferien. Men hun er tenåring, og B-menneske, og sover desto lengre.

Lekser synes jeg det er viktig å ha gode rutiner på. En ting er nå når de akkurat har begynt på skolen og ikke har så mye lekser, en annen ting er når de f.els begynner på ungdomskole og har mye mere lekser, og begynner med karakterer. Da er det desto viktigere at lekserutiner er godt innarbeidet fra tidlig av. Å begynne med lekser etter en lang dag med skole og lek, rett før en skal legge seg har jeg ikke så stor tro på. Men det er nå min mening. Nå har jeg aldri hatt det problemet med at barne ikke har ville gjort lekser da, heldigvisl Men jeg har ei vennine som har ei datter i 4de som strever skikkelig med lesing. De sitter gjerne i 3 timer hver dag, og det sier seg selv at de ikke kan begynne rett før sengetid. Læreren har skikkelig peset min vennine på dette med lekser, og hun har vært helt fortvilet over situasjonen. Nå får heldigvis ungen hjelp på skolen også. I den situasjonen er det iallefall viktig med gode lekserutiner!

Vi har vel ikke middag sammen som en REGEL men heller som ei RUTINE. Og såklart vi har det hyggelig og koser oss masse! En kan ha det hyggelig med rutiner og;-)

Det med å overnatte til venner har ikke min 7åring gjort enda, men det går på det at hun ikke vil enda. Hun har selvfølgelig overnattet til besteforeldre! Veldig sosial jente, masse venniner i nabolaget som hun leker med.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/501927-regler-for-7-%C3%A5ring/#findComment-8253259
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...