Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #1 Skrevet 22. juli 2010 Hvor ofte kjøper dere noe til dere selv? f.eks en fil, bok, klær sminke osv, og hvor mye kjøper dere for? Jeg er litt bekymret for at jeg er i ferd med å bli shopping-avhengig, for jeg har liksom lyst på noe hele tiden, og når jeg har kjøpt det jeg ville ha får jeg fort lyst på noe annet...
Bringebærjenta Skrevet 22. juli 2010 #2 Skrevet 22. juli 2010 De fleste har jo lyst på noe hele tiden, men ikke alle unner seg det. Jeg vet at jeg unner meg altfor mye klær, jeg er vel "snill" mot meg selv alt fra en gang i uken til 5 ganger i uken, så jeg kjøper alt fra et klesplagg til ti i uken kanskje. Men jeg prøver å bli bedre nå, og unner meg ikke alt jeg ser mer og jeg unngår heller klesbutikker.
Gjest Pucifer Skrevet 22. juli 2010 #3 Skrevet 22. juli 2010 Jeg kjøper noe når jeg trenger noe. Kjøper aldri ting bare for å shoppe. Gjennomsnittelig, så handler jeg vel kanskje 1 gang hver annen måned. Da handler det om nødvendige klesplagg eller lignende. Eller, må vel rette litt på meg selv. Det hender jeg kjøper bøker, musikk eller lignende - noe som strengt tatt ikke er nødvendig, men det er jo noe jeg gjerne vil ha.
The Kitten Skrevet 22. juli 2010 #4 Skrevet 22. juli 2010 Det varierer veldig. Jeg hater å gå i butiker, så jeg storhandler helst. På klær bruker jeg ca 1500 til 2000 kr per år. Dette inkluderer sko, vesker, smykker etc. Elektroniske ting som pc o.l. kjøper jeg ca hvert fjerde år, men da køper jeg gjerne mobil, pc og kamera samme år,
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #5 Skrevet 22. juli 2010 Jeg kjøper nok ganske ofte småting, f eks en film, eller noen bøker i bruktbutikk. Men jeg kan også godt la være om jeg føler jeg har for lite penger. Større/dyrere ting er det sjelden jeg kjøper da jeg må reise et stykke for å komme til steder med greit utvalg - heldigvis. Når jeg først er i byen for å handle bruker jeg lett en tusenlapp eller to på en dag. Jeg har ikke spesielt god økonomi, er student med studielån+inntekt rett innenfor lånekassegrensa, men synes jeg har god kontroll og synes også jeg kan unne meg noe av og til. Men det er nok lurt å prøve å begrense seg om man føler lysten blir for sterk. Prøv å ikke ta med penger når du skal gjennom sentrum, ta med bare kontanter til mat e.l. Når du får lyst til å shoppe, vær bevisst på at du kan styre lysten, og f eks "gi deg selv" noe annet positivt som ikke koster penger - type tid med billige hobbyer, kvalitetspauser med god kaffe eller te osv, eller bare ren avslapning..?
MissStiles Skrevet 22. juli 2010 #6 Skrevet 22. juli 2010 Av og til hender det at jeg kjøper noe som jeg ikke trenger. Ikke akkurat der og da. Som f.eks. så kjøpte jeg en ny bok på butikken. Leste på baksiden og ble liksom så interessert. Måtte ha den. Da tenkte jeg etterpå, hvorfor gjorde jeg det?! Fordi jeg har flere bøker liggende hjemme som jeg ikke har lest enda. Men jeg er blitt flinkere til å ikke shoppe bare for å shoppe. Best å shoppe når det er noe man virkelig trenger der og da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå