Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Les og lær! Det er vår oppgåve som foreldre å lære barna våre grunnleggande ferdigheiter i å halde det ordentleg rundt seg. Eg lagde nettopp mat i kjøkkenet til ein mann som har levd mange år åleine, det er det skitnaste kjøkkenet eg har sett. Eg brukte den første timen på å desinfisere dei flatene og dei reiskapane eg skulle bruke. Det same gjeld leigebuaren til ts, her har noko grunnleggande svikta i åra før jenta flytta heimafrå. Manglande buevne heiter det i psykiatrien.

Den dagen mine barn flytter hjemmefra, er det faktisk helt og holdent deres ansvar å sørge for å holde det rent og pent. Og jeg fritar meg selv for alt ansvar, for hvordan det eventuelt vil se ut hos dem. Får være måte på hva foreldre skal klandres for, for det finnes ganske mange unge som har blitt opplært til å rydde hjemme, men som ikke bryr seg det døyt når de flytter hjemmefra.

Blir alt for enkelt å legge alt på foreldrene, for de unge må på et eller annet tidspunkt ta ansvar for sitt eget liv.

Og for å svare på ts sitt egentlige spørsmål:

Jeg tror både gutter og jenter er like gale når det gjelder å holde orden, for det ser jeg på mine gutters rom og venninners jenters rom. Like gale begge deler, og like bra begge deler. Eldstemann her i huset er perfeksjonist, støvsuger rommet sitt hver eneste dag, tørker støv to ganger i uken og vasker gulv hver lørdag. Mellomste midt i mellom, og minstemann er en rotekopp uten like. Alle tre har fått samme oppdragelse, men de er ulike som dag og natt. Det samme gjelder mine venninners jenter, der noen er som min eldste sønn, mens andre er som yngstemann

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den dagen mine barn flytter hjemmefra, er det faktisk helt og holdent deres ansvar å sørge for å holde det rent og pent. Og jeg fritar meg selv for alt ansvar, for hvordan det eventuelt vil se ut hos dem. Får være måte på hva foreldre skal klandres for, for det finnes ganske mange unge som har blitt opplært til å rydde hjemme, men som ikke bryr seg det døyt når de flytter hjemmefra.

Blir alt for enkelt å legge alt på foreldrene, for de unge må på et eller annet tidspunkt ta ansvar for sitt eget liv.

Jeg er helt enig i dette.

Selv er jeg oppvokst med en far som hadde "støv på hjernen", der jeg ved flere anledninger måtte vaske kjøkkengulvet 20 ganger før det ble godkjent. Vanligvis fordi han tråkket inn med gjørmete sko når han skulle inspisere gulvet...

Da jeg flyttet hjemmefra, var det frihet for meg å la alt flyte!

Jeg tok ut søpla, og vasket klær når jeg ikke hadde noe rent i skapet, men det var vel stort sett det jeg gjorde.

Slik holdt det på i ett års tid, før jeg fant ut at jeg ikke likte å ha det slik, og fant en mellomting mellom "et rent helvete" og "et bombet horehus".

Og til TS: nei, jeg tror ikke jenter er verre enn gutter, jeg tror begge deler er like gode/ille, og at personlighet betyr mer enn kjønn i en slik sammenheng. :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Det han/ho eg siterte fortalte om er etter mitt syn eit heilt elementært eksempel på at ein ikkje har lært korleis ein skal halde det reint rundt seg. Det må faktisk lærast, på same måte som ein lærer å lage spagetti med kjøttsaus eller pizza med heimelagd botn. Det ansvaret eg legg på foreldra (derunder meg sjølv...) er å lære dei kva som skal til for å få det ordentleg rundt seg, ikkje å gjere jobben for dei.

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noen bryr seg rett og slett ikke om hvordan det ser ut rundt dem, noen trives med rot, noen synes ikke det er verdt det og noen er feks. for slitne til å holde det rent og ryddig.

Skrevet

Jeg er rotete, og bryr meg ikke nevneverdig om det, men jeg hadde ALDRI klart å bo sånn. Jeg tror bare du er uheldig med leietaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...