Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har ganske stort hus og leier ut hybel med egen inngang i underetasjen. Jeg var der nede i dag og ryddet opp i rotet til leietakeren, ei jente på 18 år.

Jeg skjønner ikke at det går ann å bo i slikt rot. :eeeh: Det såg rett og slett ut som en svinesti. Jeg måtte lete litt for å sette på plass de to brannvarslerene som skule være i taket, skjønner ikke hvorfor disse var tatt ned. :nei:

Noe av søppla var plassert i to store sekker, de hadde stått der såpass lenge at en svart guffe hadde lekket ut på gulvet under sekkene, og gulvplatene hadde begynt å svelle i skjøtene.:spy:

Jeg plukket to plastsekker med tomflasker, tømte ut en bøtte med muggent vaskevann og kastet gammel muggen mat som sto til utstilling på kjøkkenet. Kjelene stod med gamle matrester/mugg i oppvaskbenken, disse ble satt i maskina, og den grønne hårkledde guffa i brundunken ble forvist til de evige jaktmarker.:pisk: Det luktet som gammelt hus + skikkelig muggent der inne, :sukk:

Det var rett og slett forferdelig.:haar: Jeg tok en titt på badet, men lukta og alle klærne på golvet ble for mye. :spy: Der får hun rydde sjøl. :kjefte:

Jeg skjønner ikke hvordan ungdomen kan mangle all respekt for andres eiendeler. Jeg har flere ganger påpekt at hun må rydde og vaske, og at hun ikke får ha det slik. Jeg vet ikke mer hva jeg skal si til henne for at det skal synke inn, det virker ikke som hun bryr seg.:sukk: Lurer på om dette rotet er en jenteting, tror kanskje gutter er ryddigere, eller er det bare vi som er uheldige med å ha fått en gris i hus. Skulle gjerne ha bedt hene om å flytte,:goodbye: , men hun er min svigerinne, og har veldig komplisert familieforhold, så det komliserer saken noe forferdelig.Huff :(

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei vet du hva! Du sier at du ikke skjønner at ungdommen kan mangle all respekt for andres eiendeler, etter at du har gått inn i hennes leilighet og rotet i hennes ting? Det er i mine øyne verre enn å ha det rotete hjemme hos seg selv!

For all del, jeg skjønner at du ikke vil at leiligheten din skal bli ødelagt, men å ta deg til rette på den måten synes jeg er uforskammet og hører ingen steds hjemme!

Skrevet

Tenåringer er tenåringer...........og går det greit at de ikke gjør noe - så gjør de ikke noe. Så enkelt og lite komplisert er det.

Jeg synes imidlertid at det er rart at du rydder hos henne.....DET skal du vel ikke og enda dummere er det når du skriver at du gidder ikke ta badet for henne???? Hvorfor i all verden skulle du tatt noe som helst.

Nei, ta deg en prat med jenta. Sett opp hva du forventer at hun gjør, feks.: 1. vaske/rydde en gang i uka osv

Og så gjør du det klinkende klart at dette er regler hun må holde seg til for å kunne bo der. Hvis hun velger å ikke følge de reglene så må hun flytte. Hun har altså ett ansvar selv for å kunne fortsette å bo hos dere.

Skrevet

Nei vet du hva! Du sier at du ikke skjønner at ungdommen kan mangle all respekt for andres eiendeler, etter at du har gått inn i hennes leilighet og rotet i hennes ting? Det er i mine øyne verre enn å ha det rotete hjemme hos seg selv!

For all del, jeg skjønner at du ikke vil at leiligheten din skal bli ødelagt, men å ta deg til rette på den måten synes jeg er uforskammet og hører ingen steds hjemme!

Glemte vel å si det, det er ingen leilighet, men hybel med fellesrom.

Skrevet

Det er jo hennes svigerinne, og hun har klaget på rotet tidligere, så da må 18-åringen/barnet regne med at hun tar saken i egne hender.
Skrevet

Du har faktisk ikke lov til å gå inn på hennes leieområde, uten at det er virkelig nødvendig for huseier å gå inn. Som for eksempel når det er fare for lekasje, brann ol, utover det har du IKKE lov til å gå inn til henne uten hennes tillatelse.

Skrevet

Tenåringer er tenåringer...........og går det greit at de ikke gjør noe - så gjør de ikke noe. Så enkelt og lite komplisert er det.

Jeg synes imidlertid at det er rart at du rydder hos henne.....DET skal du vel ikke og enda dummere er det når du skriver at du gidder ikke ta badet for henne???? Hvorfor i all verden skulle du tatt noe som helst.

Nei, ta deg en prat med jenta. Sett opp hva du forventer at hun gjør, feks.: 1. vaske/rydde en gang i uka osv

Og så gjør du det klinkende klart at dette er regler hun må holde seg til for å kunne bo der. Hvis hun velger å ikke følge de reglene så må hun flytte. Hun har altså ett ansvar selv for å kunne fortsette å bo hos dere.

Men nå har hun jo ikke rett til å være på den hybelen, så hvordan skal hun da få sjekket om det er ryddet og vasket? Står det i noen som helst leiekontrakt at huseier har lov til å kreve at leieboer rydder og vasker så og så ofte? Og står det noe sted der huseier har lov til åt a seg sånn tilrette, at de kan kreve å sjekke slike ting? Tviler sterk på det, for når hun flytter kan de kreve at hun dekker skadene, men før det kan de faktisk ikke kreve at hun holder det så og så ryddig. Skulle bare mangle

Skrevet

Men nå har hun jo ikke rett til å være på den hybelen, så hvordan skal hun da få sjekket om det er ryddet og vasket? Står det i noen som helst leiekontrakt at huseier har lov til å kreve at leieboer rydder og vasker så og så ofte? Og står det noe sted der huseier har lov til åt a seg sånn tilrette, at de kan kreve å sjekke slike ting? Tviler sterk på det, for når hun flytter kan de kreve at hun dekker skadene, men før det kan de faktisk ikke kreve at hun holder det så og så ryddig. Skulle bare mangle

Har du sett denne leiekontrakten som disse har?

Skrevet

Burde ikke være nødvendig å se i kontrakten, sjekk husleielovens §1-2.

Skrevet

Du har IKKE under noen omstendigheter lov til å gå inn i leieboer leilighet (hybel, hus eller hva det nå måtte være), uten at leieboer godkjenner det eller at det er snakk om vannleksje eller brann. Dermed har du IKKE lov til å gå inn i hybelen, for å sjekke om leieboer har ryddet og vasket så ofte som du eventuelt måtte ønske. Der har leieboer loven på sin side, kontrakt eller ikke

Skrevet

Du har IKKE under noen omstendigheter lov til å gå inn i leieboer leilighet (hybel, hus eller hva det nå måtte være), uten at leieboer godkjenner det eller at det er snakk om vannleksje eller brann. Dermed har du IKKE lov til å gå inn i hybelen, for å sjekke om leieboer har ryddet og vasket så ofte som du eventuelt måtte ønske. Der har leieboer loven på sin side, kontrakt eller ikke

Sorry Piper......ute å sykler igjen. Du snubler snart i de krava du håndhever selv.

Her er det en søster som har fått lov til å bo hos broren sin.

Stopp opp litt, trekk pusten - se relasjonen.........og du vet og du vet

Skrevet

Sorry Piper......ute å sykler igjen. Du snubler snart i de krava du håndhever selv.

Her er det en søster som har fått lov til å bo hos broren sin.

Stopp opp litt, trekk pusten - se relasjonen.........og du vet og du vet

Nå skrev jo TS at hun _leier_ ut, og da er det rimelig å anta at hun får husleie fra leietaker. Om så er tilfelle, har Piper rett, det er nedfelt i husleieloven, og har ingenting med slektskap eller andre relasjoner å gjøre.

Skrevet

Mitt inntrykk en nå at unge jenter/kvinner ikke står tilbake ovenfor gutter/menn for rot og evnen til å leve i en svinesti.Jeg ser bort i fra debatten om hun har lov eller ikke, synes ikke den er avgjørende her. Hva skal man gjøre i et slikt tilfelle er vel egentlig det viktige spørsmålet her.

Jeg ville ALDRI ha ryddet for vedkommede. Her er det tydeligvis behov for god gammeldags A-lederskap, eller som de sa i militæret "Jeg vil - Du skal!"

Hun må få klare føringer på hva som aksepteres og ikke minst konsekvensene hvis dette ikke går i orden!

:kaffekopp:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du har faktisk ikke lov til å gå inn på hennes leieområde, uten at det er virkelig nødvendig for huseier å gå inn. Som for eksempel når det er fare for lekasje, brann ol, utover det har du IKKE lov til å gå inn til henne uten hennes tillatelse.

Nå skrev vel også TS at hun ikke ryddet på hybelen, men på fellesarealet, og det tilhører jo husstanden, selv om leietaker har fått tilgang til å disponere "fasilitetene".

Jeg bodde også slik at jeg hadde et rom i kjelleren, med tilgang til kjøkkenkrok og bad/dusj.

Der jeg hadde kjøkkenkrok, hadde huseier også sin fryser/matbod, og det som for meg var dusjen/vaskerom, var for huseier bare vaskerom.

Da er det klart at det var mitt ansvar å holde fellesarealet ryddig og rent, ved at jeg ryddet og vasket kjøkkenkroken og dusjen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Delte hybel med ei jente (vi var 2 gutter og 2 jenter til sammen), og det var helt forferdelig. Kunne laget en lang liste over irritasjonselementer, men skal holde det kort.

Hun viste rett og slett ikke hvordan man vasket eller laget middag. Det året vi bodde sammen så jeg aldri at hun vasket eller støvsugde i det hele tatt.

Hun levde på ferdigmat fra fjordland og pizza. Hun kjøpte aldri inn noe til fellesskapet, så hun brukte min stekepanne. Men vasket hun den etterpå? ALDRI. Den stod på komfyren helt til neste gang hun brukte den. Skulle jeg lage mat så måtte jeg vaske stekepanna først selv.

Når det var tid for sommer/jul/påske rengjøring så dro hun bare på ferie mens vi andre måtte vaske. Det var ikke før vi flyttet at jeg forstod at hun aldri hadde vasket et gulv før. Hun skulle vaske badet, som var bedekt av støv, hår og hybelkaniner. Hun støvsugde ikke først, bare satt i gang å sprute vann på gulvet før hun vasket doen, vasken og speilet med det samme vaskevannet. :kjefte:

Jeg blir enda sint når jeg tenker tilbake! Stakkars de som må bo sammen med henne til neste år! :kjefte:

Skrevet

Nå skrev vel også TS at hun ikke ryddet på hybelen, men på fellesarealet, og det tilhører jo husstanden, selv om leietaker har fått tilgang til å disponere "fasilitetene".

Jeg bodde også slik at jeg hadde et rom i kjelleren, med tilgang til kjøkkenkrok og bad/dusj.

Der jeg hadde kjøkkenkrok, hadde huseier også sin fryser/matbod, og det som for meg var dusjen/vaskerom, var for huseier bare vaskerom.

Da er det klart at det var mitt ansvar å holde fellesarealet ryddig og rent, ved at jeg ryddet og vasket kjøkkenkroken og dusjen.

Hybel med egen inngang, da regner jeg med at leietaker har sin egen kjøkkenkrok, som ts ryddet.

Men var det fellesområdet, forstår jeg ts godt. Men var det inne på hybelen, har ts ikke lov til å gjøre det hun gjorde.

Skrevet

Hybel med egen inngang, da regner jeg med at leietaker har sin egen kjøkkenkrok, som ts ryddet.

Men var det fellesområdet, forstår jeg ts godt. Men var det inne på hybelen, har ts ikke lov til å gjøre det hun gjorde.

Piper har helt rett, hvis denne svigerinnen leier en hybel av de har ts ingen rett til å spasere inn som hun ønsker.

Er det fellesarealer som ikke er en del av det de leier ut men felles for alle som bor i huset blir det noe annet.

Skrevet

Piper har helt rett, hvis denne svigerinnen leier en hybel av de har ts ingen rett til å spasere inn som hun ønsker.

Er det fellesarealer som ikke er en del av det de leier ut men felles for alle som bor i huset blir det noe annet.

Er dette svar på det som TS egentlig prøver å stille spørsmål ved?

:popcorn:

Skrevet

Er dette svar på det som TS egentlig prøver å stille spørsmål ved?

:popcorn:

Ja :jepp:

Gjest navnelapp
Skrevet

Delte hybel med ei jente (vi var 2 gutter og 2 jenter til sammen), og det var helt forferdelig. Kunne laget en lang liste over irritasjonselementer, men skal holde det kort.

Hun viste rett og slett ikke hvordan man vasket eller laget middag. Det året vi bodde sammen så jeg aldri at hun vasket eller støvsugde i det hele tatt.

Hun levde på ferdigmat fra fjordland og pizza. Hun kjøpte aldri inn noe til fellesskapet, så hun brukte min stekepanne. Men vasket hun den etterpå? ALDRI. Den stod på komfyren helt til neste gang hun brukte den. Skulle jeg lage mat så måtte jeg vaske stekepanna først selv.

Når det var tid for sommer/jul/påske rengjøring så dro hun bare på ferie mens vi andre måtte vaske. Det var ikke før vi flyttet at jeg forstod at hun aldri hadde vasket et gulv før. Hun skulle vaske badet, som var bedekt av støv, hår og hybelkaniner. Hun støvsugde ikke først, bare satt i gang å sprute vann på gulvet før hun vasket doen, vasken og speilet med det samme vaskevannet. :kjefte:

Jeg blir enda sint når jeg tenker tilbake! Stakkars de som må bo sammen med henne til neste år! :kjefte:

Les og lær! Det er vår oppgåve som foreldre å lære barna våre grunnleggande ferdigheiter i å halde det ordentleg rundt seg. Eg lagde nettopp mat i kjøkkenet til ein mann som har levd mange år åleine, det er det skitnaste kjøkkenet eg har sett. Eg brukte den første timen på å desinfisere dei flatene og dei reiskapane eg skulle bruke. Det same gjeld leigebuaren til ts, her har noko grunnleggande svikta i åra før jenta flytta heimafrå. Manglande buevne heiter det i psykiatrien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...