Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hekler MASSE og har vurdert å kanskje sele noe av det på Epla. Det meste jeg hekler er jo oppskrifter fra garnstudio, diverse blogger og hefter fra sandnes garn.

Er det noen som vet om jeg kan selge disse akkurat som jeg vil? Jeg har jo selvfølgelig kjøpt oppskriftsheftene, men har ikke anelse om det er lov å tjene penger på det jeg lager...? Har ikke lyst å få på en smell:P

Takk for hjelp:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke selge ting laget av andre sine mønstre, og tjene penger på det, på grunn av copyrighten. Men dette står også gjerne spesifisert i mønsterheftene, se om du finner noe der :)

For at du skal kunne selge noe du har lagd selv må du også ha utviklet mønsteret selv. Eventuelt få en tillatelse av den som har laget mønsteret til å selge produktet med fortjeneste.

Jeg ville hvertfall vært forsiktig med å selge ting laget av andre sitt mønster på feks Epla, uten å sjekke med mønsterinnehaveren først.. Lykke til! :)

Skrevet (endret)
Copyright 2010 DROPS DESIGN. Alle rettigheter er reservert. Dette dokumentet med sine underdokumenter har copyright. Mønsterdatabasen er til deg som har strikk som hobby, og for deg som driver garnforretning. Uansett om du handler med oss / kjøper vårt garn, så står DROPS mønsterdatabase fritt til din disposisjon. Som forretning kan du fritt benytte DROPS mønsterdatabase til å fremme salget av garnet ditt. Skrive ut etthvert mønster du måtte ønske, lage opp så mange kopierer du vil. Det eneste vi forlanger er at det ikke foretas noen endringer / tilføyelser på orginaldokumentet som skrives ut... og at mønsteret iht DROPS filosofien gis gratis ut til kunden.

Salg av modeller basert på DROPS DESIGN er tillatt så lenge det skjer enkeltvis/på oppdrag, og på hobbybasis, kommersielt salg/utnyttelse utover dette er ikke tillatt. Det skal tydelig fremgå at modellen er laget på basis av design fra DROPS DESIGN.

Bruk av DROPS bilder iforbindelse med markedsføring / salg er kun tillatt dersom det utelukkende er benyttet DROPS garn. Bildet må ikke beskjæres eller endres, logoen må tydelig komme frem. Betingelsen for tillatelse til bruk av tøymerke hvor DROPS DESIGN inngår, er at teksten skal være formulert "A DROPS DESIGN made by ......."

Det tas forbehold for at retten til bruk til enhver tid kan omgjøres / trekkes tilbake, uansett årsak.

Dette står om copyright på Garnstudio.com sine sider :)

Endret av gullhjerte
Skrevet

Tjaaaaa...

Salg av modeller basert på DROPS DESIGN er tillatt så lenge det skjer enkeltvis/på oppdrag, og på hobbybasis, kommersielt salg/utnyttelse utover dette er ikke tillatt. Det skal tydelig fremgå at modellen er laget på basis av design fra DROPS DESIGN.

Det vil jo være hobbybasis, siden TS faktisk sitter og lager disse for hånd, selv. Det kan jo uansett ikke bli en enorm produksjon, man har jo bare så mange timer til rådighet.

Jeg tenker at dette ville gått greit, siden hobbybasis er inkludert i DROPS sin beskrivelse. Men det er jo ikke verre enn å sende de en e-post og spørre.

Skrevet

Ifølge mva regler osv er jo hobbybasis definert ved at man omsetter for under 50.000 i året, så jeg ville forholdt meg til det, og skrevet på hvor mønsteret kommer fra. Skal man produsere stort kan det kanskje være en fordel å begynne å designe egne ting?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men når man selger på Epla er det jo ofte ikke snakk om enkeltvis eller på oppdrag..

Skrevet

Det vil jo bli det. Trådstarter kan ikke få noen enorm produksjon uansett, siden hun faktisk lager dette selv. Dermed mener jeg det er hobbybasis.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men å ha en "butikk" på Epla må da regnes som kommersielt? Jeg oppfatter hobbybasis som at man strikker en vest for noen man kjenner mer eller mindre, og så får man kanskje betalt for det, ikke at man aktivt søker etter kjøpere, som man jo gjør når man legger ut ting på Epla?

Skrevet

Problemet med begrepet "hobbybasis" er jo at det er åpent for tolkning. ;) Nå er det jo folk på Epla som legger ut bilder av ting de har laget, som illustrasjon, og deretter lager på bestilling (vesker, som eksempel).

Jeg ville ha sendt en e-post til DROPS for å ha ting på det rene.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar:) Litt klokere ble jeg da:P Er flere plasser jeg har funnet oppskrifter så da blir det jo tungvint og kontakte alle mulige plasser. Hmmm. Kanskje jeg bare dropper det. Jeg har blant annet funnet en del oppskrifter på http://monsterarkivet.blogspot.com/ og de kommer jo fra alle mulige plasser. Har også et hefte fra sandnes garn og der står det kun at kopiering av heftene ikke er tillatt.

Skrevet

Kan du ikke opprette en hobbyblogg eller noe? Hvor du legger ut det du vil selge ? Vet mange som gjør det :jepp: Jeg gjør det selv med kort jeg lager.

Skrevet

Først må jeg si at jeg liker at du ønsker å følge reglene!

Ifølge mva regler osv er jo hobbybasis definert ved at man omsetter for under 50.000 i året, så jeg ville forholdt meg til det, og skrevet på hvor mønsteret kommer fra.

Dette hørtes lurt ut. Ellers ville jeg tenke at "hobbybasis" betyr at man ikke produserer disse tingene som jobb/primærinntekt, men som hobby/bi-inntekt.

Dessuten ville jeg synes det var rimelig at Epla har noen retningslinjer? Det er vel en side som ønsker å bli tatt alvorlig.

Ellers tenker jeg at du bare kan forholde deg til det du vet: Der mønsterprodusentene skriver hvordan de forholder seg til salg av produkter basert på deres mønster, må du følge det. Ellers ville jeg bare oppgitt hvor mønsteret er fra, og regne med at det er greit.

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer at definisjonen på hobbybasis er litt vag, men den går ikke ved 50.000kr, den går ved "egnet til overskudd" (som er like vagt). Altså, får du dekket materialkostnadene, og en liten sum over det, så vil myndighetene se på det som hobbyvirksomhet. Men dersom du tjener såpass mye at du kunne hatt dette som en jobb/bi-inntekt så er det næringsvirksomhet (uavhengig av om du faktisk gjør det eller ikke).

Hvordan mønsterprodusentene ser på det er en helt annen sak. Selv ville jeg sett på en butikk på epla som næringsvirksomhet, ihvertfall hvis det er en viss omfang på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...