Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2003 #1 Skrevet 28. september 2003 hmpf..skal lage sveler nå og så ser jeg at jeg verken har hjortesalt eller natron?? Eh..har noe som heter hornsalt...er det det samme som hjortesalt? Og ..kan jeg bruke bakepulver istedetfor natron? (eller er det det samme?) Surmelk har jeg faktisk. Må lage dem nå så får bare la det stå til, men lurer egentlig på hva som er hva av disse tingene.
Gjest Mae Skrevet 28. september 2003 #2 Skrevet 28. september 2003 Sveler blir ikke gode med bakepulver i, de blir tunge, ikke lette og svampaktige slik de skal bli. Mae
Pusekatt Skrevet 28. september 2003 #3 Skrevet 28. september 2003 Hornsalt er hjorte(takk)salt, ja. Skygg unna bakepulver til sveler.
*Lisa* Skrevet 29. september 2003 #4 Skrevet 29. september 2003 Var også litt nysjerrig på dette, og har sakset dette fra "spm. og svar" på www.krem.no : BAKEPULVER, NATRON ELLER HORNSALT? Jeg har noen spørsmål ang. hevemiddel. Hva er den store forskjellen mellom bakepulver, natron og hornsalt? Oppfører bakverket seg forskjellig etter hva man bruker? Kan man i enkelte oppskrifter endre hevemiddel og få et bedre resultat? Svar: Bakepulver, natron og hornsalt er tre forskjellige hevemidler, hvert til sitt bruk. Bakepulver benyttes mest og oftest som kjemisk hevemiddel fordi det ikke er betinget av tid (kullsyregass frigjøres ikke før det kommer i ovnen) og fordi det ikke etterlater seg noen "kjemisk" ettersmak. Syrestoffene i et bakepulver er "balansert" opp mot hverandre og frigjøres under bakingen. Av den grunn vil du aldri oppleve "syresmak" i bakverket. Hornsalt er i praksis ammoniakk og kullsyregass som reagerer med hverandre. Stoffet reagerer på luft og går i "oppløsning" om det ikke oppbevares tørt og lukket. Hornsalt kan bare brukes i slike varer som blir helt gjennomstekt og tørre etter steking, som for eksempel kjeks og tørre kaker. Ammoniakkgassen som frigjøres under stekingen suges nemlig lett opp i vann, og hvis du for eksempel bruker hornsalt i en formkake som inneholder mye fuktighet, vil ammoniakkgassen suges opp, og bindes av væsken slik at det ferdige produktet vil lukte og smake salmiakk! Ved bruk av Natron som hevemiddel vil bare halvparten av kullsyregassen bli frigjort. Det vil da oppstå en hvit "rest" som er soda. Sodaen er nært beslektet med natronlut og derfor er det ikke bra å bruke bare natron som hevemiddel. Ofte sier vi at "det smaker natron" når det oppstår vondsmak på bakverk tilsatt natron, men i virkligheten er det altså soda som setter smak. Som du forstår - kjemiske hevemiddel er ikke noe man skal leke med... *Lisa*
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #6 Skrevet 2. oktober 2003 Jeg lagde sveler her en dag med natron + hjortetakksalt. Ikke bra, det ble ammoniakksmak på dem... Neste gang tror jeg jeg kutter ut hjortetakksaltet, selv om det sto i oppskriften. Lykke til!
Nøste Skrevet 7. oktober 2003 #7 Skrevet 7. oktober 2003 Jeg har en god oppskrift på sveller 2egg.1kopp sukker. 3 kopper hvetemel.2kopper kefir. 1ts natron røres ut i litt eddek og vann.Stekes i stekepanne , skal stå på 450.
Tusenfryd Skrevet 8. oktober 2003 #8 Skrevet 8. oktober 2003 Jeg lagde sveler her en dag med natron + hjortetakksalt. Ikke bra, det ble ammoniakksmak på dem... Neste gang tror jeg jeg kutter ut hjortetakksaltet, selv om det sto i oppskriften. Lykke til! Det skal lukte litt salmiakk av ordentlige sveler...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå