Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #1 Skrevet 22. juli 2010 hvor mye kan sosialkontoret være behjelpelig med når det gjelder husleie? er nettopp blitt slutt med sambo, og har ikke råd til å flytte for meg selv da jeg er på attføring. Jeg kan disponere max 3 tusen selv, men vil ikke bo på noe bofelleskap da jeg er voksen. Noen som har vært i samme situasjon? vet ikke hva jeg skal gjøre.
Gjest Pucifer Skrevet 22. juli 2010 #2 Skrevet 22. juli 2010 Sist jeg var nødt for å søke (4 år siden) så fikk jeg beskjed om at det var mellom 4000kr og 4500kr avhengig av hvilken by man bodde i. Jeg vet de KAN gi mer, men at det da må være absolutt nødvendig - snakk om at man ikke kan flytte, har barn etc etc. Det var det jeg fikk beskjed om iallefall.
Rosalie Skrevet 22. juli 2010 #3 Skrevet 22. juli 2010 I de større (og dyrere) byene må du påregne å måtte flytte i bofellesskap med mindre du har barn eller pga. medisnsk diagnose ikke kan bo med fremmede, siden bofellesskap er en vanlig boform også for voksne i byer. Jeg behøvde hjelp fra sosialen i Oslo for ca. 6 år siden i en overgangsperiode. Jeg var da litt over midt i 20-årene. Jeg fikk innvilget maks 3.500 kr inkl. strøm. Så da sa det seg selv at jeg måtte i bofellesskap og ikke midt i sentrum. Jeg fant til slutt noe for 3.500 eksl. strøm, så da måtte jeg dekke strøm av livsoppholdet (som var på 2.900 kr i måneden - korttidssats i Oslo 2004).
Gjest Neferet Skrevet 22. juli 2010 #4 Skrevet 22. juli 2010 Oslo opererer nok også med forskjellige summer fra bydel til bydel, en uheldig konsekvens av at bydelene er selvbestemmende. I bydelen jeg jobbet i tidligere (fram til februar i år) var det meste en enslig fikk dekket av husleie 6.500,- (ettromsleilighet), da burde strøm være inkludert. Leieprisene i Oslo er ekstremt høye, og har vært det en stund, og dette synes også på hvor mye som til enhver tid innvilges i husleie. Det avhenger nok veldig av prisnivået i kommunen du bor i TS, og det enkelte kontor hvis kommunen er stor nok til å ha flere kontorer. Ta kontakt med NAV Sosial der du bor, de plikter uansett å gi deg råd og veiledning, og vil enkelt kunne svare på hvilket nivå husleie kan innvilges, og hvordan du bør gå fram for å få støtte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #5 Skrevet 22. juli 2010 Du kan også søke kommunal bostøtte men det er avhengig hvilken kommune du bor i. Kan hende har du krav på statlig bostøtte også. Nav hjelper deg med dette bare du tar kontakt. Kollektiv består mest av 18-23 år i snittalder? Jeg har aldri hørt om folk som er blitt oppfordret til å bo i kollektiv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #6 Skrevet 22. juli 2010 Hei. Da jeg mottok YA så søkte jeg om bostøtte via husbanken og fikk invilget det ganske kjapt.husbanken Hadde leie på 4000 i mnd,inkl strøm,fikk ca 8400 i YA i mnd etter skatt og fikk 1600 i bostøtte.Bodde på ettroms,ca 20 kvm. Men mulig at kravene varierer fra kommune til kommune.. Lykke til
Gjest Pucifer Skrevet 22. juli 2010 #7 Skrevet 22. juli 2010 Ja bostøtte skal kunne søkes av alle pr i dag, og du får det innvilget om de nødvendige utgiftene er større enn innkomsten, med andre ord, det er ikke bare enkelte grupper som bostøtte i dag lengre. Jeg gikk også på YA, fikk bostøtte i tillegg på 2000kr pr mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå