Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å kutte ned på godteri, men elsker både sjokolade, smågodt og chips... Synes jeg må unne meg litt av og til, men aldri midt i uka (hvis det ikke er ferie og hytteur feks da...) Jeg har kun "lov" å spise godteri i helg, men til nå har det inkludert fre, lør og søn. Jeg prøver nå å stramme inn til bare lørdag (eller hvertfall bare en av dagene, ettersom det passer).

Hvis målet er å gå ned, eller hvertfall ikke gå opp hva er sunnest av godteri? Sjokolade, smågodt eller chips? Er det bedre å spise bacongull som er mest protein i forhold til potetgull som er karbohydrater (like mye kalorier)?

Forslag til sunt godteri? Eller hvordan bli kvitt suget etter noe godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver å kutte ned på godteri, men elsker både sjokolade, smågodt og chips... Synes jeg må unne meg litt av og til, men aldri midt i uka (hvis det ikke er ferie og hytteur feks da...) Jeg har kun "lov" å spise godteri i helg, men til nå har det inkludert fre, lør og søn. Jeg prøver nå å stramme inn til bare lørdag (eller hvertfall bare en av dagene, ettersom det passer).

Hvis målet er å gå ned, eller hvertfall ikke gå opp hva er sunnest av godteri? Sjokolade, smågodt eller chips? Er det bedre å spise bacongull som er mest protein i forhold til potetgull som er karbohydrater (like mye kalorier)?

Forslag til sunt godteri? Eller hvordan bli kvitt suget etter noe godt?

Heihei=)

Ja det er ikke alltid like lett med godtesug altså... men god idee å trappe ned;)

Popcorn er litt sunnere snop, nøtter, tørket frukt ol.... det er jo også vedlig godt med div oppskjært frukt med eks vanilje kesam på *nam nam*

Også går det ann å prøve Crom tabletter du får kjøpt på apoteket de skal hjelpe på søtsug, men spiser man mye snop så får jo man litt " abstinenser" og føler skikkelig sug, men det går over etter hver. Det gjor ihvertfall det med meg. Lykke til

Skrevet

Når jeg spiser godteri velger jeg det jeg har aller mest lyst på, uavhengig av "sunnhet". Det er heller bedre å venne seg til å spise godteri sjeldnere, mener jeg, enn å spise det man har nest-mest lyst på fordi det er et par kalorier å spare.

Skrevet

Om det er slikt at du får godtesug fordi blodsukkeret er lavt (noe som er helt vanlig) så syns jeg det hjelper veldig med en håndfull nøtter feks. Man får fort en metthetsfølelse og søtsuget forsvinner for en stund. Så er det selvfølgelig viktig å spise skikkelig, men sunn mat, ofte og i passelige porsjoner.

Trikset for meg er å ikke sluntre unna måltider. Det er når det går for lang tid mellom dem søtsuget melder seg.

Gjest Anjelika
Skrevet

Om det er slikt at du får godtesug fordi blodsukkeret er lavt (noe som er helt vanlig) så syns jeg det hjelper veldig med en håndfull nøtter feks. Man får fort en metthetsfølelse og søtsuget forsvinner for en stund. Så er det selvfølgelig viktig å spise skikkelig, men sunn mat, ofte og i passelige porsjoner.

Trikset for meg er å ikke sluntre unna måltider. Det er når det går for lang tid mellom dem søtsuget melder seg.

Samme her.

Kan ta meg et knekkebrød selv om jeg egentlig tror jeg har sykt lyst på kake, så forsvinner suget.

Nå er ikke jeg så himla opptatt av kosthold, men jeg merker på meg selv at om jeg går lenge uten sjokolade eller chips så har jeg heller ikke lyst på det. Men med en gang jeg begynner igjen så blir jeg litt avhengig. Så det er ikke så dumt å nøye seg med det nest beste en stund, før du vet ordet av det så har du ikke spesielt lyst på chips og sjokolade lengre og synes det er kvalmende med for mye. Godtespising er veldig vanesak.

Skrevet

Takk for svar alle sammen:o)

Men kan noen si noe om bacongull vs potetgull? Dvs karbohydrater vs proteiner? Proteiner bruker vel kroppen mer energi på å forbrenne og er "sunnere" for en enn for mye karbohydrater? Eller blir det samme "møkka" for kroppen uansett ;o)

Jeg får prøve å lure kroppen min over på popkorn og nøtter:o)

Gjest Nanne70
Skrevet

Takk for svar alle sammen:o)

Men kan noen si noe om bacongull vs potetgull? Dvs karbohydrater vs proteiner? Proteiner bruker vel kroppen mer energi på å forbrenne og er "sunnere" for en enn for mye karbohydrater? Eller blir det samme "møkka" for kroppen uansett ;o)

Jeg får prøve å lure kroppen min over på popkorn og nøtter:o)

Proteiner er bra, men både bacongull og potetgull inneholder mye (usunt) fett pluss en masse salt, så det er greit å begrense både mengde og hvor ofte du spiser det. Men det er klart du kan kose deg med det innimellom.

Skrevet

Hvis jeg får skikkelig sjokoladesug så pleier jeg lage meg en halv pakke sjokolademousse, 110kcal pr 100 gram. Spiser ikke ubegrenset da,men får i meg mindre kalorier enn f.eks en 100grams sjokoladeplate. Jeg har litt problemer med å bare ta f.eks en bit sjokolade :fnise:

Gjest Niema
Skrevet

Popcorn, nøtter, tørket frukt etc er sunnere enn vanlig godteri, men hvis målet er å gå ned så er du egentlig like langt om du bytter ut sjokoladen med nøtter. Kaloriinnholdet er tilnærmet likt. Jeg vil foreslå ting som is, gele, sjokolademousse som det blir nevnt her etc. Og selvfølgelig frukt med evt vanlijekesam etc. En god del mindre kalorier enn godteri og potetgull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...