Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #1 Skrevet 22. juli 2010 Er det sant at styrketrening i puberteten (bein, rygg etc.) gjør at vekstprosessen stopper? Jeg er midt voksefasen i tenårene og vil gjerne trene styrke i hele kroppen og få større muskelatur, men er redd for at det gjør at jeg stopper å vokse og blir 5-7 centimeter kortere enn jeg kunne ha blitt? Hører mye om dette, så spør dere ekdpertene her: er det bare en myte? Og hva med magetrening, sit-ups og beinløft? Vil det også trene ryggmusklene så mye at de kan slutte og vokse? Eller er beinløft og sit-ups trygt uansett? Beklager rotete innlegg.
Leifr Skrevet 22. juli 2010 #2 Skrevet 22. juli 2010 Er det sant at styrketrening i puberteten (bein, rygg etc.) gjør at vekstprosessen stopper? Nei, det er omtrent like sant som at man blir blind av masturbasjon, dvs. ren svada. Det finnes ingen tilfeller i den medisinske litteraturen som tyder på at dette kan skje. Eller er beinløft og sit-ups trygt uansett? Beinløft er OK men sit-ups er ikke trygt og bør ikke trenes av noen, ferdig utvokst eller ikke. Riktignok av helt andre årsaker: Øvelser som innebærer belastning på krummet korsrygg er skadelige for ryggen (sliter på skivene mellom ryggvirvlene).
For the ladies Skrevet 22. juli 2010 #3 Skrevet 22. juli 2010 Stemmer dette. Men er da snakk om tung skikkelig trening. Du kan fint løfte litt vekter og slikt, men må gjøres med måte. Du maxer aldri repetisjoner, kjører mindre enn 80% belastning og ikke tar de store øvelsene så går det som regel bra. Samme at man trener ikke like ofte som voksne med vekter. Kan nesten kalle det mer kose trening. Jeg trente relativt hardt å seriøst i 12-14års alderen, noe jeg nok har fått litt følger av, men ikke noe større konsekvenser, ettersom jeg og de rundt meg visste kor grensen gikk, men jeg var selvfølgelig forbi grensen av og til. Hoved momentet er å ikke belaste for mye for ofte, noe man gjør med jevnlig vekt trening. Så er liksom det å passe på at det er variert og ikke for tungt. Jeg har alltid vært senesterk, så jeg har fra alderen 10-11 alltid tatt 10-20 situps og armhevinger en gang til dagen, i tilegg til pullups/chins så fort jeg har hatt muligheten. Derav at jeg har ganske bred rygg og ganske grei basis musklatur. Er typisk slike ting jeg heller vil anbefale deg å gjøre, fremfor vekt trening. Da du med egenvekt trening ikke kan så lett bli overivrig og overbelaste. Men da kan få litt muskler og får vedlikeholdt disse, uten å trenge å tenke så mye over det. Er ihvertfall mitt synspunkt på dette. Hadde jeg sett en 14-16 åring ta markløft med 90kg på stanga f.eks, så hadde jeg spendt han på hode ut å fortalt han kosekvensen av slikt
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #4 Skrevet 22. juli 2010 Er det sant at styrketrening i puberteten (bein, rygg etc.) gjør at vekstprosessen stopper? Jeg er midt voksefasen i tenårene og vil gjerne trene styrke i hele kroppen og få større muskelatur, men er redd for at det gjør at jeg stopper å vokse og blir 5-7 centimeter kortere enn jeg kunne ha blitt? Hører mye om dette, så spør dere ekdpertene her: er det bare en myte? Og hva med magetrening, sit-ups og beinløft? Vil det også trene ryggmusklene så mye at de kan slutte og vokse? Eller er beinløft og sit-ups trygt uansett? Beklager rotete innlegg. Nei, det er en myte at du stopper vekstprosessen hvis du trener styrke før du er ferdig utvokst. Det som derimot ikke er en myte, er at det anbefales at du under vekstperioden ikke bør ha større belastning enn egenvekt under styrketrening, fordi trening med tunge vekter øker sjansen for feilbelastning siden skjelettet fremdeles er så mykt, noe som kan gi store konsekvenser i ettertid. Det er lite forsket på dette, men det er blant annet mist at du under puberteten kan øke styrken din gjennom styrketrening, men uten å få økt muskelmasse: Tidligere undersøkelser har konkludert med at styrketrening bare gir resultater etter puberteten (3, 5, 10), og man antok derfor at anabole steroider, som testosteron og androgener, var nødvendig for å få styrkeøkning. Nyere studier har vist at gutter og jenter før og under pubertetsalder kan oppnå en like stor styrkeøkning som voksne, men økningen synes å skje uten en tilsvarende økning i muskelmasse. Man antar derfor at styrkeøkningen hos barn skyldes nevromuskulære faktorer og muligens kvalitative forandringer i muskelfibrene (3, 5, 10, 11). http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=189913
Leifr Skrevet 22. juli 2010 #5 Skrevet 22. juli 2010 Stemmer dette. Vennligst dokumenter denne påstanden.
For the ladies Skrevet 22. juli 2010 #6 Skrevet 22. juli 2010 Vennligst dokumenter denne påstanden. Har ikke noe konkret foran meg nå, men refererer til belastnings skader og slikt, vekt/styrke trening skal være rimlig lav belastning for at det ikke skal slite på kroppens legg, sener, fester og sjellet. Derav at man ikke vil anbefale trening til de yngre, da slik slitasje ikke er ønskelig i vekst fasen. Samme i forhold til overdreven trening i ung alder i forhold til økning av muskel masse, da senene vokser 3 ganger senere enn musklene gjør. Så man utsetter seg for økt risiko for å slite sener når kroppen allerede vokser så fort den kan. Skal støtte at situps ikke er bra, da hvis jeg ikke husker feil, så går nærmere 80% av belastningen på rygg. Men er desverre ikke så veldig mange andre gode alternativ. Men du har selvfølgelig "planken" som er en veldig bra øvelse.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #7 Skrevet 22. juli 2010 Hei, trådstarter her. Ser det er stor uenighet her om akkurat dette. Kan jeg ikke trene bein og rygg kan jeg nesten ikke trene noe som helst. Har bl.a lyst til å trene rumpa og få finere rumpe men alle øvelser inkluderer enten baksiden av bein eller nedre del av rygg. Men jeg kan ikke slutte å vokse mener dere?
Lenem88 Skrevet 22. juli 2010 #8 Skrevet 22. juli 2010 Hei, trådstarter her. Ser det er stor uenighet her om akkurat dette. Kan jeg ikke trene bein og rygg kan jeg nesten ikke trene noe som helst. Har bl.a lyst til å trene rumpa og få finere rumpe men alle øvelser inkluderer enten baksiden av bein eller nedre del av rygg. Men jeg kan ikke slutte å vokse mener dere? Nei du slutter ikke å vokse! Men ved feil/overdreven trening kan du få belastningsskader og diverse andre plager. Få noen som kan styrke til å hjelpe deg med å sette opp et program, og følg det så skal du se at det går bra Lillebroren min på 12år, trener styrke tre dager i uka (pga overvekt), han blir nøye fulgt med av treningsskyndige og flinke folk, og er regelmessig hos kostholdsveileder/lege som følger med at alt er som det skal. Styrketrening er supert for kropp og helse såfremt at det blir utført riktig. Og det finner mange supre øvelser for mage selv om en bør holde seg unna sit ups.
Rødtoppen86 Skrevet 22. juli 2010 #9 Skrevet 22. juli 2010 Det farligste med styrketrening er nybegynnere som ikke trener med riktig teknikk, ung som gammel. Du kan lett trene rumpe og bein uten å ta skade av det. Utfall er suverent, både stillestående og gående. Gå tur i bratt terreng, så skal du kjenne det i rumpe og lår, gå i trapper og hopp over mange trinn, ta spensthopp. Finnes utrolig mye du kan bruke din egen kropp til som vil gi deg sterkere og mer muskuløs kropp uten bruk av vekter.
Supraspinatus Skrevet 22. juli 2010 #10 Skrevet 22. juli 2010 Hvis det er en øvelse du skal gjøre (riktig såklart) så er det knebøy. Det er den desidert viktigste bevegelsen for sunne ledd og god holdning. Det er kritisk at du trener den riktig, ellers kan du bli skadet - begynn derfor med veldig lite vektbelastning og gradvis øk.
For the ladies Skrevet 23. juli 2010 #11 Skrevet 23. juli 2010 Hvis det er en øvelse du skal gjøre (riktig såklart) så er det knebøy. Det er den desidert viktigste bevegelsen for sunne ledd og god holdning. Det er kritisk at du trener den riktig, ellers kan du bli skadet - begynn derfor med veldig lite vektbelastning og gradvis øk. Og er en av de som også sliter mest på kne, hvis man ikke kjører veldig lav belastning og veldig sent øker. Og er minst like viktig å bygge opp sterke støttemuskler i bein og kne hvis man skal kunne gjøre øvelsen uten å slite unødvendig på kne og skade de.
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #12 Skrevet 23. juli 2010 Så hvis jeg trener styrke i både rygg og bein vil det ikke påvirke eller hemme voksingen/hvor høy jeg blir?
Supraspinatus Skrevet 23. juli 2010 #13 Skrevet 23. juli 2010 Så hvis jeg trener styrke i både rygg og bein vil det ikke påvirke eller hemme voksingen/hvor høy jeg blir? Riktig. Men du må gjøre det riktig, feil trening hemmer nok ikke veksten, men det kan skade deg. Skader i fasen der skjelletet vokser er ikke gunstig. (Er forsåvidt aldri gunstig). Begynn med kroppsbelastning og øk til lett vektbelastning. Etterhvert kan du øke. Anbefaler deg å trene kondisjon. Det er lettere å bli i god form senere om du en gang har vært det!
Kyle Skrevet 3. august 2010 #14 Skrevet 3. august 2010 Jeg har også ALLTID trodd at styrketrening hemmer veksten, men ser jo at det egentlig ikke er særlig logisk.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #15 Skrevet 3. august 2010 Jeg har også ALLTID trodd at styrketrening hemmer veksten, men ser jo at det egentlig ikke er særlig logisk.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #16 Skrevet 3. august 2010 Hva med dans? Ypperlig for å trene både styrke, spenst, kondis, koordinasjon, smidighet, samt at du har det gøy og møter nye folk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå