Gå til innhold

Gått opp 4-5 kilo på 9 dager!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har hatt en aktiv livsstil (forbrent ca 500 kalorier per dag med kondisjonstrening) og sunt kosthold med mye protein og grønnsaker i en lang periode over hele våren nå. Dro på ferie, på hytta i 9 dager og når jeg veide meg når jeg kom hjem, i går, veide jeg 4-5 kilo mer enn når jeg dro.

Jeg spiste mye godteri, is og trente nesten ikke på hytta, men regnet på dette med kalorier og fant ut at jeg bare inntok 15 000 kcal mer enn vanlig på de 9 dagene og det skulle jo ikke utgjøre mer enn 2 kilo? Altså 1 kilo er vel 7000 kalorier?

Hva er dette egentlig? Vann i kroppen? Gikk raskt ned i vekt før jeg dro så var muligens mye vann som forsvant, har det nå kommet tilbake? Hvis jeg lever på 1500 kalorier daglig nå i en uke, og trener og forbrenner mye, vil det da forsvinne like raskt? Eller er det bare å gi seg over og leve sunt og kjedelig i en måned for å gå ned igjen? Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er nok vann som har kommet på.

Hvert g karbohydrat binder ca 3 g vann.

Du sier du har spist mye godteri og is... dette er karbohydrater/sukker.

Hvis du har spist 15000 kcal mer enn vanlig, og halvparten av det er sukker/andre karbohydrater, vil det utgjøre ca 1,5 kg karbohydrater. Det tilsier at du i løpet av disse dagene har bundet 4,5 kg væske i kroppen på grunn av ekstra karbohydratinntak. (ikke på en gang selvsagt)

Den ekstra væsken vil forsvinne etterhvert når du kommer på normalt karbohydratinntak igjen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er nok vann som har kommet på.

Hvert g karbohydrat binder ca 3 g vann.

Du sier du har spist mye godteri og is... dette er karbohydrater/sukker.

Hvis du har spist 15000 kcal mer enn vanlig, og halvparten av det er sukker/andre karbohydrater, vil det utgjøre ca 1,5 kg karbohydrater. Det tilsier at du i løpet av disse dagene har bundet 4,5 kg væske i kroppen på grunn av ekstra karbohydratinntak. (ikke på en gang selvsagt)

Den ekstra væsken vil forsvinne etterhvert når du kommer på normalt karbohydratinntak igjen.

Tusen takk!! Du er flink til å forklare, nå ble alt mye mer logisk. Ja spiste masse godteri, sikker på at de 15 000 kaloriene ekstra den uken besto av is og godteri alene (ikke protein, eller middagsmat) så disse kiloene er faktisk nesten bare vann!

Hvor lang tid tar det å bli kvitt denne væsken? Bør jeg spise minst mulig pasta og brød i perioden? Og ser man like tjukk ut med disse kiloene væske som om det skulle vært fett?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk!! Du er flink til å forklare, nå ble alt mye mer logisk. Ja spiste masse godteri, sikker på at de 15 000 kaloriene ekstra den uken besto av is og godteri alene (ikke protein, eller middagsmat) så disse kiloene er faktisk nesten bare vann!

Hvor lang tid tar det å bli kvitt denne væsken? Bør jeg spise minst mulig pasta og brød i perioden? Og ser man like tjukk ut med disse kiloene væske som om det skulle vært fett?

Væsken vil forsvinne etterhvert som du spiser normalmengde med karbohydrater... et par uker kanskje?

Jeg tør ikke sette noe tidsperspektiv på det. :)

Men etterhvert som kroppen stabiliserer seg igjen, vil væsken gradvis reduseres. Det er ikke behov for å holde deg unna normalmengde med brød og pasta, men du trenger kanskje ikke spise masse boller og pizza?

Drikk mye vann, spis som normalt, og du vil miste den overflødige væskemengden i løpet av kort tid. :)

Og ja, du vil se like tjukk ut med væske som med fett.

1 kg vann tar omtrent like mye plass som 1 kg fett, siden tettheten er ganske lik.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Væsken vil forsvinne etterhvert som du spiser normalmengde med karbohydrater... et par uker kanskje?

Jeg tør ikke sette noe tidsperspektiv på det. :)

Men etterhvert som kroppen stabiliserer seg igjen, vil væsken gradvis reduseres. Det er ikke behov for å holde deg unna normalmengde med brød og pasta, men du trenger kanskje ikke spise masse boller og pizza?

Drikk mye vann, spis som normalt, og du vil miste den overflødige væskemengden i løpet av kort tid. :)

Og ja, du vil se like tjukk ut med væske som med fett.

1 kg vann tar omtrent like mye plass som 1 kg fett, siden tettheten er ganske lik.

Okey, så det tar litt tid ja. Nå er jeg hjemme for to-tre dager før jeg drar til hytta igjen for en ny uke. Kan nok hende det blir nok en usunn uke når jeg kommer dit.

Antar at det da ikke har noen betydning hva jeg spiser i disse tre dagene ettersom jeg selv med svært sunn diett ikke vil bli kvitt disse kiloene med væske på så kort tid? Da kan jeg like gjerne spise det jeg har lyst på nå, og neste uke ettersom jeg ikke klarer å gå ned 4 kilo på 3 dager. Det blir ukene etter ferien som teller uansett ja. :gjeiper:

Forresten ser jeg jo at dette er gode nyheter siden det er lettere å bli kvitt væske enn om det hadde vært vanlige kilo med fett. :)

Så det vil ikke gjøre så stor forskjell å kutte ekstra ned på karbohydratene, det er bare mitt vanlige kosthold (som jeg hadde før ferien) som behøves? Det skal nok gå greit. Tenk at man ser like tjukk med 4 kilo væske som 4 kilo fett, men skjønner det jo faktisk. Takker igjen for informative innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...