Gå til innhold

Ønsker tips og råd ang mulig førstegangsreise til Thailand med 5 åring:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi er en liten familie på tre og datteren vår er nå 4 år.

Vi drømmer om å ta en tur til Thailand neste år (3 eller 4 uker) og med tanke på at vi aldri har vært der tidligere har jeg en del spørsmål vedrørene Thailand med små barn.

Jeg forstår at kanskje ikke alle kan svare på samtlige spørsmål, men jeg blir veldig glad om noen kan ta seg til til å svare på noen av dem:-)

1) Når på året bør man reise? (vi ønsker helst å reise på høsten/vinteren når det er mørkt og kaldt her hjemme)

2) Hvor i Thailand bør vi reise når vi har med et barn på 5 år?

3) Kan du anbefale et eller flere barnevennlige hoteller?

4) Er flyturen vanskelig med små barn med tanke på reisetid, eller finnes det muligheter å fly på natta?

5) Er det noen spesielle forhåndsregler man bør ta før man reiser?

6) Er det noe spesiellt man bør tenke på når man er i Thailand?

7) Jeg vil ikke tro at man bør bo på et all inclusivehotell, da jeg regner med at mat og drikke er veldig billig der nede.

Er dette også billig på hotellene?

8) Føler man seg trygg når man forlater hotellet og oppsøker restauranter, strender o.l på egen hånd?

Takker så mye for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Thailand er (dessverre) blitt ganske så likt en hvilken som helst annen syden- destinasjon på mange måter. Du kommer til å få tak i alt du trenger av bleier/utstyr/medisiner der nede, så lenge du ikke reiser til et fullstendig isolert område. Jeg har vært i Thailand mange ganger og har aldri følt meg utrygg, thaiene er vennlige og smilende mennesker.

Mat/drikke er superbillig, og jeg ville ALDRI ha tatt en all-inclusive reise, selv med barn. Du får tak i all mulig mat der borte, også tilpasset små barn.

Det er viktig at dere tar reisevaksiner i god tid på forhånd (styr unna reiseklinikker, de er mye dyrere enn fastlegen). Ellers er det bare å glede seg! :)

Skrevet

Vi har vært i Thailand 4 ganger siden 2005 - første gang da ungene var 1 og 4 år. Har hatt det topp hver gang. Men som en tidligere her nevner - det begynner å bli ganske like syden endel, men fortsatt deilig varmt, deilig god mat og utrolig billig!!

Når man bør reise? Vi har reiste mellom Mai og Juli. Dette fordi det har passet med vår ferie. Phuket/Krabi området har regntid fra Mai til Oktober eller noe deromkring - mens Koh Samui har regntid november-februar. Regntid kan bety alt fra blå himmel til bare noen regnskyller tl hele dager med regn. Det som er kjedeligst med regntid i Phuket er at sjøen er ganske urolig, og bassenget derfor er tryggest og best for barn.

Hua Hin

2) Hvor i Thailand bør vi reise når vi har med et barn på 5 år? - der dere vil! Barna setter ikke så store begrensninger.

3) Kan du anbefale et eller flere barnevennlige hoteller? Hva legger du i barnevennlige hoteller...Vi har bodd på disse:

Phuket: Kata Bech resort

Krabi: Ao Nang Villa

Koh Samui - Chaweng Buri resort, Banana Fan Sea Resort, Baan Chaweng, Baan Samui

Hua Hin: Marriot

Kun Marriot har barneklubb, men alle har barnebasseng og ekstrasenger og det en trenger for barn. Banana Fan barnebassenget er dog noe dypt.

4) Er flyturen vanskelig med små barn med tanke på reisetid, eller finnes det muligheter å fly på natta? Reis fra København med nattflyet - går som smurt - ungene sover seg som oftest gjennom både flytur og frokosten som blir servert...

5) Er det noen spesielle forhåndsregler man bør ta før man reiser? Vanlige som du alltid tar på ferieturer :-)

6) Er det noe spesiellt man bør tenke på når man er i Thailand?

7) Jeg vil ikke tro at man bør bo på et all inclusivehotell, da jeg regner med at mat og drikke er veldig billig der nede. Nei ikke velg All inclusive!! (hvis det da finnes?)

Er dette også billig på hotellene? Dette varierer, - Marriot var veldig dyr på både mat og drikke, mens flere av de andre lå i ok prisklasser.

8) Føler man seg trygg når man forlater hotellet og oppsøker restauranter, strender o.l på egen hånd? Ja

God tur :-)

Skrevet

Jeg har bare en ting å si: reis til Ao Nang og dere vil få en fantastisk ferie!

Vi var der ifjor og jeg har aldri hatt det mer fantastisk. Reisen er dyr, men jeg slet faktisk med å bruke opp feriebudsjettet der. Vi reiste med tomme kofferter og de var stappfulle da vi dro hjem!

Ikke bo på All inclusive, det ville vært bortkastet der. Mat og drikke er veldig billig.vin er "dyrt", øl er kjempebillig)

Men lurt å ha inkludert frokost på hotellet når man har barn.

Jeg føte meg aldri uttrygg og jeg gikk også ofte alene å shoppet. Var aldri noe bråk, slossing eller ravende fulle mennesker man kan se andre plasser.

Skrevet

Hei:) Har vært i Thailand flere ganger med ungene...supert ferieland for barnefamilier:)

Våre favoritter så langt er, Ko Lanta, Ko Ngai og Ko Samet. Har og hatt med barna til Ao Nang

PhiPhi, Ko Chang, Krabi by og selvsagt Bangkok. Før eg fikk barn var eg og til Ko Samui, Ko Tao, Kanachanaburi, flotte steder det og. og Hua Hin,likte kke så godt.

Våre favoritter så langt er Lanta og Ngai. I vinter bodde vi her http://www.laguna-beach-club.com/web/ , supert sted, bungalower og rom i mange prisklasser, fint basseng og hyggelige eiere fra Nederland. resorten har ikke restaurant, men en enkel beachbar der du får kjøpt helt flott frokost og enkel snacks. Masse gode restauranter nedover stranden og kort vei til Saladan med masse spisesteder. Sunset restaurant er kjempebra:) http://www.laantalanta.com/restaurant_bars.htm og maten på Diamond sand resort er og superbra. Diamond sand har og fine bungalower, vi har bodd der to ganger, men de har ikke basseng og sist tur var basseng høt på ønskelista til ungene;)

Inni saladan er det hyggelige restauranter ved sjøen, deilig å sitte i brisen på hete kvelder. Vår favoritt der er Rimnum seafood( gå forbi Lanta seafood..), fisken og sjømaten på Rimnum er fantastisk..nammmmm...får vann i munnen bare eg tenker på det..sitrongress, ingefær, lime, chili....

Ko Ngai er en nydelig øy en kort båttur unna Lanta, for tre år siden var det stille og fredelig. Mest eldre turister som la seg kl 21;) Nå har svenskene inntatt Ngai og..ltt av sjarmen er borte(syns eg) men vi ble 5 dager denne gangen og. Nyyydelig strand,spennende jungel...ungene elsket det! Litt bratt men en fin tur og gå over øyen til fin strand, sti som går fra Thanya resort.

Vi har bodd to ganger på Fantasy http://www.kohngaiislandguide.com/hotel_koh_hai_fantasy_resort/ , men både Thanya og Mayalay er fine steder. Ungene storkoste seg, fikk mange lekekamerater og gikk på krabbejakt med lommelykt og spade om kveldene mens vi koste oss med nyyydelig mat på Fantasy. Var og to kvelder på Mayalay...de hadde pizza til ungenes store glede:)Håper dere finner deres drømmested og får en nydelig tur.

Kan og anbefale Ko Samet...nært Bangkok og lett å reise til, buss eller taxi fra bangkok. Der bodde vi på

http://www.kosametresorts.com/hotel_tonsak_resort/ på White sand beach og i Vong Duen, som var en nydelig strand og...vi bodde i en stor men veldig enkel bungalow på Seahorse, likte oss godt der og:)

Skrevet

Om du drar til Koh Samui har jeg en resort som vi likte. Der fikk nemlig barna cornflakes med banan og syltetøy. De hadde kumelk :briller2: Er jo ikke så mange kyr i Thailand. Men resorten drives av franskmenn. De har t.o.m vinkart og ostetallerken :sjarmor:

Stranden utenfor har ett rev lengre ute og en øy, så høye bølger finnes ikke. De har barnebasseng og voksenbasseng, samt boblebad.

Det heter Papillon resort på Chaweng beach. Anbefales! Sjekk ut www.sawadee.com Billigste på hoteller, resorter osv. Vil ikke anbefale Phuket. For et høl!! Bedre med Krabi, Koh Lanta, Koh Chang og seff Koh Samui.

Den beste tiden for nordmenn er når vi har vinter. Er en "kjølig" periode i Thailand med ca 26 grader i luften og mindre luftfuktighet. Men det er også høysesong og prisene fyker i været. Vi reiser stort sett i juni. Lavsesong, flott vær og knallpriser :hjerter:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei;)

Dra til Thailand,- det er trygt og fint å reise med barn. Selv er jeg "ferdig" med landet og har tatt Malaysia innover meg sammen med barna. Flyreisen går fint. Vær påpasselig - som over alt i verden - med hva du dytter i barna. Ikke frukt som ikke er skrellet etc. Utover det,- beskytt dem mot solen og kos dere!

Mange fine steder. Koh Samui - fishermans village er feks et flott sted for ungene og dere. Jeg var der i des/jan, da var det supert.

Men, du? Ta en titt på Malaysia også du,- det er vel så fint og kjempetrygt med ungene der også.

God tur;)

Skrevet

Thailand er topp:) absolutt ikke noe å lure på, reis og nyt livet!

Skrevet

Phuket er det fint :) Pappan min har bodd der :)

Skrevet

Men, du? Ta en titt på Malaysia også du,- det er vel så fint og kjempetrygt med ungene der også.

God tur;)

Tror aldri jeg har vært mer enig i et innlegg enn dette :) Malaysia er i mine øyne 1000 ganger vakrere og renere enn Thailand. Hele Phuket- området minner mer om typisk syden-destinasjoner i Europa enn det fjerne Østen.

Skrevet (endret)

Jeg tror at den beste turen er av "overraskelse" er, du planlegger alt når du er reacing stedet =) Prøv det en gang ... de er de beste turene

Endret av Het Potet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...