Gå til innhold

Kan ikke menn gi et kompliment uten at det er sjekketriks?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men ja; jeg tror mennesker kan gi hverandre et kompliment uten at det ligger sjekking bak!

Opplevde selv dette for ei stund siden;

Ei vennine og meg var en tur ute på byen. Bare jentekveld da begge er i faste forhold. Enkelt kledd, overhode ikke noen sjekkeantenner ute (det har jeg forsåvidt aldri hatt da jeg var sjekkedust i mine single dager...et under at jeg ble gift..). Plutselig kakker en jeevnaldrende mann meg på skuldra, og da jeg snur meg hadde han kjøpt ei flaske god vin til meg. Han sa som følger; "denne er til deg fordi du er ei av den vakreste damen jeg har sett"! Smilte stort og sa så; "ha en fin kveld videre". Aldri sett fyren hverken før eller siden. Så da hentet jeg et glass til venninen min og, også koste vi oss med vinen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det du mener anonymbruker er at han fyren som møtte "ei av de vakreste damen han hadde sett", - hadde prøvd seg på ham med sex så hadde han lagt seg ned på magen og blånektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Så det du mener anonymbruker er at han fyren som møtte "ei av de vakreste damen han hadde sett", - hadde prøvd seg på ham med sex så hadde han lagt seg ned på magen og blånektet?

Det kan ikke jeg vite, da jeg ikke leser andres tanker, og han dro rett etter jeg fikk ei flaske vin! Jeg er iallefall ganske så sikker på at jeg ikke hadde sendt ut noen signaler, jeg hadde ikke sett fyren før heller.

(Og forresten; vakker er jo subjektivt... jeg er virkelig ikke så vakker at det hagler vin de gangene jeg er ute!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men ja; jeg tror mennesker kan gi hverandre et kompliment uten at det ligger sjekking bak!

Opplevde selv dette for ei stund siden;

Ei vennine og meg var en tur ute på byen. Bare jentekveld da begge er i faste forhold. Enkelt kledd, overhode ikke noen sjekkeantenner ute (det har jeg forsåvidt aldri hatt da jeg var sjekkedust i mine single dager...et under at jeg ble gift..). Plutselig kakker en jeevnaldrende mann meg på skuldra, og da jeg snur meg hadde han kjøpt ei flaske god vin til meg. Han sa som følger; "denne er til deg fordi du er ei av den vakreste damen jeg har sett"! Smilte stort og sa så; "ha en fin kveld videre". Aldri sett fyren hverken før eller siden. Så da hentet jeg et glass til venninen min og, også koste vi oss med vinen:-)

Når du tok imot denne vinflaska så undertegnet du din egen "I owe you" vettu. Neste gang du ser han så kommer han nok til å kreve full tilbakebetaling av deg i natura, tenker jeg ;)

Når jeg koster på ei dame dyr parfyme eller fine klær, så forventer jeg selvfølgelig gjensidighet! Ikke alle damer som helt har skjønt dette prinsippet - må være noe galt med jentenes oppdragelse i dag sikkert! :kjefte: hehe

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det. Men jeg gjør det ikke helt uten baktanker. Det er fint å bryte ned barrierene for å snakke med damer, og så viser det selvtillit at du kan gi komplimenter uten å være en needy taper. Dessuten så blir arbeidsmiljøet bedre. Alle liker komplimenter?

Til kjærester, så er det viktig å ikke gi komplimenter, derimot. De må du ha akkurat passe på gress, slik at du holder et høyt interessenivå oppe hos dama. Hun må ikke tro hun kan få deg på billigsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når du tok imot denne vinflaska så undertegnet du din egen "I owe you" vettu. Neste gang du ser han så kommer han nok til å kreve full tilbakebetaling av deg i natura, tenker jeg ;)

Når jeg koster på ei dame dyr parfyme eller fine klær, så forventer jeg selvfølgelig gjensidighet! Ikke alle damer som helt har skjønt dette prinsippet - må være noe galt med jentenes oppdragelse i dag sikkert! :kjefte: hehe

He-He; Mulig jeg må stå til ansvar for den vinflaska....men dette er flere år siden, og jeg bor ikke i samme by lengre heller:-) Ikke husker jeg hvordan han såg ut heller, så det kunne blitt interessant!!

Egentlig så synes jeg at både menn og kvinner skal kunne gi hverandre et kompliment uten at det skal ligge noe bak. Altså; jenter gir jo hverandre et kompliment uten at det nødvendigvis betyr at en er på sjekkern...Jeg kan si til vennina mi at; så fint håret ditt var! Eller hvis vi er ute på byen så spanderer jeg en runde fordi hun er så god ei vennine...betyr jo ikke at jeg brått har blitt bifil og har lyst å ta henne der og da! En dag med et uventet kompliment fra enten noen du kjenner eller ei er en dag en husker lett, og dagen blir litt bedre enn den var:-)

Tror mange kvinner overanalyserer komplimenter en får fra menn. Noen menn (og kvinner!) er impulsive og sier det som ramler dem inn der og da uten at det ligger noe bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Hva forventer du deg da? Jeg ville rømt hvis noen skulle ha gitt meg en gave med et underliggende krav om "betaling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Til kjærester, så er det viktig å ikke gi komplimenter, derimot. De må du ha akkurat passe på gress, slik at du holder et høyt interessenivå oppe hos dama. Hun må ikke tro hun kan få deg på billigsalg.

What? Eg trudde eit kjæresteforhold var basert på forelskelse og gjensidig glede over å vere saman? Skal ein då ikkje gje kvarandre kompliment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventer du deg da? Jeg ville rømt hvis noen skulle ha gitt meg en gave med et underliggende krav om "betaling".

Intet er gratis i denne verden :smoke: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Eg trudde eit kjæresteforhold var basert på forelskelse og gjensidig glede over å vere saman? Skal ein då ikkje gje kvarandre kompliment?

Nei.

Et kjæresteforhold er basert på kvinnens forelskelse. Det er kvinnene som har sexmakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjæresteforhold er basert på kvinnens forelskelse.

Med andre ord så fungerer et kjæresteforhold så lenge kvinnen er forelsket og/eller har de rette følelsene for mannen.

Dermed vil det være strategisk smart av en mann å sørge for at disse følelsene holdes vedlike, f.eks ved hjelp av å gi henne kompliment.

Når kvinnens følelser dør, så dør også forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

(Bortsett frå at eg meiner det er ein kjempefordel at mannen også er forelska i den han er saman med. Viss det ikkje er gjensidig ser eg ikkje poenget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spot on, Steinar! (oops, det trudde eg ikkje eg skulle seie nokon gong... :lol: )

(Bortsett frå at eg meiner det er ein kjempefordel at mannen også er forelska i den han er saman med. Viss det ikkje er gjensidig ser eg ikkje poenget)

Vel, nå må du ikke glemme alle de praktiske fordelene en mann kan ha av dama i et parforhold da vettu ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Vel, nå må du ikke glemme alle de praktiske fordelene en mann kan ha av dama i et parforhold da vettu ;) hehe

Og du og andre bitre menn her inne sier at damer er beregnende? Takke meg til å være singel og få tilfredsstilt "kjødets lyst" uforpliktende enn å være i et forhold med en slu mann :kjefte: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn kan gi komplimenter uten at det er sjekketriks ja, i denne sammenheng så tror eg som Steinar at han sa akuratt hva han føtlte. Eg gir damer sjeldent komplimenter. Gjør det kun når eg virkelig mener det, men det betyr ikkje nødvendigvis at eg er interrisert heller. Det går jo ann å komplimentere på andre områder enn utseende :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så fungerer et kjæresteforhold så lenge kvinnen er forelsket og/eller har de rette følelsene for mannen.

Dermed vil det være strategisk smart av en mann å sørge for at disse følelsene holdes vedlike, f.eks ved hjelp av å gi henne kompliment.

Når kvinnens følelser dør, så dør også forholdet.

Eg tror du er inne på noe vesentlig her selv om eg heller ville sakt: Hvis følelsene dør, så dør også forholdet. Det gjelder både for menn og kvinner mener eg, selv om det ser ut som om det skjer oftere hos kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Nope, eg kjøper ikkje den. Blir eg ikkje elska vil eg ikkje vere der, same kor mykje eg elskar. Det reparerer ingenting, det blir berre slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...