Gå til innhold

Lavkarbo!

Anbefalte innlegg

Gjest goodtwin
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å endelig kvitte meg med noen overflødige kilo, så fra og med i går er godteri inndratt på alle dager untatt lørdag for meg og kjæresten min, vi prøver å få trent litt hver dag (har jo hund som ikke har noe i mot å bli aktivisert en ekstra tur om dagen) og vi snakker også om å legge om kostholdet. Det har jo vært mye snakk om lavkarbodietter i det siste, og jeg lurer på om dette er noe for både meg og kjæresten min. Kjæresten min som har diabetes type 1 har ganske godt av å spise minst mulig karbohydrater, noe som kanskje fører til et mer stabilt blodsukker (med untak av når blodsukkeret blir alt for lavt! da må det nok litt karbohydrater til). Så jeg lurer bare på om noen kan anbefale noen bra nettsider eller bøker eller noe som kan hjelpe oss med å komme igang? Gjerne med litt menyforslag i til de første ukene til vi begynner å komme litt inn i tankegangen.

En ting til jeg ikke helt har skjønt med lavkarbo, er dette en livsstilendring i den forstand at de som går på lavkarbo ofte har plan om å gjøre det resten av livet, eller er det noe man gjør i noen uker/måneder til oppnådd idealvekt også går gradvis tilbake til et normalt sunt kosthold?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :)

Noen velger å gå på lavkarbo til dem er er fornøyd med vekten, mens andre gjør det om til livsstilen.

Jeg begynte med fedon dietten/lavkarbo i mars, for meg blir nok dette en livsstil endring siden jeg lider av en tilstand kalt Pcos (polycystisk ovarie syndrom) som jeg vil leve med i mine leve dager, der er overvekt en av symptomene. Jeg er gått ned 14 - 16 kg siden midten av mars takket være lavkarbo, jeg hopper litt frem og tilbake nå, fått en liten stopper.

Eks på Frokost:

2-3 hardkokte egg, kan også steke eller lage til sånn som du vil, ha de grønnsaker og krydrer du vil til. Bruk olivenolje kaldpresset eller rapsolje. Meierismør kan også brukes. Man kan spise knekkebrød om man vil, fiberpluss, når man blir lei egg.

Eks på lunjs:

Anbefalt rester etter middag, visst ikke lage seg noe salat med kylling eller ha noe lignende frokost om man heller ønsker det.

Eks på middag:

Koteletter med salat og kolerabistappe til.

Kan ete alt av kjøtt og fiske du kan tenke deg, alt av grønnsaker forutenom mais.

Frukt er ikke lov, men er jo selvfølgelig bedre enn godteri ;) Vil man absolutt ha ris en sjelden gang, så velg naturris, har også lest at basmati ris er det beste alternativet også.

Alltid lurt å lage ekstra så man har til lunsj.

Eks på kvelds: samme som til froskost ;)

Melk er lov å drikke, kaffi, te, saft uten karbohydrater (noen av fun saftene er tilatte der) pepsi max eller annen uten karbo. vil man ha noe søt så søtningsstot i teen eller kaffi.

Rømme til å lage dressing er lov, fløte i små mengder er lov.

Dette er vel det eg kommer på, men er noen eksempler som vi har fulgt selv. Er bare å se hva som har karbo i seg og ikke, så går det ann å dikte opp middager :) F.eks med hjemmelaget lasagne, i stedet for pastaplater bruker jeg squash :)

Hold seg unna alt som har med stivelser. Pasta, brød, mel osv. Men kommer ann på hvor hardt dere skal gå til verks ;) Men husk masse fiber og proteiner er bra

Skrevet

Du skriver ingenting om hva slags 'filosofi' dere sikter dere inn på. Men om det er en av disse ekstreme a la de første fasene av Atkins eller Ketolyse, så er det livsfarlig for diabetikere.

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å endelig kvitte meg med noen overflødige kilo, så fra og med i går er godteri inndratt på alle dager untatt lørdag for meg og kjæresten min, vi prøver å få trent litt hver dag (har jo hund som ikke har noe i mot å bli aktivisert en ekstra tur om dagen) og vi snakker også om å legge om kostholdet. Det har jo vært mye snakk om lavkarbodietter i det siste, og jeg lurer på om dette er noe for både meg og kjæresten min. Kjæresten min som har diabetes type 1 har ganske godt av å spise minst mulig karbohydrater, noe som kanskje fører til et mer stabilt blodsukker (med untak av når blodsukkeret blir alt for lavt! da må det nok litt karbohydrater til). Så jeg lurer bare på om noen kan anbefale noen bra nettsider eller bøker eller noe som kan hjelpe oss med å komme igang? Gjerne med litt menyforslag i til de første ukene til vi begynner å komme litt inn i tankegangen.

En ting til jeg ikke helt har skjønt med lavkarbo, er dette en livsstilendring i den forstand at de som går på lavkarbo ofte har plan om å gjøre det resten av livet, eller er det noe man gjør i noen uker/måneder til oppnådd idealvekt også går gradvis tilbake til et normalt sunt kosthold?

Det er supert at dere tar tak i det sammen, og ikke minst er det viktig for kjæresten din at hans plasma glukoseverdier er så stabile som mulig.

Det er besdre hvis dere legger vekk tanker om en bestemt "filosofi" eller retning, men heller tar utgangspunkt å endre på kostholdet over tid, og dermed levestilen totalt sett. Et annet essensielt aspekt er om dere er fysisk aktivë? I så fall hva og hvor mye, evt hvor aktive dere har som mål å bli. For kjæresten din så er fysisk aktivitet spesielt viktig, og trening kan hjelpe kroppen hans mye, ved at alle systemer blir mer følsomme overfor insulin, og at de bruker energien mer effektivt (spesielt i arbeidende muskulatur).

Det første en må finne ut, er sånn ca hvor mye dere trenger av energi kvar dag, og justere for treningsmengde/inaktivitet. Se så på porsjonsstørrelsene, og ta litt mindre på tallerkenen kvar dag, sammenlignet med før. Målet er et lite energiunderskudd per dag, som kan oppnåes ved å spise litt mindre og/eller trene mer. Hva folk vil vektlegge er individuelt, men endret kosthold vil alene ikke gi deg bedre utholdenhet, økt muskelstyrke eller beskytte like godt mot livsstilssykdommer; da må det økt puls, litt svette og litt støle muskler til ;)

Matmessig så bør det fokuseres ikke bare på GI, men også GB (glykemisk belastning). Det er ikke bare hva slags type karbohydrater (CHO) du spiser som er viktig (dvs kvaliteten, GI), men også mengden av CHO, dvs GB. GI bestemmes ikke bare av kvaliteten på CHO, men også om du spiser proteiner og fett i løpet av måltidet. Fett og protein senker GI, magen tømmes litt saktere og det tar noe lenger tid for tarmene å ta opp næring fra tarm til blodbane. MEN - la det få bli en balansert greie, ikke ketose en mass og fravær av alt som er sunt for tarmhelsen. FIBER, dvs uløselig/tregt fordøyelig kostfiber er uhyre viktig. Det samme gjelder kvaliteten på fett du inntar. Unngå å spise rødt kjøtt mer enn tre ganger per uke, især hvis det er godt stekt/grillet. Spis grove produkter, og unngå alt som er ihjelprosessert til daglig. Dette vil si at hvitt mel, hvit pasta, hvit ris og potet er ut (men skei ut og nyt alt mulig innimellom). Inn kommer søtpotet, brun ris, fullkornspasta, quinoa, kikerter, linser, bønner, nøtter, byggryn, bokhvete, rug og havre. Bruk planteoljer med god kvalitet, og sørg for at det fettet dere spiser for det meste er enumettet og noe flerumettet. Tunfisk, makrell, laks, ørret, nøtter, mandler, avokado og pinjekjerner er suverene (men energirike) varer.

Spis mye bær, frukt og grønt, men sørg for at det meste har skall inntakt. Inntakt skall bevarer næringsstoffer bedre, opprettholder fibermengden bedre og senker GI (nettopp fordi tarmene må jobbe med for å bryte ned maten og komme til næringen). For friske folk så er frukt null problem (nei, banan og eple er ikke farlig), men for en med dia type I så skal man være litt mer obs. Her er det nyttg å benytte seg av diabetesforeningens tips og informasjonssider. De har mange oppskrifter, kostholdsråd og ikke minst tips/erfaringer fra mennesker som sliter med de samme kostholdsutfordringene.

Øk gjerne proteininntaket litt, men igjen sørg for at det er god kvalitet på det dere spiser. Hvitt kjøtt og fisk er supert, det samme er viltkjøtt (mindre mettet fett og sunnere enn kjøtt fra ku, lam og gris). Melkeprodukter er bra, men velg de magre produktene. Lag smudies med yoghurt, null sukker og masse bær, spis cottage cheese og lettere smøreost. Quinoa er det eneste planteproduktet som er komplett mtp proteinsammensetning, og er proppa fullt med kostfiber i tillegg. Byggryn og bokhvete er også gode alternativer for å få optimere kostfiber og protein i kostholdet.

Lykke til :) nyt det å forelske seg i matlaging, prøv nye smaker og lek med spennende ingredienser på kjøkkenet :)

Skrevet

Samboeren min benyttet seg av www.spisdegslank.no,

der bestiller man mat og får det levert på døren, evnt kan man hente selv.

Du kan velge selv ut fra flere menyer, og får alt fra brød til pannekaker og vafler.

Han hadde blant annet en smoothie som skulle være mellommåltid, som jeg syntes var så utrolig god så jeg stjelte den i ny og ne. hehe...

Han gikk ned ti kg tror jeg, det samme gjorde faren og broren hans.

Vi er veldig glad i å kose oss med lang egg og bacon frokost i helgene, og siden han hadde dette spesielle lavkarbo brødet, kunne vi fortsette som normalt, noe som var veldig hyggelig.

Problemet var bare når han sluttet på lavkarbo og gikk tilbake til sine gode gamle vaner, sluttet å trene og spiste det han ville, da gikk det opp igjen gitt! Men sånn er det vel uansett slanking...

Jeg tror ikke spis deg slank er det billigste alternativet, men det kan brukes som en Kickstart tenker jeg, så kan man lære seg mer om kosthold og sånn selv underveis.

Skrevet

Hei

Anbefaler www.lavkarbo.no der finner du stort sett råd om alt du lurer på. Fikk veldig mye hjelp der, både til oppskrifter, og til spørsmål underveis.

Gjest goodtwin
Skrevet

Takk! her var det mange gode tips som jeg skal ta med meg videre!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler disse bloggene:

bodywork.blogg.no

dedication.blogg.no

kriweb.no

fitnessbloggen.no

Ellers anbefaler jeg siden: http://www.foodwithfreedom.com/

Dette er en raltivt ny side, så hvor gode de er aner jeg egentlig ikke, men vil tro de vet hva de snakker om siden de tydeligvis samarbeider med myrevolution.no.

De hjelper med å sette opp kosthold og treningsplaner for en peng, eller ti. ;)

Skrevet

Jeg anbefaler disse bloggene:

bodywork.blogg.no

dedication.blogg.no

kriweb.no

fitnessbloggen.no

Ellers anbefaler jeg siden: http://www.foodwithfreedom.com/

Dette er en relativt ny side, så hvor gode de er aner jeg egentlig ikke, men vil tro de vet hva de snakker om siden de tydeligvis samarbeider med myrevolution.no.

De hjelper med å sette opp kosthold og treningsplaner for en peng, eller ti. ;)

Skrevet

Av en eller annen grunn ble jeg dobbel, og anonym over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...