Gå til innhold

Hvordan vet man egentlig HVA som er inn til enhver tid..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lurer jeg litt på...jeg klarer aldri å følge med på hva som er IN akkurat in the moment,enten det nå er klær/hårfrisyrer/utseende generelt/livsstil osvosv..innen det har gått opp for meg hva som er hot,er det jo på vei ut igjen! :sjenert:

Nå bor jeg utenfor en av storbyene våre,"på bygda"..har inntrykk av at de som bor i byene er mye flinkere til å observere og følge med på hva som er mye brukt for øyeblikket/hva som er poppis.

Ikke det at jeg er så nøye med at jeg MÅ henge med på moten,men det hadde jo vært litt kjekt å ikke altid være "soo yestedays news" liksom...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hva du har på deg, blir det inn hvert 4-6. år. :popcorn:

Mitt inntrykk er mer det motsatte. Folk i ordentlige byer gir mer faen, kler seg etter egen smak, og blir trendsettere hvis mange nok lar seg inspirere.

Mindre steder derimot, har et motepoliti som selv gestapo kunne misunnet dem. Jo mindre sted, dess mindre slingringsmonn, virker det som.

Ja, nå snakker jeg ikke om fjortisenes hang til å leke eneggede tvillinger, da. Men det er sikkert den samme mekanismen.

Ulempen er at det i storbyene er komplett umulig å være individualist, for du vil møte minst hundre kliss like individualister hver dag...

Gjest Tigress
Skrevet

Eg les motemagasin og motekataloger. HM er flinke tili å plukke opp dei mest "wearable" trendane frå motesyningane i Paris/London/Milano/New York. La Redoute følgjer den litt meir franske stilen, med meir baggy klede og slikt, så eg les katalogen deira også. Butikkvindua gjer gode inntrykk også. Men generelt sett så er det aldri feil å sjå bra ut, så klede som sit pent er utgangspunktet uansett, så kan ein følgje med på tilbehøret, skjerf, sko etc, og det er jo berre å sjå kva som er tendensen i butikkane.

Gjest Anjelika
Skrevet

Det er enkelt å henge med på motene her i Norge, for det går så seint før det når butikkene og gata. Du kan skamløst kopiere det Kate Moss gikk i for 3 år siden og være en trendsetter.

Jeg er veldig glad i mote, og ser på catwalkshow med stor interesse. Ikke at jeg har råd til noe av det da, hehe. De ligger 1-2 sesonger foran i moteverdenen (høstklærne begynner å komme i des/jan, sommermoten for 2011 kommer nå snart), men i forhold til når allmuen plukker det opp så kan det gå et par år. Motebladet Vogue dekker high fashion og er derfor også tidlig ute, samt en del blogger. Og ikke minst forumene for folk i bransjen og andre spesielt interesserte, f eks thefashionspot.com. De har blant annet en morsom tråd som heter trendspotting, hvor de plukker ut fra moteshowene det de tror slår an =)

Av norske blader synes jeg Costume er bra. På Style.com kan du se runway shows, om du ikke synes det er dørgende kjedelig da ;) Og så har man bloggerne såklart, men jeg følger ikke så godt med på dem. Liker godt jakandjil.com bare.

Ulempen med å være for tidlig er at man ikke finner klærne i butikkene, men det er bare å starte med nettshopping og lage ebay-konto først som sist.

Og så må man klare å plukke ut det man liker og tørre å gå i det før alle andre gjør. Det kan ha sine ulemper å være "so next year" og, hehe. Folk er bare ikke helt klare for ting før mange nok har tråkket opp stien, latextights var helsprøtt første gang jeg gikk i det og er helt hverdagslig ett år senere.

Men i mitt syn handler det ikke så mye om trender, man utvikler bare en interesse for klær og får en teft for å kle seg. Så blir man trendy som en slags bieffekt av at man søker inspirasjon og plukker ting fra catwalken som passer sin egne personlige stil.

Skrevet

Jeg har fra tid til annen hørt at jeg ofte kler meg 'moteriktig'. Og det er litt morsomt siden jeg aldri har verken studert mote eller tenker på hva som er in eller ut, jeg bare handler de klærne som butikkene har inne og kombinerer det med noe jeg hadde fra før. Så det kan jo være et tips :) et nytt plagg + et vintage plagg/plagg fra en tidligere kolleksjon og vips så er du moteriktig.

Skrevet

Det som är tillgängligt i butikerna är inne och det som legat i garderoben ett par år är ute, and that's that! Sedan går ju allt i cirklar och de du hade på dig för 8 år sedan kommer kanske att fungera igen nästa år. Men så länge man inte drar på sig extremerna som gigantiska axelvaddar och guldfodral så fungerar det mesta även ett par säsonger efter att det var modernt. ;) Om du verkligen är intresserad av att veta vad som är mode och vad som kommer att bli mode så är det ju bara att köpa ett par nummer av Vouge eller något i den stilen.

Skrevet

hva med å sjekke ut blogger, blader, og nettsider/butikker som selger klær?

Og da moteriktige butikker da. Det hadde vært en ide.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Ungene har nå begynt å handle samme klar og farger som da jeg var på deres alder... :roll:

Skrevet

Ved å lese motemagasiner, se hva andre går med og ved å lese blogger holder man seg oppdatert ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...