kaprifolen Skrevet 21. juli 2010 #1 Skrevet 21. juli 2010 Først og fremst: Jeg har jobbet hardt for alt jeg har i livet, og er stolt av det. Jeg har kommet lenger enn mange andre, og vet at jeg er heldig på mange vis... Men nå sitter jeg her og strigriner... Over økonomi... Vi giftet oss i fjor, og hadde selvsagt fotograf. Eller, vi prøvde å få en dyktig venn til å ta de, men han var bortreist, så da ble det proff. Men, greia er at vi har aldri hatt råd til å hente ut annet enn bildene til takkekortene derifra... Jeg har hengt til utstilling der, jeg vet at det er så mange fine bilder av oss der nede, men vi har ingen av dem, og har heller ikke råd til de nå... Eller på lenge... Jeg føler at vi har betalt 3500 kr for noe vi ikke har hatt noen glede av, og har mareritt om at den dagen vi skal kjøpe oss et album er de slettet fordi det tok så lang tid! :trist: Og når jeg ser venner som gifter seg som viser frem de nydeligste bildene, blir jeg misunnelig, trist, og får en tung klump i magen. Ja, jeg vet at vi har mange andre bilder fra dagen. Ja, vet at det ikke er det viktigste. Ja, jeg vet at det er smålig å være misunnelig. Men kan noen være så snill å trøste meg for det? Mannen min er ute nå, og det er derfor jeg tør gråte åpenlyst og hulke mens jeg skriver dette. Jeg vet at han skulle gitt meg hele verdenen hvis han kunne, og er så redd for å gi han skyldfølelse for at han ikke har kunne gi meg dette.. Ps: En annen ting også, vi har hengt til utstilling i lokalet, bildene er allerede trykket stort opp, og nå stuet bort på et lager hvor de står til a) jeg kjøper de, Eller b) de kaster de. Bare jeg som egentlig synes det er litt dårlig at jeg fortsatt må betale nesten 1000kr for et bilde de allerede har laget, brukt og er ferdige med?
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juli 2010 #2 Skrevet 21. juli 2010 Det koster jo penger for fotografen å fremkalle bildene som du faktisk har bestilt, så jeg skjønner jo at dere ikke bare kan få dem gratis/billigere. Forstår likevel veldig godt at du er trist fordi dere ikke har hatt råd til å hente bildene. Var det sånn at dere bestilte bildene og så måtte si at dere ikke skulle ha dem likevel? (pga dårlig råd) Regner med fotografen ble sint da evt? Hvis ikke er det kanskje mulig å dra dit og prate med dem, og forklare situasjonen og love at dere kommer og henter dem ut når dere får råd til det? Slik at de tar vare på bildene og ikke kaster dem, tenker jeg på. Kanskje blir fotografen lettet også, for da vet de at de får betalt etterhvert, og kanskje går med på å lagre dem så lenge?!
Jade Skrevet 21. juli 2010 #3 Skrevet 21. juli 2010 Når du kjøper en bok, så betaler du ikke bare for papiret, pappen, laminaten, blekket og sytråden. Du betaler for det forfatteren har laget. Når du bestiller bilde hos fotograf, så betaler du ikke bare for fotopapiret, "blekket" og rammen. Du betaler for det fotografen har laget. Noe du ikke kunne ha laget selv, selv om det er dere som er på bildet. Det flotte bildet er et resultat av fotografens kunnskaper, kreativitet, studio, utstyr som han har brukt masse masse tid og penger på å bygge opp! For at han skal kunne tjene dette inn igjen, og i tillegg forsørge seg selv og evt. familie, så må han ta betalt for forstørrelsene han tar. Da selvsagt med fortjeneste. Noen fotografer tilbyr bildene på CD/DVD. Dette koster gjerne noen tusen, men du kan fort tjene mye på det, om du skal ha store forstørrelser, eller lage fotobok. For fotografen er dette som regel en dårlig deal. Som kunde vil jeg likevel anbefale deg å sjekke prisene nøye både på fotografering og etterbestillinger/forstørrelser + om det er mulig å få bilder på CD/DVD og hvor mye det koster. Jeg kjenner flere som har blitt "lurt" av billig fotografering (glemt å sjekke pris på etterbestillinger) og ikke har en eneste forstørrelse fra bryllupet sitt (unntatt bilder som privatpersoner har tatt). Et tips til ønskelisten til fremtidige bruder: Gavekort hos fotografen de skal bruke! Da har man gjerne råd til å forstørre ihvertfall ett bilde.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2010 #4 Skrevet 21. juli 2010 De bildene du har så lyst å hente, er det sånn at det koster deg 1000 kr? For da ser ikke jeg problemet.. Dere er to stykker, og har dermed hversin bursdag en eller annen gang i løpet av året, pluss at det er jul om noen måneder. Hvorfor ikke få hans eller dine foreldre til å gi dere dette (eller penger) som gave til en eller annen av desse anledningene? Eller som gave til hverandre fra dere? Er ikke verre enn det.. Om summen er større, tar det bare litt lenger tid, eller gaver fra flere. Men om dette plager deg sånn, skulle det da absolutt være mulig å få til innen kort tid...
juni Skrevet 21. juli 2010 #5 Skrevet 21. juli 2010 (endret) Jeg skjønner at du synes synd på deg selv, det kan alle gjøre en gang i blant og det er helt greit Jeg vil bare si noe om fotografen: fotoyrket er IKKE lett og det er DYRT å være fotograf! Jeg kan LOVE deg med nesten 100% sikkerhet at denne fotografen også sliter! Jeg kjenner denne bransjen godt! Og 1000,- for en forstørrelse høres veldig lite ut, men det er kanskje bare printen og ikke på plate/laminert e.l.? Forresten, jeg ville også snakket med fotografen og fortalt han hvordan det er fatt! Endret 21. juli 2010 av juni
Fredagslunch Skrevet 22. juli 2010 #6 Skrevet 22. juli 2010 1000 kr for et stort bryllupsbilde er ikke særlig mye. Jeg kjenner også denne bransjen svært godt. Håper ikke du mener at en fotograf ikke skal få betalt for jobben han / hun gjør, bare fordi du tror det bare er å "trykke på en knapp på et kamera". Det høres jo virkelig ut som at dette er verdens undergang for deg. Du skriver jo at du har oppnådd mye her i livet, det kan jo være at du ikke mener økonomiske ting da. Men er skulle jo tro at en som har "oppnådd mye i livet" på et eller annet tidspunkt skulle ha råd til å betale 1000 kr for bryllupsbildet sitt.....hjelpes, koster det ikke mye mer?? JEG hadde jo trodd at bryllupsfotografering kosta nærmere 15 000.
Piper Skrevet 22. juli 2010 #7 Skrevet 22. juli 2010 (endret) Flott skal man være, men betale for det vil man ikke. Hvorfor i all verden har dere valgt en fotograf, som gjør at dere ikke har økonomi til å hente ut bilder fra fotografen? Og mener du seriøst at dere skal få bildet billigere, bare fordi fotografen allerede har tatt kostnadene med å forstørre det? I stedet for å "sure" over dette, kan du kanskje spørre gjestene om de har noen bilder fra dagen, for du kan finne mange fine der også. Eller så kan du scanne inn takkekortbilde, forstørre det, skrive det ut og ramme det inn. Endret 22. juli 2010 av Piper
Gjest Iril Skrevet 22. juli 2010 #8 Skrevet 22. juli 2010 Har dere betalt 3500,- for bare selve fotograferingen, og så kommer album, takkekort og sånne ting i tillegg?
jomfrua Skrevet 22. juli 2010 #9 Skrevet 22. juli 2010 Men, greia er at vi har aldri hatt råd til å hente ut annet enn bildene til takkekortene derifra... Jeg har hengt til utstilling der, jeg vet at det er så mange fine bilder av oss der nede, men vi har ingen av dem, og har heller ikke råd til de nå... Eller på lenge... That's life. Homemade by you. Er dette virkelig noe å grine for? Spar penger da vel, om du er så god på økonomi som du legger frem. Her fremstod du som en fireåring som har blitt frastjålet godte-posen. For real?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #10 Skrevet 22. juli 2010 Hvordan hadde dere råd til bryllupet (og fotografen) når dere i følge deg ikke vil klare å spare opp 1000 kroner på laang tid? Hva er det som har forandret seg?
Gjest Lillen Skrevet 22. juli 2010 #11 Skrevet 22. juli 2010 Tror du kan regne med at de aldri sletter de... er fotograf av utdannelse selv, og de jeg jobbet i lære hos tok vare på negativer og filer som gull. T.o.m. sånn at hvis at en gammel fotograf legger ned gir han videre negativer til en annen fotograf slik at kundene kan bestille forstørrelser fra de 40 år gamle negativene e.l. *trøsteklem*
kaprifolen Skrevet 22. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 22. juli 2010 (endret) Mye rare svar her. Takke for klemnene! A)Jeg har da ikke sagt at jeg er så god på økonomi? Tett kommentar... B) 1000 kr er for det ene, lille bildet han deltok i en konkurranse med. Hadde ikke reagert hvis det ikke var for at det allereder er laget, han har laget det for sin egen del, og er nå ferdig med det... C) 3500 var kun for å fotografere, absolutt ALT annet kommer i tillegg. Album kommer på mellom 2500-5000. Og til deg som lurte på hvordan vi hadde tenkt blablabla. Huskjøp, syk bikkje, bil på verksted. Kan ta knekken på selv en romslig buffer, det... Bildene er jo ikke viktigst i denne settingen... Jeg har bare veldig lyst på de... Med andre ord, manglende råd kan også kalles manglende MULIGHET til å prioritere de bildene på en stund. Er bare lei av å vente... Til dere som forstår at man trenger å få sutre noen minutter en gang i blant: takk for støtten! Til dere som må tolke deres egen versjon, skape sin egen virkelighet, oppfatte meg som mindre ressurssterk og dermed benytte anledningen til å tråkke ut dritten din på andre: føkk åff, hurper... Endret 22. juli 2010 av kaprifolen
Gjest Iril Skrevet 22. juli 2010 #13 Skrevet 22. juli 2010 Jeg skjønner deg veldig godt altså, klart det er lov å være lei seg!
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #14 Skrevet 22. juli 2010 Jeg vet godt om din situasjon, er i samme selv. Har ikke råd til å hente ut bilder av lillegullet mitt... De er garantert ikke slettet så det må du ikke bekymre deg om. Jeg vil råde deg til å ta en telefon til fotografen og be om å delbetale, forklare situasjonen. Lykke til.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #15 Skrevet 22. juli 2010 Først og fremst: Jeg har jobbet hardt for alt jeg har i livet, og er stolt av det. Jeg har kommet lenger enn mange andre, og vet at jeg er heldig på mange vis... Men nå sitter jeg her og strigriner... Over økonomi... Vi giftet oss i fjor, og hadde selvsagt fotograf. Eller, vi prøvde å få en dyktig venn til å ta de, men han var bortreist, så da ble det proff. Men, greia er at vi har aldri hatt råd til å hente ut annet enn bildene til takkekortene derifra... Jeg har hengt til utstilling der, jeg vet at det er så mange fine bilder av oss der nede, men vi har ingen av dem, og har heller ikke råd til de nå... Eller på lenge... Jeg føler at vi har betalt 3500 kr for noe vi ikke har hatt noen glede av, og har mareritt om at den dagen vi skal kjøpe oss et album er de slettet fordi det tok så lang tid! :trist: Og når jeg ser venner som gifter seg som viser frem de nydeligste bildene, blir jeg misunnelig, trist, og får en tung klump i magen. Ja, jeg vet at vi har mange andre bilder fra dagen. Ja, vet at det ikke er det viktigste. Ja, jeg vet at det er smålig å være misunnelig. Men kan noen være så snill å trøste meg for det? Mannen min er ute nå, og det er derfor jeg tør gråte åpenlyst og hulke mens jeg skriver dette. Jeg vet at han skulle gitt meg hele verdenen hvis han kunne, og er så redd for å gi han skyldfølelse for at han ikke har kunne gi meg dette.. Så godt jeg kjenner meg igjen, jeg hadde det også slik for en stund siden. Det var så mye jeg ønsket meg, men som jeg ikke kunne få. Det var alt fra brudeblider, babybilder av barna, en topp, et par sko... hva som helst egentlig. Jeg har ikke fått bedre råd siden da, heller tvert i mot, men jeg klarte å snu min egen tankegang... Jeg tenkte "så heldig jeg er som har så mange fine bilder fra bryllupet i albumet! De gir meg så mange fine minner, og jeg trenger ikke bruke penger på et bilde fra fotografen", eller "så heldig jeg er som har et par sko. Jeg trenger ikke nye sko, så lenge jeg har ett par jeg kan gå med". Klag litt nå, synes litt synd på deg selv, og så går du videre. Tenk så heldig du er som ikke trenger å hente ut et bilde fra fotografen. Du har det du trenger hjemme hos deg selv... mannen din, gode minner, og fine fotografier i albumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå