Gå til innhold

Hvordan feire at et barn er født uten dåp?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg venter vårt første barn, og barnedåp i statskirken er ikke noe alternativ eller seremonier i andre trossamfunn, da vi tilhører forskjellige religioner og føler at barnet vårt må få velge selv, vi kan ikke velge bort f.eks. min manns trossamfunn og melde barnet inn i mitt eller omvendt.

Men vi ønsker jo å feire at vårt barn er kommet til verden, vise det frem for de vi er glade i og som er viktige mennesker i vårt liv. Vi tenker på noe som en religionsfri "Velkommen til verden"-fest. Altså vil vi ikke blande inn noen religions- eller trossamfunn.

Men det vi er redde for er om de vi inviterer til noe slikt vil oppfatte det som at vi bare er ute etter gaver? Vi tenker ikke at dette er noe man skal gi barnet vårt gave til i det hele tatt, men føler ikke at dette er noe vi kan skrive i invitasjonen.

Jeg hører så mange si at f.eks. navnefest i HEF er noe stort tull, og dette kommer oftest fra de som har døpt sine egne barn "fordi det er en fin tradisjon, men vi tror ikke på Gud altså". Og dette synes jeg er så uendelig trist, at det i vårt samfunn er greit å delta i en religiøs seremoni man ikke tror på, mens andre markeringer av at et barn er født bare noe stort tull.

Lurer på hvordan dere hadde oppfattet det dersom dere fikk en invitasjon der det sto noe ala dette:

"Vi har fått en datter og ønsker å feire begivenheten, og dele vår glede med alle dere som er viktige i våre liv. Vi inviterer dere derfor til kaffe og kaker ......"

Ville dere sett på dette som "noe stort tull" evt. "noe de gjør bare for å få gaver", eller er tror dere folk kan se hva vi egentlig ønsker med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde synes det var koselig! :)

...og jeg synes absolutt ikke det er noe stort tull!

Skrevet

hadde også syntes det var en koselig invitasjon å få, og syntes du hadde et godt forslag til utforming! :) det at dere velger å la barnet selv få velge hvilken religion det skal tilhøre, evt ingen, kan jo ingen klandre dere for, og de fleste har vel også lyst å gi de nybakte foreldrene og den lille oppmerksomhet og som du sier, dele gleden:)

Skrevet

Datteren til ei venninne av min kjærest ble ikke døpt, men de hadde en navnefest for henne. Nå er situasjonen rundt dette barnet kanskje litt annerledes enn hos dere, da dette er mormonere hvor da barna ikke blir døpt før de velger det selv rundt en viss alder (aner ikke hvor gamle dem er jeg :sjenert: 15-16?). I denne navnefesten ble det ikke gitt gaver (bortsett fra av venner til mora - som da ikke er mormonere), men de ønsket allikevel å feire fødselen og navnet til den lille jenta!

Jeg vet selv at den dagen jeg får barn er kristen dåp ikke et alternativ. Årsaken til det er fordi jeg er ikke kristen, jeg er ikke medlem av statskirken en gang og jeg kommer nok aldri til å oppdra mitt barn "religiøst". Jeg vet at samboer ville helst sett at barn/a ble døpt i kirken, men det er egentlig mest fordi det er normalen i samfunnet. Jeg kommer ikke til å nekte barn/a å lære om kristendommen, Gud eller Jesus, men hvis de ønsker å ta det steget å døpe seg så er det et valg jeg vil at dem skal ta selv når de er voksne nok til det.

Jeg tror at folk ser på det som en glede og feire dette barnet som blir født! Hvis de ser på det som noe tull er det deres problem og ikke ditt!

Skrevet

Søskenbarnet mitt har hatt navnefest for barna sine, og det var kjempekoselig. Fin anledning til å treffe familie og få sett de små. De hadde ingen annen ramme rundt det enn at de hadde invitert hjem til seg selv på litt mat og kaker, og så fortalte de litt selv om bakgrunnen for navnevalget.

Det med gaver tror jeg ikke du trenger å tenke på. Mange kommer jo til å kjøpe gaver uansett. :)

Skrevet

Jeg har tenkt på akkurat det samme.

Mannen og jeg snakket faktisk om det her for en ukes tid siden. Jeg synes slike navnefester er litt, tja, unødvendig, men han vil veldig gjerne feire det når datteren vår er kommet til verden.

Så, jeg tenkte som deg å ha en "Velkommen til verden"-fest, det må vel være greit?

Lurer litt på hva folk her inne mener om akkurat det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar til dere som har svart så langt. :)

Navnefest vil jeg ikke kalle det, fordi det at barnet mitt får et navn er "bare" en nødvendig formalitet. Ordet oppsto vel pga. den utbredte misforståelsen om at dåp hadde noe med navn å gjøre, men det har det jo ikke.

"Velkommen til verden"-fest er jo litt tungt å si, men det er akkurat det vi ønsker å ha. Synes det er trist om vi ikke skal få feire barnet vårt bare fordi vi ikke ønsker å gjøre det i en religiøs seremoni, alle samfunn som noensinne har eksistert har jo hatt en markering av de ulike livsfasene (fødsel, overgang til voksenlivet og død), så hvorfor skal det plutselig ikke være greit i Norge om man ikke vil gjøre det via statskirken eller noe annet trossamfunn?

Skrevet

Jag tycker ni gör precis som ni vill, att ett barn är fött är verligen något att fira och samla familjen till.

Vill ni förklara er ytterligare kring ert val, för att slippa frågor kring dåp, fest, religion gaver etc så kan ni gott skriva en liten fotnot längst ner på inbjudan eller på baksidan. Folk kommer (tyvärr) att kommentera ert val ändå, försök bortse från detta och var stolt över det val ni tagit om att barnet får välja sin religion själv.

Skriv gärna till något som:

Ni är hjärtligt välkomna på kaffe/kaker/middag/fest för att dela vår glädje över barnets/dotterns/sonens födsel/ankomst.

PS. Vi väljer att inte döpa barnet för att ge henne/honom valfriheten att välja sin egen religion men vill gärna fira tillökningen i familjen med nära och kära. Önskar ni ge gåvor ber vi er tänka på barncancerfonden (eller annan organisation) i stället för gåvor till oss/barnet.

Skrevet

En av mine venninner hadde navnefest for hennes lille datter i våres. Det bestod av familie samlet for å spise god mat, og en liten "seremoni" som var mammaen som leste et dikt. Det var det hele, og det var utrolig koselig!

Jeg synes ikke det blir galt å kalle det navnefest, det kan føre til mindre misforståelser, og nøyaktig HVA det kalles spiller egentlig ingen rolle.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det blir galt å kalle det navnefest, det kan føre til mindre misforståelser, og nøyaktig HVA det kalles spiller egentlig ingen rolle.

For oss blir dette helt feil, da de fleste tenker på HEF når de hører ordet navnefest, og det er viktig for oss at dette er religions- og livssynsnøytralt.

Skrevet

Javel, så kall det livsfest, fødelsfest, et-barn-er-født-i-betlehem-fest. Personlig har jeg aldri hørt om HEF og navnefest. Det jeg mener er at det spiller ingen rolle hva som står på invitasjonen; når folk kommer kan det klargjøres hva det er.

Skrevet

Vi kommer til å ha en fest for babyen siden vi ikke skal ha dåp eller navnfest. (mannen liker ikke at jeg kaller festen en navnfest da han forbinder det med HEF)

Tenker at det er hyggelig å samle familiene og feire det nye barnet :) Kommer til å leie et lokale, og invitere både nær og fjern slekt, og venner. Mange har jo ikke møttes før. Vi skal severe koldtbord og kaker :) Ellers vil det ikke være noe program.

Skrevet

Eg syns godt ein kan ha ein privat velkommen til verda-fest for ungen.

Ser du nevner HEF - hugs at dei ikkje er "nøytrale", men ein livssynsorganisasjon. Eg ville ikkje hatt namnefest i regi av HEF viss eg ikkje hadde satt meg inn i kva dei stod for, og sjølv følte at det var noko eg kunne stå for. Det høyrest ikkje ut som om du veit som mykje om HEF utifrå innlegget ditt, så sett deg inn i det før du evnt har ein slik namnefest.

Ein privat fest uten noko menigheit/forbund innblanda, vil eg seie er det beste i din situasjon.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Eh, hæ? Snakker du til meg, altså TS, Imli? I så fall kan du ikke ha lest innleggene mine spesielt godt. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, og der står det nettopp at vi IKKE skal blande inn noen tro- eller livssynssamfunn. Det står veldig klart. ;)

Det jeg skrev om HEF var bare et eksempel på ting folk har sagt når andre har valgt HEF, vi har ikke diskutert valget vårt med andre enda.

Skrevet

OK, eg syns det såg ut som om du vurderte namnefest i HEF.

Skrevet

Vi har hatt fest for begge våre uten noe mer mikkmakk :). Dress og kjole og snitter og gaver, og ingen som syntes det var merkelig :).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar av meg hadde ikkereligiøs navnefest, men det ble veldig religiøst med religiøs tale og bibelen som gave, kristelige kort. Ble litt forvirret..men veldig hyggelig var det. =P

Skrevet

Jeg hadde synes det var veldig koselig å få en slik invitasjon. Og man trenger jo ikke kalle det noe (er det nærme fødselen kunne du jo kalt det barselfest el.l.). Det du skrev var beskrivende nok. Men frasen "Vi har fått en datter" synes jeg du kunne formulert til noe mer personlig. "Endelig er jenta vår kommet til verden" el.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...