Gå til innhold

Organdonasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har donorkort. å hele facebooken min vet hva som skal gjøres hvis jeg tar kvelden :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke donokort, og kommer heller ikke til å skaffe meg det. Ønsker ikke at mine organer skal doneres bort.

Har du lyst til å utdype hvorfor du ikke vil det? Litt nysgjerrig...

Skrevet

Jeg har donorkort ganske lenge, og har selvsagt informert både familie og venner.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg har donorkort og foreldrene mine har det også. Mannen min vil også ha et, må bare få sommel nok på oss til å skaffe ham et.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Har hatt donorkort i lommeboka i mange år.

Skrevet

Har donorkort og har informert familie og venner om hvor jeg står i forhold til dette. Hadde vært fantastisk å kunne hjelpe ett eller fler mennesker om en ulykke skulle skjedd.

Skulle ønske fler kom seg til å få ett slik donor kort:)

Skrevet

Et slikt kort kan man skaffe seg her og nå, dersom man har printer. Det er bare å fylle ut og printe fra denne siden.

Det er jo ikke noe offisielt dokument, så man kan jo lage noe lignende selv også.

Jeg har laminert donorkortet mitt, da holder det seg i mange år. Har jo ikke tenkt å ta kvelden enda. :fnise:

Skrevet

Jeg har hatt donorkort i mange, mange år. Alle mine nærmeste er informert. Syns dette er en utrolig viktig sak. Det er helt meningsløst at så mange skal dø i kø når det finnes organer de kunne fått.

Skrevet

Jeg har hatt donorkort i mange, mange år. Alle mine nærmeste er informert. Syns dette er en utrolig viktig sak. Det er helt meningsløst at så mange skal dø i kø når det finnes organer de kunne fått.

Signerer.

Jeg har gjort akkurat det samme. For meg føles det godt å vite at den dagen jeg ikke lengre har nytte av organene mine, kan de være med på å redde liv.

Skrevet

Jeg har laminert donorkortet mitt, da holder det seg i mange år. Har jo ikke tenkt å ta kvelden enda. :fnise:

Smart, det tror jeg jammen jeg også skal gjøre. Mitt begynner å bli temmelig frynsete etter mange år i lommeboka. (Av dette kan man lett slutte seg til at jeg er for donasjon.... ;) )

Har også sagt fra til mine foreldre om at jeg bare kan brukes til "reservedeler" når jeg dør. Håper bare de husker det om jeg skulle finne på å dø før dem.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke donorkort og kommer heller ikke til å skaffe meg det. Mine nærmeste har fått klar beskjed om at jeg ikke ønsker at mine organer skal doneres om jeg skulle dø.

Jeg vurderer å donere bort kroppen min til forskning, men har ikke tatt noen avgjørelse på dette enda. Og håper og tror jeg har lang tid på meg. :)

Endret av Iah
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg sier ja til donering av mine organer. Bestemte med for 14 år siden, da jeg på 16-årsdagen min som fotgjenger ble påkjørt av bil. Begynte å tenke på hva mamma og pappa ville gjort om jeg døde da, og de hadde fått spørsmålet. De ble raskt informert om hva jeg mente. Det gikk en del år før jeg fant donorkort, men det er jo uansett ikke det viktigste. Det viktigste er at dine nærmeste vet hva du ønsker. Du finner forresten donorkort både på legevakt, apotek, sykehus og bibliotek.

Har og opplevd å miste en person jeg var (og fortsatt er) glad i, i bilulykke. Organer ble donert, jeg vet ikke stort med detaljer rundt dette, men dog. Det å vite at min venn sin død kan ha redda andre liv gjør det lettere å godta et liv som endte altfor tidlig, og altfor brått.

http://organdonasjon.no/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har donorkort og har informert familien min om det. En ting som gnager litt er at jeg er ganske sikker på at mange i omgangskretsen min ville gjort det samme hvis det kom opp som tema, men av en eller annen grunn jeg ikke helt klarer å sette fingeren på synes jeg det er vanskelig å ta det opp. Noen råd/forslag?

Skrevet

vil være donor, men savner et folkeregister på det.

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg har donorkort i lommebok og har informert de nermeste :) Jeg har ikke bruk for organer når jeg er død.

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på om jeg støtter transplantasjonskirurgi, selv om det redder noen liv.

Det er ganske kostbar behandling, og det har noen negative utilsiktede konsekvenser. De verste er høsting av organer fra ufrivillige donorer (i mange tilfeller mord) og bruk av organer fra dødsdømte som heller ikke har gitt samtykke (Kina er visstnok en vesentlig leverandør av organer fra henrettede fanger, og de henretter folk med nakkeskudd, som ikke skader organene.)

Alt tatt i betraktning, tror jeg at like mange, eller flere, liv kunne vært spart gjennom en annen anvendelse av ressurser i helsevesen og forebygende virksomhet. Operasjonene er tidkrevende og stiller store krav til operatørens kompetanse, og oppfølgingen er livslang pga frastøtningsfaren. Jeg TROR at en vesentlig del av grunnen til at vi i det hele tatt driver med organtransplantasjoner, er at det er vanskelig, faglig utfordrende, og temmelig glamorøst for forskere og kirurger å drive med dette. Det er kult å være kirurg, men dobbelt kult er det å være hjertekirurg, og er man en av de få som kan sette et NYTT hjerte i kroppen på en pasient, da er man nærmest et overmenneske, faglig sett. Og ikke ufortjent, heller. Det er en prestasjon av dimensjoner.

Men man kunne like gjerne brukt ressursene på å forske frem tekniske løsninger i stedet for å implantere levende organer. I mange år har vi f.eks hatt ganske gode mekaniske hjerter, enten hele pumper eller mekaniske hjerteklaffer, noe som har tvunget seg frem pga at mangelen på donorhjerter gjorde at folk døde mens de ventet på nytt hjerte.

Skrevet

Ja til organdonasjon fra min side!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har donorkort, og har informert alle mine nærmeste om at jeg ønsker å donere vekk mine organer. Personlig synes jeg at alle automatisk burde være organdonorer, men hvis di ikke ønsket det skulle få ønsket sitt.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg har ikke donorkort, ettersom jeg bytter vesker og lommebøker hele tiden og mister ca alt hvert halvår :sjenert: Men jeg har informert min mann og foreldrene mine om at jeg ønsker å være donor hvis det skulle bli aktuelt når jeg dør.

Skrevet

Donorkortet har hatt plass i lommeboka i mange år og de som trenger vite det, vet at jeg sier ja til organdonasjon :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...