Lilybell Skrevet 20. juli 2010 #1 Skrevet 20. juli 2010 Hei folkens Eg vurderer å kjøpe speilreflekskamera, er ingen proff fotograf, men eg vil gjerne ha gode bilder særlig nattbilder...og eg lurte på om noen her har litt peiling og kan hjelpe meg? hva skal eg se etter (annet enn antall piksler, vekt og størrelse på skjermen) Forresten, er det noen av disse speilreflekskameraene som har selvutløser? Takk
Focklop Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Nikon D3000, kjempegreit og utrolig bra "amatør"-speilreflekskamera til en god pris. Anbefales! Japanphoto.no er som regel veldig billige når det gjelder kamera og utstyr, jeg handler nesten alt av mitt utstyr der. http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/nikon/nikon-d3000-m-18-55mm Nikon D3000 har 10,2 megapixler og koster hos Japanphoto.no 2.890,-
Lilybell Skrevet 20. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. juli 2010 Åja, takk skal du ha, den skal eg se på Men, vet du om det er sånn selvutløser sak ?( sånn at du stiller det inn også tar kameraet bildet om et par sekunder)
sebra Skrevet 21. juli 2010 #6 Skrevet 21. juli 2010 jeg har nikon d3000 og anbefaler det =) men nå har jeg ikke prøvd så mange andre kameraer over lengre tid da.
HvittHus Skrevet 21. juli 2010 #7 Skrevet 21. juli 2010 Hei folkens Eg vurderer å kjøpe speilreflekskamera, er ingen proff fotograf, men eg vil gjerne ha gode bilder særlig nattbilder...og eg lurte på om noen her har litt peiling og kan hjelpe meg? hva skal eg se etter (annet enn antall piksler, vekt og størrelse på skjermen) Forresten, er det noen av disse speilreflekskameraene som har selvutløser? Takk Elprice har en flott pakke med to objektiver, samt kamera og veske til 3999,-Nikon d3000 Dog har ikke objektivene VR(bildestabilisator), men det klarte vi oss uten i gamle dager, så det skulle vel gå bra nå også. Kjøp et godt stativ i tilegg(Feks Manfrotto) og du er godt i gang.
Gjest Pucifer Skrevet 21. juli 2010 #8 Skrevet 21. juli 2010 Husk at det er ikke kameraet som får de beste bildene, men fotografen. Selvfølgelig et godt kamera kan hjelpe på når det kommer til kornete bilder og mye annet, men i bunn og grunn så er det fotografen som tar det bra bildet. Har tatt noen av mine aller beste bilder (som jeg også har fått solgt til store fotoblader) med møkkadårlig kamera.
Lilybell Skrevet 21. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 21. juli 2010 Husk at det er ikke kameraet som får de beste bildene, men fotografen. Selvfølgelig et godt kamera kan hjelpe på når det kommer til kornete bilder og mye annet, men i bunn og grunn så er det fotografen som tar det bra bildet. Har tatt noen av mine aller beste bilder (som jeg også har fått solgt til store fotoblader) med møkkadårlig kamera. oida! er ingen god fotograf , sliter mest med dårlige bilder om natten og sånt, men tusen takk for tipsene folkens )
Lilybell Skrevet 21. juli 2010 Forfatter #10 Skrevet 21. juli 2010 Husk at det er ikke kameraet som får de beste bildene, men fotografen. Selvfølgelig et godt kamera kan hjelpe på når det kommer til kornete bilder og mye annet, men i bunn og grunn så er det fotografen som tar det bra bildet. Har tatt noen av mine aller beste bilder (som jeg også har fått solgt til store fotoblader) med møkkadårlig kamera. oida! er ingen god fotograf , sliter mest med dårlige bilder om natten og sånt, men tusen takk for tipsene folkens )
charlott Skrevet 22. juli 2010 #11 Skrevet 22. juli 2010 oida! er ingen god fotograf , sliter mest med dårlige bilder om natten og sånt, men tusen takk for tipsene folkens ) Skal du få bra bilder i mørke omgivelser, må du ha veldig lyssterke objektiv (stor blender/lite f-tall), bruke stativ på statiske motiv eller evt en kraftig blits, avh av hva slags bilder du skal ta. Du vil bli skuffet hvis du tror du får bra bilder i mørket ved å skaffe et speilreflekskamera!
Lilybell Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 23. juli 2010 Skal du få bra bilder i mørke omgivelser, må du ha veldig lyssterke objektiv (stor blender/lite f-tall), bruke stativ på statiske motiv eller evt en kraftig blits, avh av hva slags bilder du skal ta. Du vil bli skuffet hvis du tror du får bra bilder i mørket ved å skaffe et speilreflekskamera! eg tror ikke eg blir mer skuffet enn d eg e med mitt digitalkamera :-P men takk for tipset
Gjest Pucifer Skrevet 23. juli 2010 #13 Skrevet 23. juli 2010 Jo det kan hende du blir det. Om jeg tar mitt speilrefleks, mitt eldgamle nikond70, bare løfter det opp og knipser et bilde når det er mørkt, så kan jeg nesten garantere deg at jeg vil få et bedre bilde med mitt lille digitalkamera. Om jeg derimot stiller inn ISO, blender og alt det der, så kan jeg få bra bilder. Ei venninne lånte min nikon d90 med et veldig lyssterkt objektiv og bildestabilisator (koster 18.000kr) og prøvde å ta bilde en kveld...hun mente kameraet var dritdårlig for bildet ble alt annet enn bra .....
Lilybell Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #14 Skrevet 23. juli 2010 åh? ja men herlighet, de kameraene er jo svære, skal man dra med seg en haug med utstyr på ferie! Da vil eg heller ha et godt digitalkamera, noen tips ?
Gjest Pucifer Skrevet 23. juli 2010 #15 Skrevet 23. juli 2010 Om du vil ha et lite kamera med mulighet for å bytte objektiv, så gå for noe lignende som Nikon d40. Relativt lite, men større enn et digitalkamera. Passer for de som ikke har så innmari peil på foto, men kan ta fantastiske bilder likevel (igjen-dersom fotografen er god) Har ei venninne som har d40 og har tatt superflotte bilder. Ja, man kan regne med litt kornete bilder og alt det der, men så lenge du ikke har planer om å blåse opp bildene til lerreter og henge de på veggen så spiller det heller ingen rolle. Du virker som en person som liker å knipse bilder og ikke det å fotografere om du forstår forskjellen? Ikke noe negativt mot deg altså, men det er en viss forskjell der. Om du ikke orker å sette deg inn i alt det tekniske som lysstyrke, ISO, blendere etc, så er det heller ikke noe vits i å ha et kjempebra kamera om du likevel ikke bruker det til det fulleste. d40 - eller tilnærmede like kameraer i Canon, Olympus eller andre merker er enkle, små, men har de fleste funksjonene tilgjengelige slik at du KAN lære deg det etterhvert om du føler for det. Og la oss si at om 1 år så begynner du å lære deg det, så kan du bruke kameraet kanskje 1 år til, frem kameraet gir deg begrensninger... ja da har du hatt kameraet i 2 år, og da er det uansett på tide å oppgradere. På den tiden, har bra kameraer som Nikon d90 sunket såpass i pris at det ikke er noe tap å kjøpe dem, dersom interessen kanskje daler igjen, men likevel et GODT kamera (eller lignende i andre merker selvfølgelig - jeg kjenner bare best til Nikon så uttaler meg deretter)
Lilybell Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #16 Skrevet 23. juli 2010 Om du vil ha et lite kamera med mulighet for å bytte objektiv, så gå for noe lignende som Nikon d40. Relativt lite, men større enn et digitalkamera. Passer for de som ikke har så innmari peil på foto, men kan ta fantastiske bilder likevel (igjen-dersom fotografen er god) Har ei venninne som har d40 og har tatt superflotte bilder. Ja, man kan regne med litt kornete bilder og alt det der, men så lenge du ikke har planer om å blåse opp bildene til lerreter og henge de på veggen så spiller det heller ingen rolle. Du virker som en person som liker å knipse bilder og ikke det å fotografere om du forstår forskjellen? Ikke noe negativt mot deg altså, men det er en viss forskjell der. Om du ikke orker å sette deg inn i alt det tekniske som lysstyrke, ISO, blendere etc, så er det heller ikke noe vits i å ha et kjempebra kamera om du likevel ikke bruker det til det fulleste. d40 - eller tilnærmede like kameraer i Canon, Olympus eller andre merker er enkle, små, men har de fleste funksjonene tilgjengelige slik at du KAN lære deg det etterhvert om du føler for det. Og la oss si at om 1 år så begynner du å lære deg det, så kan du bruke kameraet kanskje 1 år til, frem kameraet gir deg begrensninger... ja da har du hatt kameraet i 2 år, og da er det uansett på tide å oppgradere. På den tiden, har bra kameraer som Nikon d90 sunket såpass i pris at det ikke er noe tap å kjøpe dem, dersom interessen kanskje daler igjen, men likevel et GODT kamera (eller lignende i andre merker selvfølgelig - jeg kjenner bare best til Nikon så uttaler meg deretter) Hehe sant det du sier, blir ikke fornærmet her, er ingen fotograf...det går mest i feriebilder, og litt sånn spontane bilder, eg er bare irritert over å måtte knipse bildet 5 ganger før eg er fornøyd. Har hørt så mye skryt om Canon sine eos kameraer, men eg trodde de objektivet som følger med f.eks 18-55 er passe bra , og gir gode bilder ( du får jo en skikkelig blitz og da lyser du opp motivet..trodde eg da )
Gjest Pucifer Skrevet 23. juli 2010 #17 Skrevet 23. juli 2010 Slike objektiver som følger med er ikke bra - i mine øyne iallefall. De er ikke så lyssterke heller. Blitzen som sitter på et speilreflekskamera er så og si ubrukelig - hadde det vært opp til meg så kunne de bare fjernet den. Jeg bruker heller ingen blits eller ekstern blits. Og dette gjelder alle merkene som Canon, Nikon, Olympus etc etc Kjøper du et speilreflekskamera, så kan du regne med å ta 5 bilder før du blir fornøyd da også. Når jeg er ute å fotograferer så kan jeg ta 100 bilder og er fornøyd med bare 5 av dem Og jeg er ofte ute å fotograferer kjendiser og slikt...ikke snapshots av trær og hunder bare
charlott Skrevet 24. juli 2010 #18 Skrevet 24. juli 2010 åh? ja men herlighet, de kameraene er jo svære, skal man dra med seg en haug med utstyr på ferie! Da vil eg heller ha et godt digitalkamera, noen tips ? Hva med et "hybridkamera", f eks Panasonic GF-1: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=112610 Her i en pakkeløsning med et relativt lyssterkt objektiv. Sjekk test her http://www.akam.no/artikler/panasonic_gf1/74152 Nesten like lite som et kompaktkamera, men med mulighet til å skifte objektiv etc som på et speilreflekskamera!? Bildekvaliteten skal være omtrent som på de rimligste speilreflekskameraene.
Pingting Skrevet 24. juli 2010 #19 Skrevet 24. juli 2010 Hehe sant det du sier, blir ikke fornærmet her, er ingen fotograf...det går mest i feriebilder, og litt sånn spontane bilder, eg er bare irritert over å måtte knipse bildet 5 ganger før eg er fornøyd. Har hørt så mye skryt om Canon sine eos kameraer, men eg trodde de objektivet som følger med f.eks 18-55 er passe bra , og gir gode bilder ( du får jo en skikkelig blitz og da lyser du opp motivet..trodde eg da ) Jeg er så langt fra noen ekspert, men kan litt om fotografering, og jeg har lært meg at å knipse fem ganger sjeldent er nok Det gjelder både komposisjon, lyssetting og det å ha innstillingene helt riktig slik at bildet blir riktig eksponert. Ofte tar jeg 20 før jeg blir fornøyd. Men helt alvorlig: om du f.eks. har 5000,- du har tenkt å bruke, får du et bedre kompaktkamera enn speilrefleks til den prisen. Eventuelt kan du sjekke ut et hybridkamera. Jeg har et EOS 400D som i sin tid kostet rundt 4500,-. Det tar jo bra nok bilder, men det er veldig avhengig av fotografen. Og jeg ser at dyre kvalitetskompaktkameraer (puh, langt ord!) tar like bra, om ikke bedre bilder - ihvertfall i den typen bruk du nevner. dessuten er de mye enklere å ta med seg. Å ta gode bilder i mørket er vanskelig, og jeg vil ikke tro at en god blitz vil gi et særlig godt resultat uansett. Blitz lager et veldig hardt lys, og vil dessuten bare lyse opp det som er nærmest deg. Det er vel greit hvis du bare har tenkt å dokumentere utendørsfesten, men særlig teknisk gode blir ikke slike bilder. (tror jeg. Om noen er uenige, Antallet pixler er forresten ikke noe å henge seg opp i - du tar like gode bilder med et kamera med 7 megapixler som ett med 12 - med mindre du har tenkt å blåse opp bildene til 1 meters størrelse. Det har vel endret seg med ny teknologi, men på tidligere kameraer hendte det at kvaliteten faktisk ble dårligere med høyere pixeltall fordi kameraet ikke klarte å gjengi detaljene godt nok! Men det har blitt en hype, og et bra kamera skal liksom ha en masse, masse megapixler. Skal du bare printe/vise bilder i normal størrelse trenger du strengt tatt ikke mer enn 3-4 megapixler for å få et skarpt bilde. Sannheten er at god optikk og god teknikk er minst like viktig for å få et godt resultat.
Lilybell Skrevet 24. juli 2010 Forfatter #20 Skrevet 24. juli 2010 Ææææ! dette er jo ikke lett, men hybridkamera ikke så dumt kanskje, takk for tips folkens. Lært masse nå eg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå