Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått jobb utenbys, i 1 - årsvikariat. Planen foreløpig er å flytte til storbyen, og så hjem etter året er over. Dersom jeg må leie regner jeg med å betale ca.7000,- for leie, ekskl.strøm, internett og kabel-tv. Men jeg har veldig lyst til å eie fremfor å leie. Vil dette lønne seg i det hele tatt, eller bare bli masse ekstrautgifter ettersom det er for en så kort periode? Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil neppe lønne seg for en så kort periode. Det påløper kostnader med å kjøpe og selge (dokumentavgift 2,5%, meglerhonorar m.m.)

Skrevet

Tvilsomt. Hvis du kjøper selveier må du betale 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift. Dette slipper du i borettslag, men når du selger kommer jo uansett meglerhonorar som du må regne minst 50-60 000,- til. For 60 000,- kan du leie noe for 7000,- i 8,5 måned..

I tillegg må du skatte av evt. gevinst ved salg hvis du har bodd der mindre enn ett år.

Hvis du ikke har kjøpt før så bruker du også opp et evt. førstehjemslån.

Skrevet

Har tenkt litt på det med førstehjemslån, og det er "surt" å kaste vekk den muligheten for en så kort stund. Allikevel er det også surt å kaste så mye penger vekk til leie. På en annen side hadde det gått an å leid ut leiligheten etter jeg hadde flyttet vekk derfra. Takk for gode svar hvertfall!

Skrevet

Blir utrolig mye penger å "kaste vekk" på dokumentavgift, gebyrer, meglerhonorar, renter osv. også da..

Skrevet

Ser for meg en eventuell andelsleilighet. Men smartest er nok muligens å leie. Eventuelt får jeg ta en snakk med rådgiver i bank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...