Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min vurderer å bestille tur til Djerba og lurer på en del ting.

- All Inclusive. Er det å anbefale? Går man glipp av lokal mat eller er det like greit?

- Vaksine. Er det en nødvendighet eller klarer man seg uten?

Det var det jeg kom på i dette øyeblikket.

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi bodde på all inclusive-hotell i tre uker i år, riktignok i Tyrkia, men allikevel relevant for tråden føler jeg. Hotellene varierer mye, men på fire- og femstjernes hoteller tror jeg nok det ikke vil være noen fare for at man går glipp av lokale matretter.

Personlig opplevde jeg faktisk at jeg fikk smake mer lokal mat enn jeg noen gang tidligere har gjort på mine reiser. Jeg har vært i Tyrkia to ganger tidligere før vi reiste dit igjen i år, og da har jeg ikke turt å smake så mye på den lokale maten, rett og slett fordi jeg er redd for å ende opp med noe jeg ikke liker. Og akkurat på ferie så vil jeg spise og drikke det jeg synes er godt, og ikke sløse vekk penger på mat som er mindre god.

All inclusive er grunnen til at jeg fikk smake på mye ulik tyrkisk mat, rett og slett fordi de hadde en fantastisk buffét. Ingen dag var lik, buffétene til lunsj og middag ble byttet ut hver eneste dag - og den var en god variasjon av tradisjonell tyrkisk mat og annen "vestlig mat". For å si det slik: det ble servert pide (tyrkiske versjonen av pizza) og kokte poteter om hverandre, og man ble aldri matlei. I tillegg hadde hotellet intent mindre enn tre ulike restauranter som var gode alternativer til buffétrestauranten, da med henholdsvis fisk-, tradisjonell tyrkisk- og internasjonal mat.

Jeg har reist såpass mye uten all inclusive, men konklusjonen min er klar: jeg kommer nok til å konsekvent velge all inclusive heretter. Det kreves dog at man velger et bra hotell, tror jeg, som klarer å tilby god nok variasjon i aktiviteter, mat, etc.

Ift Djerba. Kjæresten og jeg var der i fjor. Jeg anbefaler vaksine, for vi ble faktisk dårlige enda vi hadde tatt alle vaksiner som ble anbefalt - og vi var svært nøye på både mat og hygiene. Bakteriefloraen der nede er litt annerledes enn her, så ja, jeg ville helt klart tatt vaksiner.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)

Etter å ha reist mye i flere tiår, så har jeg bare blitt magesyk 1 gang.

Det var i Tunis.

Personlig synes jeg det er bedre mat på lokale steder, men har bare prøvd all incl 2 ganger.

Aldri mer for meg. Men er vel en smaksak.

Ellers har jeg sluttet å reise både til Tyrkia, Egypt og Tunis.

Rett og slett på grunn av at jeg er dønn lei masete muslimer.

Skal vel ikke si sånt. Men, måtte bare få det ut.

Og at man aldri får være i fred for maset.

Marerittet var den gangen datteren var 13-14 og ble så plaget at hun nærmest ikke ville gå ut å spise på kvelden.

Uff.

Endret av Østlandet
Skrevet

jeg og samboer skal til djerba 2 aug! gleder meg sånn!!

vi skal ligge på Blue Couples Le Beau Rivage og har bestilt halvpensjon. - Noen som har erfaring derfra??

vi har ikke tatt noe vaksine.. ikke tenkt på det i grunnen :S men vært endel i sør-amerika så tror bare vi mangler polio..

ser på folkehelseinstituttets sider (http://www.fhi.no/eway/default.aspxMainArea_5661=5631:0:15,2386:1:0:0:::0:0&pid=233&trg=MainArea_5661) at de anbefaler vaksine mot hepatitt A, polio, difteri og stivkrampe..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært på Djerba, men i Sousse i Tunisia..reiser gjerne tilbake til Tunisia. Men...all inclusive..har aldri bodd på det, og tror ikke eg kommer til å velge det alternativet noen gang. Tenk på hva de store all inclusive hotellene/kjedene gjør med lokalmiljøet. REstauranter, barer og butikker i nærhet til all inclusive anlegg mister kundegrunnlaget sitt, ingen penger går tilbake til lokalmiljøet men rett i lomma til "hotellkongene" og mange mister livsgrunnlaget sitt. Noe å tenke på før en velger all inclusive.

Skrevet (endret)

Har ikke vært på Djerba, men i Sousse i Tunisia..reiser gjerne tilbake til Tunisia. Men...all inclusive..har aldri bodd på det, og tror ikke eg kommer til å velge det alternativet noen gang. Tenk på hva de store all inclusive hotellene/kjedene gjør med lokalmiljøet. REstauranter, barer og butikker i nærhet til all inclusive anlegg mister kundegrunnlaget sitt, ingen penger går tilbake til lokalmiljøet men rett i lomma til "hotellkongene" og mange mister livsgrunnlaget sitt. Noe å tenke på før en velger all inclusive.

Jeg hadde derimot helt annen erfaring. Som vår reiseguide kunne fortelle oss, han var selv tyrker, så gjorde nemlig all inclusive-hotellene det mulig for lokalbefolkningen å ha lønnet arbeid hele året, i stedet for å f.eks måtte dra tilbake til et usikkert halvår jordene sine. I motsetning til de hotellene som ikke er all inclusive, så er svært mange av all inclusive-hotellene også åpne om vinteren, det være seg i Tunisia eller Tyrkia. All inclusive-hotell trekker til seg enormt mye arbeidskraft, og for å være ærlig: i både Tyrkia og Tunisia er det ikke spesielt lett å få en godt betalt jobb, men jeg fikk ihvertfall inntrykk av at all inclusive kunne tilby ganske trygge omgivelser og stabil inntekt. På vårt hotell hadde de til og med grillfest for alle som arbeidet på hotellet, menn som kvinner, rengjøringspersonalet som kokker, og vi gjester fikk være med på festen. Det var utrolig artig, men ikke minst så gav det meg mersmak. I motsetning til det trestjerneshotellet vi bodde på i Tunisia i fjor, virket de ansatte på hotellet mer avslappet, hyggeligere og mindre stresset. Og guiden vår kunne også fortelle at det å jobbe på all inclusive-hotell var gjerne veldig ettertraktet. Så jeg tror det blir litt feil å si at det er "hotellkonger" som smører seg på turister, uansett er det jo alltid noen som "smører" seg på turistene, det være seg Ving, Star Tour, Apollo eller hotellet.

Uansett, mitt inntrykk var at restauranter, barer og butikker overhodet ikke mistet sitt kundegrunnlag - heller tvert i mot. All inclusive bringer med seg ofte ressurssterke turister som kan ta seg råd til både en is i tavernaen og etterpå spise gratis is på hotellet. Dessuten er det sjeldent at turister kun holder seg inne på hotellområdet, de fleste tar gjerne en tur inn til sentrum for å titte i butikker, drar på sightseeing-turer etc. Vi var på dette, og vi måtte naturlig nok kjøpe lunsj på et av stedets lokale restauranter da vi ikke kunne dra tilbake til hotellet med det samme.

Dessuten er det sjeldent man opplever at det kun finnes all inclusive, de fleste hotellene er jo gjerne en god blanding som ligger bortover strendene. Selv om vi bodde i et strøk hvor det var mange all inclusive luksushoteller, krydde det av butikker, restauranter, barer etc.

Endret av Yvonne
Skrevet

Helt riktig.

Det har stått masse artikler i pressen om dette du påpeker.

At alle pengene går i lomma på storkapitalen og kundegrunnlaget for de lokale, svinner hen.

Dessuten at maten på disse all incl stedene gjennomgående er mye dårligere.

Disse artiklene jeg har lest, har stort sett vært om Tyrkia.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Yvonne: Tror du virkelig guiden deres ville fortalt sannheten? Han vet da utmerket godt at turister ikke kommer for å høre triste historier om lokalbefolkning og hotellansatte.

Skrevet

Yvonne: Tror du virkelig guiden deres ville fortalt sannheten? Han vet da utmerket godt at turister ikke kommer for å høre triste historier om lokalbefolkning og hotellansatte.

Nei, jeg er ikke naiv, men jeg kom blant annet i snakk med en av bartenderne på stedet hvor vi bodde, en koselig jente som var vilt begeistret for jobben sin. Det kan selvsagt være at hun faket det hele og at hun hadde dårlig lønn, men hun sa ihvertfall til meg at hun var så fornøyd, for de ansatte fikk vanlige rom på hotellet som alle de andre gjestene, lønna var sånn at man kunne leve av den, mat var inkludert osv. Det kan godt være hun var uærlig, at hun bare smurte tykt på, men jeg finner det vanskelig med den arbeidsstoltheten hun fremviste, og ikke minst med det stoltheten hun viste av å jobbe på hotelet. Hun var overhodet ikke redd for å uttrykk misnøye over tidligere andre jobber, deriblant et nabohotell.

Så det er klart. Det er store variasjoner. Selvsagt. Men den gang jeg var i Tyrkia for første gang, i 1997, var landet ganske mye fattigere enn det er nå, levestandarden har steget enormt bare de siste fem åra - og jeg fikk faktisk se lokalbefolkningen på nært hold da vi reiste ut til landsbygda i 1997, som forøvrig gjorde sterkt inntrykk på meg. Og guiden var veldig åpen, fortalte mye om sin barndom og fattigdom, han var selv tyrker og for å være ærlig: jeg fikk ikke inntrykk av at han løy. Men som sagt, man kan aldri vite.

Uansett, det er jo ingen tvil om at hotellene generelt generer mange arbeidsplasser, og jeg vil tro at hotellkonger finner du uansett hvor du drar, all inclusive eller ikke. Skal man unngå dette når man drar til syden i dag, så må man nesten la være å bestille gjennom charterselskapene og heller bestille flybilletter og hotell på egenhånd.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...