Mariehønen Skrevet 20. juli 2010 #1 Del Skrevet 20. juli 2010 Min svigermor vil gjerne at junior i huset (6 uker gammel) skal få en sparekonto hvor hun kan sette inn penger (40.000 kroner). Hun vil gjerne at pengene skal bindes så de ikke kan tas ut før han er 18 år, og at det juridisk skal være hans konto (så ingen andre kan røre pengene uansett hva som skjer av foreldrenes personlige konkurser, skilsmisser, nye giftemål, spillegalskap osv osv). Kan et barn på 0 år eie en konto? Og kan den låses på den måten hun ønsker? Vi bruker kun Skandiabanken her i huset og der går det i allefall ikke, for man skal være 18 år for å bli kunde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thunderbat Skrevet 20. juli 2010 #2 Del Skrevet 20. juli 2010 http://www.dinside.no/86107/valg-av-spareform-til-barna Denne forklarer litt av ulempene og fordelene ved ulike spareformer. http://temahefter.spama.no/temahefter/templates/subject.aspx?id=11156 Denne forklarer litt om disponering av konto og umyndige. Det enkleste er å kontakte ulike banker og spørre om det er mulighet for å opprette en slik konto. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 20. juli 2010 #3 Del Skrevet 20. juli 2010 Ja, det går fint at barnet ditt eier sin egen konto, men dersom det er mye penger må dere likevel betale formuesskatt av det tror jeg (nytter ikke å bare overføre på barna for å slippe unna, hehe). De villkårene som svigermoren din skisserer må dere sikkert sakke med banken om å få til, men det burde jo la seg gjøre. Dere kan også sjekke med overformynderiet der du bor, er det snakk om store summer så må dere ha med de å gjøre tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 20. juli 2010 #4 Del Skrevet 20. juli 2010 Kntoen kan stå i hennes navn. Ha i tankene overformynderiet vist hun har ment å spare i barnets navn og summen med tiden vokser til et betydelig beløp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 21. juli 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 21. juli 2010 Ja, det går fint at barnet ditt eier sin egen konto, men dersom det er mye penger må dere likevel betale formuesskatt av det tror jeg (nytter ikke å bare overføre på barna for å slippe unna, hehe). De villkårene som svigermoren din skisserer må dere sikkert sakke med banken om å få til, men det burde jo la seg gjøre. Dere kan også sjekke med overformynderiet der du bor, er det snakk om store summer så må dere ha med de å gjøre tror jeg. Ja, det er nok vi som må betale formueskatt, men det er kun tale om 40.000 kroner og vi har boliglån på 3.500.000 så tror ikke det blir noe problem Kntoen kan stå i hennes navn. Ha i tankene overformynderiet vist hun har ment å spare i barnets navn og summen med tiden vokser til et betydelig beløp. Hun er ikke norsk og bor ikke i Norge, så kontoen kan ikke stå i hennes navn når det er snakk om en norsk bank Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 21. juli 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 21. juli 2010 http://www.dinside.no/86107/valg-av-spareform-til-barna Denne forklarer litt av ulempene og fordelene ved ulike spareformer. http://temahefter.spama.no/temahefter/templates/subject.aspx?id=11156 Denne forklarer litt om disponering av konto og umyndige. Det enkleste er å kontakte ulike banker og spørre om det er mulighet for å opprette en slik konto. Lykke til! Tusen takk for linkene! Det med lånekassa er jo noe dritt da... Vet du om penger i aksjefond og BSU også regnes som formue? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 21. juli 2010 #7 Del Skrevet 21. juli 2010 Alle innskudd du har i banken regnes som formue, men du har bunnfradrag på ca 200.000,- så du skal ha litt på bok og ikke gjeld før du må betale formuesskatt. Forøvrig er formueskatten lav (1%-2% over 200.000,- /400.000,- for ektefeller) så framt du ikke har millioner i banken vil det ikke utgjøre store summer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uten filter Skrevet 21. juli 2010 #8 Del Skrevet 21. juli 2010 Om hun ønsker å åpne konto i barnets navn, må dere som foreldre være med i banken og signere. Jeg bruker også Skandiabanken, mens barnas bestemor bruker Sparebank1. Vi opprettet en sparekonto i hennes bank, og barnas far og jeg valgte en løsning hvor vi begge må signere for å få tatt ut penger fra barnas kontoer. Siden vi ikke har så godt forhold oss i mellom, tør jeg påstå at de pengene er helt trygge frem til barna fyller 18. Pengene deres er det jeg som må skatte av, i og med at jeg har den daglige omsorgen for dem. Det merkes ikke nevneverdig på skatteoppgjøret pga huslån og studielån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miamor Skrevet 22. juli 2010 #9 Del Skrevet 22. juli 2010 Begge foreldre må signere ved etablering av konto, og begge må samtykke til uttak på barnets konto før barnet er myndig. (Unntak hvis foreldre har samtykket til "ungdomskonto" med begrenset uttak for ungdom over 12-13 år.) Dagens ungdommer har i mange tilfeller eget minibankkort med begrenset mulighet for uttak. Sparebeløp bør ikke stå på en slik konto uansett, men på en konto for sparepenger- med høyere rente enn en forbrukskonto. Likevel finnes det dessverre mange eksempler på at banker har betalt ut penger når kun en forelder har samtykket. Dette tror jeg det er gjort interne innskjerpinger på i mange banker de siste årene, nettopp på grunn av misbruk. Dersom barnet har formue over kr. 75.000,- KAN (ikke dermed sagt at de automatisk gjør det) Overformynderiet ta over forvaltningen av barnets konto til barnet blir myndig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå