Gjest Atanih2 Skrevet 20. juli 2010 #1 Skrevet 20. juli 2010 Jeg er en 20 år gammel jente, og har vært veldig lite aktiv på treningsfronten de siste åra. Jeg trente litt rundt/etter jul, løp en time eller to på tredemølla, men merka ikke noe særlig til det. Nå har jeg altså ikke trent på en stund. Jeg har dårlige knær, og derfor er ikke løping det beste alternativet for meg. Sykling derimot, har jeg blitt anbefalt av legen. Det er da helst kondisen jeg vil trene opp, for den er elendig, samtidig som jeg vil få vekk magefettet. Jeg er nok ikke det sunneste mennesket på denne jord, er altfor glad i god mat, så det er litt vanskelig for meg å legge om kostholdet totalt Ikke misforstå, det går ikke bare i junkfood og potetgull, er vel helst colaen som frister, samt en pizza og kebab i ny og ne, men med tanke på at jeg fortsatt bor hjemme får jeg da ordentlig mat i tillegg Uansett, noen som har ideer til hvordan jeg kan trene opp kondis med sykkel, hva som er best å begynne med og slikt? Og en god øvelse for å få vekk magefettet? Jeg har jo null peiling på slikt!
Rødtoppen86 Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Svømming skal vel være veldig bra, og så kan du jo gå turer og styrke knærne dine. Jeg liker ikke å sykle for mye, for da blir mine knær dårlige, men jogge derimot går helt fint, riktignok med gode sko. Eneste som hjelper mot magefettet er mye kondisjon, sunt kosthold og gjerne styrketrening for å bli strammere. Start rolig med syklingen først, og når du har syklet litt og fått kondisen litt opp, så begynner du med intervall. Intervall funker også supert på ellipsemaskin som er veldig skånsomt for knærne. Med intervalltrening vil du fort merke at kondisen blir bedre.
Wiggins Skrevet 20. juli 2010 #3 Skrevet 20. juli 2010 (endret) Sykling tør jeg uttale meg om. Noe av det viktigste er at du kjøper deg en flaske, gjerne 0,75 liter, og en flaskeholder, slik at du kan ha med deg vann på sykkelturene. Kroppen kan ikke lære seg til å tåle væsketap, og ytelsesevnen reduseres med 10% for hver prosent kroppsvæske vi mister. Jeg vet ikke hvor sommervarmt det er der du bor, men drikk uansett litt hvert kvarter. Sportsdrikk trenger du ikke på treningsturer, dessuten ødelegger det tennene hvis du drikker det ofte. Pass på å ikke bruke for tunge gir; pedalfrekvensen skal ligge på 70-90 omdreininger per minutt, altså litt fortere enn en gang per sekund, da blir ikke belastningen for hard for knærne. Nå som du er utrent er det lettere å bli overtrent enn hvis du har et visst grunlag, så begynn pent. Ikke ta for lange turer og ikke ta så hardt i. Etter de første to-tre gangene er det ikke til å unngå at du blir støl, men deretter skal du kjenne deg helt restituert to dager etter siste sykkeltur. Kjenner du deg sliten på dag to så tok du for hardt i. Når det gjelder tempoet du skal holde hadde det vært best om du kjøpte deg pulsklokke. Makspulsen er som en tommelfingerregel 220 minus alder, jeg har også hørt 226 minus alder for kvinner. For en noenlunde utrent person er terskelpulsen ca. 70% av makspuls, altså den pulsen der kroppen akkurat klarer å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer. Ligg for det meste under den, men tråkk gjerne litt til i korte motbakker. Jeg har ikke sagt noe om hvor lange turer du bør ta, fordi det kommer helt an på din nåværende form. Prøv deg fram, og ta heller for korte turer til å begynne med. Ved å trene ofte og ikke så langt/hardt vil man netto orke mer trening og få bedre fremgang. EDIT: Og så holdt jeg på å glemme et tips til: Kjøp deg en manometerpumpe eller gå på bensinstasjon og pump opp dekkene dine til 4 bar hvis du har vanlig offroad/brukssykkel, eller enda hardere hvis du har dekk som tåler det. Da blir det mindre rullemotstand, det går fortere og blir mer motiverende. Endret 20. juli 2010 av Lance
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå