Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. juli 2010 #1 Skrevet 20. juli 2010 Jeg passer ett kull med kattunger. Og nei hverken eier eller jeg ville latt kattemora få unger i det hele tatt. Men den ble overtatt gravid, så da får vi bare gjøre det beste ut av situasjonen siden det nå ble fire søte små nøster ut av dette uhellet. De har akkurat begynt å trille rundt utenfor kattekassa og begynt å gå på do og spise kattemat for første gang. Har gjort dette en dag eller to. Har skaffet de kattungemat for hel ferske unger, men mora spiser like godt av dette. Er det greit for mora? Hun har løs mage, men det har vel mer med stell av ungene sine å gjøre? Mora har gått ned i vekt pga disse små matvrakene, så proteinrikt for burde vel være lurt for henne nå? Og kattesand til de små? Hva slags sand bør de ha? En som klumper seg eller en som er veldig finkornet? De skal jo smake på alt, og jeg er redd for at de vil smake på kattesand også. De har en fast doplass, så denne skal jeg legge sand i. De har som sagt akkurat begynt å gå på do selv, så de gjør fra seg på teppet... dette er jo ikke så lurt. Andre tips?
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 fôring, mor og barn skal spise kattunge fôr til ungene er avvent... Det krever ekstra energi for mor og fôre en gjeng unger... Har hun løs mage eller diare?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. juli 2010 #3 Skrevet 20. juli 2010 Hun har løs mage. Hun er ikke radmager altså, men man merker at disse små har veldig god apetitt. Hjelper vel litt på, nå som de har begynt å smake på kattematen også.
Auraya Skrevet 20. juli 2010 #4 Skrevet 20. juli 2010 Det er veldig bra for mor å spise samme for, hun trenger ekstra næring så lenge hun ammer dem. Det er også lettere å få ungene til å spise det, når de ser at hun gjør det. Har hun løs mage over lengre tid kan hun bli dehydrert, så ta henne med til dyrlegen hvis det varer. Kattungene bør få sand som ikke klumper, og en kasse med lave kanter. Sett dem i kassa med jevne mellomrom, og legg litt av bæsjen deres der, så lærer de som regel raskt. I starten kan de ikke holde seg så lenge, så det er mest praktisk dersom de ikke har mulighet til å gå for langt fra kassa. Og fjern alle tepper inntil videre. Du bør også kattesikre huset, sørge for at det ikke går an krype inn bak hvitevarer og under badekar, aldri gå fra varme plater på komfyren, ikke ha skarpe kniver liggende løse på kjøkkenbenken, og alltid lukke lokket på do, osv. Potteplanter kan med fordel flyttes til ett rom kattene ikke har tilgang, og gardiner som ikke tåler katteklor bør legges vekk.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. juli 2010 #5 Skrevet 20. juli 2010 Kattungene bor på ett eget rom med sin mor enn så lenge. Desverre har mor helt husarrest frem til hun blir sterilisert. Men da skal magen og sjekkes. Må bare vente til ungene er ferdig med å amme. "Barnerommet" er godt sikret. De får til det meste disse små:-D De har en egen do med lave kanter nå, siden de ikke kommer oppi mamma sin kasse. Men nå har jeg klumpesand så skal kjøpe en annen i morgen tenker jeg - en lett, støvfri ikke-klumpesand. De er flinke og går på sin egen kasse men de trenger litt mer trening ser jeg. hehe sparker sanda en vei og driter en annen osv og graver ned ett tredje sted. Men de er helskjønne der de legger all sin ære i å gjøre en god jobb :gjeiper:
Green Lady Skrevet 20. juli 2010 #6 Skrevet 20. juli 2010 De er flinke og går på sin egen kasse men de trenger litt mer trening ser jeg. hehe sparker sanda en vei og driter en annen osv og graver ned ett tredje sted. Men de er helskjønne der de legger all sin ære i å gjøre en god jobb :gjeiper: Akkurat det gjør McGyver også. Han bruker som oftest å klore på veggen, i den tro at det dekker hans fornødne. Han graver og graver, og når han endelig snur seg for å se om det gravd ned, blir han like forundret hver gang. Men sier som de andre, kattemor har bare godt av å spise samme for som ungene Så bildene på Facebook, for noen skjønne skapninger! :rødme:
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. juli 2010 #7 Skrevet 20. juli 2010 Green Lady - attedulizzom. Den ene gutten er bare helt rååååå! Han hadde passet som lillebror til MacGyver. De er av samme ulla Jeg kaller han for Eric Northman. Det er han som er litt overivrig på å suge pupp her (og Turbofia, som lever opp til sitt navn, spiser kattemat) De to andre puppesugerene er to langhårete puser, en gutt og en jente. Jenta blir her.
Green Lady Skrevet 20. juli 2010 #8 Skrevet 20. juli 2010 Green Lady - attedulizzom. Den ene gutten er bare helt rååååå! Han hadde passet som lillebror til MacGyver. De er av samme ulla Jeg kaller han for Eric Northman. Det er han som er litt overivrig på å suge pupp her (og Turbofia, som lever opp til sitt navn, spiser kattemat) De to andre puppesugerene er to langhårete puser, en gutt og en jente. Jenta blir her. Haha, helledussan, så nydelige. Ja, ser med en gang at han og McGyver hadde gått bra overens, altså! Stakkars mor. Og jeg tør virkelig ikke tenkte på hvordan Mcis var da han var kattunge, haha. SÅ du skal få deg katt? Så moro Hvem er de sine, egentlig
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. juli 2010 #9 Skrevet 20. juli 2010 Nei jeg skal ikke ha katt siden jeg enn så lenge bor i byen. Den ene hunnkatten i kullet, skal til hun som overtok denne kattemora. Jeg skal få meg rotter igjen jeg, så nei da blir det lite katt på meg.
Green Lady Skrevet 20. juli 2010 #10 Skrevet 20. juli 2010 Jeg har så lyst på en pus til. Men både Patrick og lommeboken sier stopp akkurat nå. Men bare vent! Kommer til å adoptere hele dyrebeskyttelsen, jeg
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juli 2010 #11 Skrevet 21. juli 2010 Er det bare meg, eller var de kattungene store til å være bare tre uker? De var helskjønne da!
Gjest Lille-pus Skrevet 21. juli 2010 #12 Skrevet 21. juli 2010 (endret) Er det bare meg, eller var de kattungene store til å være bare tre uker? De var helskjønne da! En gjennomsnittlig kattunge på 3 uker er av den størrelsen som kattungen på bildet er. En håndfull, sånn ca. Kan ikke se at Belle Gunnes har sagt hvor gamle de er ? Men, aldeles bedårende hele gjengen :rødme: - og så mye trøbbel du har i vente på hjemmebane, Belle ! Endret 21. juli 2010 av Lille-pus
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juli 2010 #13 Skrevet 21. juli 2010 En gjennomsnittlig kattunge på 3 uker er av den størrelsen som kattungen på bildet er. En håndfull, sånn ca. Kan ikke se at Belle Gunnes har sagt hvor gamle de er ? Men, aldeles bedårende hele gjengen :rødme: - og så mye trøbbel du har i vente på hjemmebane, Belle ! Det står jo i overskriften - tre uker gamle nøster.
Champagne Skrevet 21. juli 2010 #14 Skrevet 21. juli 2010 Nyyydelig kattunger, som nok er litt eldre enn tre uker ja. Har hatt mange kull i oppstalling for Dyrebeskyttelsen selv, og det er verdens herrrrrligste jobb!!
Champagne Skrevet 21. juli 2010 #15 Skrevet 21. juli 2010 Jeg pleier å gi kattungene Royal Canin baby cat når de er på det minste og akkurat har begynt å spise (små biter), og Hills Kitten når de blir litt større. Kattemor pleier å legge masse på seg siden Hills Kitten iallfall gir veldig mye næring. Lykke til
Auraya Skrevet 21. juli 2010 #16 Skrevet 21. juli 2010 (endret) En gjennomsnittlig kattunge på 3 uker er av den størrelsen som kattungen på bildet er. Den på bildet ser yngre ut en tre uker, den har tydeligvis ikke åpna øynene, og det skjer jo vanligvis mellom 10-14 dager. Hvis katten ble overtatt som gravid regner jeg med de vet ca når ungene kom. De ser ut som de er store for alderen, men ikke for mye. Eksempler på 3 uker gamle kattunger: http://skaugumaasen.wordpress.com/2009/06/05/3-ukers-bilder-av-kattungene/ http://www.chumalunga.no/Shamina/ShaminaKattunger%203%20uker.htm Den overivrige kattungen som puppet var forøvrig helskjønn. :rødme: Endret 21. juli 2010 av Auraya
Gjest Belle Gunnes Skrevet 21. juli 2010 #17 Skrevet 21. juli 2010 Sorry jeg har helt sikkert bomma på alderen deres. Jeg bare passer de da jeg er avløser på en gård. Men alder eller ei - gosj så skjønne de er. Deres personligheter skinner godt igjennom. Og de har blitt kjempeflinke til å gå på doen sin. Nesten så de synes det er moro. Mora er fortsatt løs i magen men merkbart bedre. Hun drikker MYE vann, så det skal bli OK å få henne til veterinær snart. Vet ikke om det er nyrer eller diabetes eller om det er normalt å drikke såpass mye vann når man ammer. Jeg er ikke vant til diende katter. Men mora virker frisk ellers. Fin i pelsen og fornøyd og glad med en god apetitt. Leker med både meg og ungene sine også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå