Tabris Skrevet 24. juli 2010 #21 Skrevet 24. juli 2010 Vi har bare litt ulike grenser for hva vi mener er et "godt nok" kattehold. Og selvsagt har ikke katter som ikke får stell, nærhet og trygghet det noe bedre, jeg regner med du ikke tror det er et slikt liv for katter jeg støtter.
MissMas Skrevet 24. juli 2010 #22 Skrevet 24. juli 2010 Jeg er nysgjerrig på hvordan trådstarter har tenkt til å lage buret? Får vi se noen bilder? Det finnes jo store hundegårder man kan sette opp, og jeg vil tro de er litt kraftigere og tåler litt mer enn hønsenetting (som kan rives opp lett av hunder og rever osv).
Gjest BabyBlue Skrevet 25. juli 2010 #24 Skrevet 25. juli 2010 Jeg synes ikke noe om hold av burdyr, nettopp av samme grunn. Derfor liker jeg heller ikke hundehold hvor hunden lever det meste av sitt liv i bur/bånd. Når vi temmer et dyr og har det som kjæledyr, så kan vi ikke gi dem det optimale liv som de ville hatt om de var ville. Men vi kan gi dem så bra forhold som vi kan klare, og vi kan ha en nedre grense for hvor langt fra dette naturlige livet vi mener det er riktig for dyrene å leve under. For meg er katt i bur/bånd under den grensen. (Og til og med kyr får gå fritt på beite store deler av året). Nå har det seg slik at katter ikke er som gårdsdyr lenger. De lever ikke av mus og kumelk lenger, men av kvalitetsfor og godt, kaldt vann i fancy skåler. Katter har ikke noe å gjøre i den norske naturen etter min mening. De forstyrrer dyrelivet, og dreper en haug med fugler for jaktens skyld. Plager naboene med å pisse og drite i sandkassen, og spraymarkerer hvor enn det er. Nå hinter jeg vel egentlig mer til folk som nekter å kastrere katten sin, og lar de gå for lut og kaldt vann. Utekatter er ok i små mengder, men når det er trafikkfare og en pest og plage for naboen bør de heller holdes inne og gå en daglig tur i bånd (eventuelt en svær og god luftegård). Det er bedre å ha en innekatt og gi den et godt hjem, enn å benhandle den som et vilt dyr. De er avhengige av oss for å leve et optimalt liv, og lever desverre ikke et særlig langt eller sunt liv om de streifer rundt som en annen villkatt.
Mermaid Blues Skrevet 26. juli 2010 #25 Skrevet 26. juli 2010 Synes det høres ut som en god plan jeg. To hunnkatter kanskje? De har ikke like stort behov for å vandre langt, men trives best i sitt teritorie. Ett eget sted der bare de kan føle seg trygge samtidig få se på liv og røre. Gjerne velge katter, som er rolige og ikke har det største behovet for å rase rundt. For ja det er stor forskjell på katter. Jeg sitter her med fire kattunger og to av de trives best med rolige forhold mens to andre MÅ løpe masse. Enig, jeg tror også pusejenter vil trives best med en slik løsning. Høres uansett godt gjennomtenkt ut, tror de får det fint jeg Selv hadde jeg en innekatt med "utefobi", hun synes gress var ekkelt å gå på, og turte aldri krysse dørterskelen med mindre vi hadde på henne sele eller bar henne. Hun var riktignok den merkeligste katten jeg noensinne har vært borti og kan neppe kalles representativ for arten i det hele tatt Hva med perser? De er rolige, og trives fint på mindre områder, skal man tro folk som har peiling på seiling.
Tabris Skrevet 26. juli 2010 #26 Skrevet 26. juli 2010 Nå har det seg slik at katter ikke er som gårdsdyr lenger. De lever ikke av mus og kumelk lenger, men av kvalitetsfor og godt, kaldt vann i fancy skåler. Det er bedre å ha en innekatt og gi den et godt hjem, enn å benhandle den som et vilt dyr. De er avhengige av oss for å leve et optimalt liv, og lever desverre ikke et særlig langt eller sunt liv om de streifer rundt som en annen villkatt. Hvorfor må det være så svart/hvitt? Jeg har da aldri snakket om gårdskatter som går for lut og kaldt vann og lever som en villkatt. Det du skriver her er langt utenfor hva noen i denne tråden har snakket om.
Tussilago_2 Skrevet 26. juli 2010 #27 Skrevet 26. juli 2010 Tips om web.side (OBS. Dansk...) http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/kattesikring
Gjest BabyBlue Skrevet 26. juli 2010 #28 Skrevet 26. juli 2010 Hvorfor må det være så svart/hvitt? Jeg har da aldri snakket om gårdskatter som går for lut og kaldt vann og lever som en villkatt. Det du skriver her er langt utenfor hva noen i denne tråden har snakket om. Jeg reagerte på at du påstår at katter som lever som innekatter eller gå i bånd, eller er "burdyr" i en luftegård aldri får et helt optimalt liv. De er ikke som marsvin hvor de er innestengt så godt som hele dagen, men kan godt streife rundt i huset og være i luftegården når det passer seg. Mange har 'modernisert' katteholdet sitt litt, men legger man bare opp innelivet på en fin måte for dyret føler aldri katten at den mangler noe. Hvordan kan den savne noe den aldri har blitt introduset for? Katten min har vært innekatt fra fødselen av, og er både lykkelig, sunn og frisk. De daglige uteturene er nok for han, og mjauer aldri sårt når det er tid for å gå inn. Jeg for min del er passe lei av streifingen til nabokattene, og håper at flere velger å ha innekatter for nabolagets fred og kattens egen helse. Hun valgte jo selv å ha katten inne pga. trafikk, noe jeg er helt enig i. Hadde jeg fått en tier for hver gang jeg så en påkjørt katt hadde jeg vært ganske så rik. De er ikke som hunder med at de blir guidet av eieren sin hvor enn de går. Kattene går helt fritt, noe som ikke er uten uhell...
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #29 Skrevet 26. juli 2010 Det du må spørre deg om TS er om du har tid til dette. Til å gå turer med de, leke på kattenes premisser og ellers gi de alt de behøver. For TID kommer det til å ta, og det så lenge du bor slik til. Luftegården må ikke bli en "hvilepute" for deg, for selv om de kommer til å trives der, så må ikke alt de får ut av livet være å stå der (DA vil de begynne å lengte ut..). Jeg foreslår også at du med jevne mellomrom skifter ut ting der inne, slik at de får noe nytt å bruke sansene på og sysselsette seg med. Lykke til med kattehold! Det er noen fantastiske dyr!
Tabris Skrevet 27. juli 2010 #30 Skrevet 27. juli 2010 Jeg mener at et kattehold hvor katten ikke får gå fritt ute aldri kan bli optimalt - for katten. Det er kanskje optimalt for eieren, men ikke for katten. At den ikke "vet hva den går glipp av" impliserer jo nettopp at den går glipp av noe.
Aurora M. Skrevet 27. juli 2010 #31 Skrevet 27. juli 2010 Der må jeg si meg enig med siste taler. TS sine katter og mange i samme situasjon kan ha det bra, og sett i forhold til mange, mange andre katter kan de ha det veldig bra. Men optimalt er det ikke for en katt før den får gå fritt omkring. Sånn er det bare, og det må vi som har ansvaret for disse skapningene bare innse.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. juli 2010 #32 Skrevet 27. juli 2010 Min katt ble 16 år. Levde ett liv i sus og dus. Men hun var ikke særlig utepusete av seg. Ville helst bare være rundt terassen og korte turer ut. Hun kunne gå ut og inn som hun ville. Hun var ingen tøff pus og siden det var flere katter i området, ville hun ikke involvere seg med de. Hun følte seg tryggest nær hjemmet. Hun hadde elsket å hatt sin egen hage hvor ingen andre kom inn. jeg har en hunnkatt her nå som jeg passer, som er litt engstelig og forsiktig av seg. Hun liker ikke store åpne rom og hun hadde likt en slik løsning. Hun trenger desperat ett nytt hjem. Ung og sort og veldig kjærlen. Men trenger trygghet og sine egne mennesker. Hun hadde nok turt å gå ut i en slik innhegning etterhvert. Du vil ikke ha henne da TS? Hun lever i Østfold. Jeg gir henne med glede bort til det rette hjemmet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå