Gå til innhold

Ok å ha katter i luftergård?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Noen som har erfaring med å ha katter i luftegård?

Er det holdbart?

Tips?

Ønsker oss veldig katter igjen etter å ha mistet to stykker på veien i løpet av seks måneder......

Jeg nekter å utsette flere katter for trafikkdøden, så eneste alternativ er luftegård.

Det blir evt en stor luftegård i hønsenetting med massevis av leker, ting å klatre i, skygge, le, gjemmesteder osv.

Tenker også lære dem å gå i bånd så man kan ta dem med på litt lengre gåturer innimellom.

Skal ikke ha rasekatter, men vanlig "gatemix".

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/501537-ok-%C3%A5-ha-katter-i-lufterg%C3%A5rd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går helt fint det, vet om fler som har dette privat. Du blander rett og slett, du beskytter katten og samtidig gir den muligheten til å være ute... (anbefaler det ikke for alle, men der forholdene tilsier at det enten bør være innekatt eller sjansen for å bli påkjørt er høyere enn normalt...

(Best om kattene ikke er vant til å gå fritt ute fra før...)

Luftegård høres ut som en god idé.

Min katt går i bånd. Han er ute på sine lufteturer morgen og ettermiddag/kveld - i gjennomsnitt 2 timer ute hver dag. Trikset er å få katten til å forbinde sele og bånd med noe positivt, så fra pus var helt liten ble han vant til at han måtte kle på seg selen før vi skulle leke (inne, med fjærkost, tråd eller ball). Han skjønte straks at sele=morro. Små lufteturer ut ble introdusert som en av morroaktivitetene som kunne iverksettes når selen kom på. Etterhvert som han ble fortrolig med utetilværelsen (med bånd på selen) kunne vi droppe sele ved lek. I dag maler han straks vi henter frem selen - som en hund logrer når eiern finner frem kobbelet. :)

Et godt råd til selve det å gå tur med katt i bånd, er å aldri slite i båndet! Katter er naturlig mer selvstendige eller frihetssøkende enn hunder, så la katten ikke oppleve båndet som noe som tvinger og detaljkontrollerer hans bevegelser. Så godt det er mulig, bør ikke katten oppleve at båndet er der i det hele tatt. Det er ganske lett å motivere katten din med ord og kjærtegn. Når han tenker å smette gjennom en hekk hvor jeg ikke kan følge, er "neinei, kom" tilstrekkelig til at han ombestemmer seg. Når han vil vandre en lengre tur, kan godord og ros motivere han til å holde tempo oppe. Blir han sliten og dere er langt hjemmefra, er det godt å bli båret på armen hjem - da blir det ikke så skummelt å legge ut på trimtur igjen neste gang.

I begynnelsen vil katten - som katter flest - ikke være så veldig aktiv, men sitte musestille og se på fulger i en evighet, tusle rundt på små områder, undersøke gresset, spise gresset, spise insekter i gresset, finne seg en utsiktspost og speide ut over verden. (Ta derfor gjerne med et magasin, en lydbok på øret, en venn eller lignende.) Etterhvert begynner den å opparbeide seg et territorium med en fast rute den må gjennomføre ved hvert utebesøk, med ulike poster på veien som å hilse på diverse nabokatter, sjekke e-posten (dvs. lukte på lyktestolpenr der alle kattene i nabolaget legger igjen sin duftbeskjed) etc. Territoriet kan du være aktivt med på å forme, eksempelvis vil det være lurt om katten alltid luftes vekk fra traffikerte veier - om katten noen gang skulle komme seg ut på egen hånd, vil den oppsøke sitt område, og altså holde seg unna veiene.

Anbefaler Puppia sine kroppsseler, som er myke og fordeler belastningen av selen på en liten kattekropp. Velg helst av typen som ikke er for bred, kattekroppen er mer fleksibel og i bevegelse enn hundekroppen. Brukte str XS som kattunge, og S som voksen katt - delen rundt mage/bryst kan du tilpasse, det er hodestørrelsen og avstand til skulderledd som avgjør hvilken størrelse du trenger. Du trenger ikke å stramme den for mye, min katt kommer seg løs fra hvilken som helst anordning om han vil. Et løpebånd er også en god idé, velg en type for små hunder ellers blir den litt for tung på trekkfjæra. Vanligvis får du disse bare opp i 5 meter, men man kan være heldige å komme over en for små hunder på 8 meter.

Lykke til med pusen din!

Gjest AnonymBruker

timestamp='1279666318' post='8248538']

Luftegård høres ut som en god idé.

Min katt går i bånd. Han er ute på sine lufteturer morgen og ettermiddag/kveld - i gjennomsnitt 2 timer ute hver dag. Trikset er å få katten til å forbinde sele og bånd med noe positivt, så fra pus var helt liten ble han vant til at han måtte kle på seg selen før vi skulle leke (inne, med fjærkost, tråd eller ball). Han skjønte straks at sele=morro. Små lufteturer ut ble introdusert som en av morroaktivitetene som kunne iverksettes når selen kom på. Etterhvert som han ble fortrolig med utetilværelsen (med bånd på selen) kunne vi droppe sele ved lek. I dag maler han straks vi henter frem selen - som en hund logrer når eiern finner frem kobbelet. :)

Et godt råd til selve det å gå tur med katt i bånd, er å aldri slite i båndet! Katter er naturlig mer selvstendige eller frihetssøkende enn hunder, så la katten ikke oppleve båndet som noe som tvinger og detaljkontrollerer hans bevegelser. Så godt det er mulig, bør ikke katten oppleve at båndet er der i det hele tatt. Det er ganske lett å motivere katten din med ord og kjærtegn. Når han tenker å smette gjennom en hekk hvor jeg ikke kan følge, er "neinei, kom" tilstrekkelig til at han ombestemmer seg. Når han vil vandre en lengre tur, kan godord og ros motivere han til å holde tempo oppe. Blir han sliten og dere er langt hjemmefra, er det godt å bli båret på armen hjem - da blir det ikke så skummelt å legge ut på trimtur igjen neste gang.

I begynnelsen vil katten - som katter flest - ikke være så veldig aktiv, men sitte musestille og se på fulger i en evighet, tusle rundt på små områder, undersøke gresset, spise gresset, spise insekter i gresset, finne seg en utsiktspost og speide ut over verden. (Ta derfor gjerne med et magasin, en lydbok på øret, en venn eller lignende.) Etterhvert begynner den å opparbeide seg et territorium med en fast rute den må gjennomføre ved hvert utebesøk, med ulike poster på veien som å hilse på diverse nabokatter, sjekke e-posten (dvs. lukte på lyktestolpenr der alle kattene i nabolaget legger igjen sin duftbeskjed) etc. Territoriet kan du være aktivt med på å forme, eksempelvis vil det være lurt om katten alltid luftes vekk fra traffikerte veier - om katten noen gang skulle komme seg ut på egen hånd, vil den oppsøke sitt område, og altså holde seg unna veiene.

Anbefaler Puppia sine kroppsseler, som er myke og fordeler belastningen av selen på en liten kattekropp. Velg helst av typen som ikke er for bred, kattekroppen er mer fleksibel og i bevegelse enn hundekroppen. Brukte str XS som kattunge, og S som voksen katt - delen rundt mage/bryst kan du tilpasse, det er hodestørrelsen og avstand til skulderledd som avgjør hvilken størrelse du trenger. Du trenger ikke å stramme den for mye, min katt kommer seg løs fra hvilken som helst anordning om han vil. Et løpebånd er også en god idé, velg en type for små hunder ellers blir den litt for tung på trekkfjæra. Vanligvis får du disse bare opp i 5 meter, men man kan være heldige å komme over en for små hunder på 8 meter.

Lykke til med pusen din!

Gjest Pucifer

Høres jo helt genialt ut å ha en luftegård da :)

Forsøk å få inn noen store planter eller om det er mindre trær der, slik at det blir litt "jungel", bygg opp ramper/trapper og ha en hylle som går langs alle veggene høyt under taket så de kan komme seg høyt opp, heng snorer fra taket med diverse leker i andre enden - aaah det høres jo nesten ut som et paradis :)

Annonse

Gjest AnonymBruker

Forsøkte å stengte katten min inn i hundens luftegård en gang, men det tok ikke mange minuttene før den var på full fart oppover nettingen og plutselig var den kommet seg ut. Så dersom du skal lage luftegården med hønsenetting vil jeg anbefale deg og lage tak, eller lage høye vegger som det ikke er mulig å klatre over. Må bare legge til at katten min er delvis skipskatt, så den klatrer overalt, til og med oppover panelveggen i stua....

Gjest AnonymBruker

Forsøkte å stengte katten min inn i hundens luftegård en gang, men det tok ikke mange minuttene før den var på full fart oppover nettingen og plutselig var den kommet seg ut. Så dersom du skal lage luftegården med hønsenetting vil jeg anbefale deg og lage tak, eller lage høye vegger som det ikke er mulig å klatre over. Må bare legge til at katten min er delvis skipskatt, så den klatrer overalt, til og med oppover panelveggen i stua....

Hahha! De er noen raringer =P

Må lage tak ja, ellers blir det bare spetakkel =)

Gjest Pucifer

Tenker å innrede det nesten som et apebur =)

Ja da er det jo nesten så man har lyst til å være katt :)

Syns bare det hørtes ut som en fantastisk god idè. Aldri hørt om noen som har kattegård før :fnise: Men, vi har det jo til hundene, og mange som har ildere har jo også slike luftegårder (men da bor gjerne ilderne der hele året)

Gjest AnonymBruker

Ja da er det jo nesten så man har lyst til å være katt :)

Syns bare det hørtes ut som en fantastisk god idè. Aldri hørt om noen som har kattegård før :fnise: Men, vi har det jo til hundene, og mange som har ildere har jo også slike luftegårder (men da bor gjerne ilderne der hele året)

Hehe...Naboene får i allfall bekreftet en gang for alle at jeg er klor hakke gal =P

(Men hadde det ikke vært for E16 som ligger 50 meter unna hadde de gått fritt altså.)

Gjør det bare for å beskytte pusene fra trafikkdøden daa...... =)

Gjest Pucifer

Jaja, alle må ha en gal kattedame i gata, eller? :fnise:

Har fortalt om dette til alle jeg har møtt på, og de misunner virkelig kattene dine når de får luftegård..et par av dem ble virkelig tent på tanken og vurderer nå å lage sine egne kattegårder :)

Hadde en katt selv engang, verdens nydeligste pus (selvsagt ;) ), men hun ble desverre tatt av en bil :( Så jeg skjønner godt at du er redd for den veien altså.

Jeg synes ikke noe om bur eller bånd til katter. Det ligger i deres natur å ta daglige vandringer gjennom sitt revir, det har de ikke anledning til under slike forhold. Jeg mener det bør gå en grense for hvor mye man skal endre kattens leveforhold for å passe inn i våre liv, og grensen går før bur og bånd. Hvis man bor nær en svært trafikkert vei, så bor man slik til at man ikke bør ha katt. Det er min mening.

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg synes ikke noe om bur eller bånd til katter. Det ligger i deres natur å ta daglige vandringer gjennom sitt revir, det har de ikke anledning til under slike forhold. Jeg mener det bør gå en grense for hvor mye man skal endre kattens leveforhold for å passe inn i våre liv, og grensen går før bur og bånd. Hvis man bor nær en svært trafikkert vei, så bor man slik til at man ikke bør ha katt. Det er min mening.

Tanken har streifet meg ja, er derfor jeg spør om erfaringer osv i dette forumet..

Men på en annen side burde da dette også sjelde hunder, hamstere, kuer som står på bås...alle dyr er jo i utgangspunktet frie og ville, men det er vi mennesker som har temt og tilrettelagt slik at vi får hygge og nytte av dem.....

Jeg skjønner at man ikke kan ta en katt som har vært vandt til å gå som den vil, å sette den i en luftegård osv. De kattene det her er snakk om er seks uker (selvsagt eldre når vi evt får dem),og har aldri vært ute..."De vet ikke om noe annet.."

-Flere som mener noe om dette? (at de ikke vet om noe annet?)

Gjest AnonymBruker

-Flere som mener noe om dette? (at de ikke vet om noe annet?)

Jeg hadde en innekatt, som jeg syntes virket som om hun levde ett helt ok katteliv. Så flyttet vi til ett sted hun kunne være ute, og det var som om hun våknet fra en slags døs, og blomstret som bare det. Det var først når vi hadde noe å sammenligne med at vi så hvor sløvt og intetsigende liv hun levde som innekatt, selv om det virket helt normalt og greit da. Kommer aldri til å ha innekatt igjen.

Nå er det jo engang sånn at vi har en kraftig overflod av katter i Norge, og jeg synes da vitterlig det er mye bedre at TS tar til seg to katter og gir de et godt hjem som inne/kattegårdskatter, enn at de blir avlivet eller satt på gaten til å produsere flere katter.. Om vi en gang faktisk har etterspørsel etter huskatter i Norge, da kan vi begynne å snakke om at alle katter skal ha "ideelle" hjem på landet, der de kan gå fritt ute uten fare for å bli overkjørt.. Enn så lenge er det bare topp at det finnes folk som faktisk tar ansvar for katter og gir de trygge hjem.

Personlig har jeg dårlig erfaring med å la katter gå i bånd, da de ofte kan bli veldig masete på å gå ut; om man skal ha innekatter er det kanskje bedre å ikke la de vite hva de går glipp av.. En kattegård vil jo strengt tatt bare være det samme som et eget rom til kattene da, de vil jo ikke egentlig få noen følelse av å være utendørs? Ikke det at et eget rom til kattene høres ut som en dårlig idé, om det er inne eller ute ;)

Annonse

Men på en annen side burde da dette også sjelde hunder, hamstere, kuer som står på bås...

Jeg synes ikke noe om hold av burdyr, nettopp av samme grunn. Derfor liker jeg heller ikke hundehold hvor hunden lever det meste av sitt liv i bur/bånd. Når vi temmer et dyr og har det som kjæledyr, så kan vi ikke gi dem det optimale liv som de ville hatt om de var ville. Men vi kan gi dem så bra forhold som vi kan klare, og vi kan ha en nedre grense for hvor langt fra dette naturlige livet vi mener det er riktig for dyrene å leve under. For meg er katt i bur/bånd under den grensen. (Og til og med kyr får gå fritt på beite store deler av året).

Gjest Belle Gunnes

Synes det høres ut som en god plan jeg. To hunnkatter kanskje? De har ikke like stort behov for å vandre langt, men trives best i sitt teritorie. Ett eget sted der bare de kan føle seg trygge samtidig få se på liv og røre.

Gjerne velge katter, som er rolige og ikke har det største behovet for å rase rundt. For ja det er stor forskjell på katter.

Jeg sitter her med fire kattunger og to av de trives best med rolige forhold mens to andre MÅ løpe masse.

For meg går den absolutte grensen ved èn innekatt. Ellers synes jeg det er ganske tåpelig å være så bastant. Alt koker ned til hvordan man gjør tingene. Tilrettelegger man for innekatter med lek og adspredelse, mulighet for lufting på sikret veranda, turer i sele, samt har to katter som finner selskap i hverandre, så finner jeg ikke det uetisk på noen måte.

Det er selvsagt ikke optimalt, men en utekatt som ikke har mulighet for å finne ly i kulde og regn, som blir stengt ute og ikke får nok nærhet, blir jaget og plaget av andre katter, har heller ikke noe godt liv!

Katter er tilpasningsdyktige, og så lenge man husker deres natur, at de er jegere og sosiale vesener, og legger til rette for at de får leve dette ut, så kan de ha det greit selv om de får innskrenket sin frihet.

Når noen hører om katter i bånd, tenker man automatisk at en nærmest sleper med seg katten bortover asfalten og forsøker å få den til å bli hund. Jeg har selv gått utallige turer med katt i bånd, og jeg kan trygt si det er kattene som går tur med meg og ikke omvendt! :) En sele festet til et laangt tau og stoor tålmodighet fra eier og katten koser seg ute! Den får snust rundt, jakter fluer og møll, får hilse på andre katter og markere seg der den måtte føle for det.

Har de i tillegg en luftegård hvor de får være flere timer av døgnet, får de også der stimuli fra naturen. Legger en til lek innendørs (jaktlek der de får løpe etter og fange noe), så har de det etter min mening så bra som de kan ha det som innekatter. For innekatter må en fremdeles kalle det i og med at de ikke får gå fritt.

Det er også forskjeller fra naturens side hvor mye katter ønsker å streife. Selv har jeg en nå som alltid holder seg i nærområdet selv om hun har mulighet til å gå så langt hun vil.

Dette er det selvsagt vanskelig å vite på forhånd med kattunger, for det er kattunger du må satse på. Å gjøre dette mot en utekatt, vil jeg derimot anse som dyreplageri med mindre den er svært gammel eller syk og dermed "innskrenket i seg selv".

Det er en drøm at alle katter skulle hatt et optimalt liv på landet med mennesker som elsket den, hvor den kunne komme og gå som den ville og få det beste stell på alle måter. Men nå er virkeligheten engang slik den er og vi må forholde oss til den. Det ER virkelig overflod av katter i dette landet, og det er en overflod av katter som lever i betydelig verre omstendigheter enn det TS planlegger for sine katter.

Det er ikke optimale forhold for min egen katt heller. Jeg bor omtrent midt i byen laangt oppe i etasjene i en høyblokk med trafikk på alle kanter (dog ikke motorvei), men jeg gjør mitt beste for at katten skal ha det bra hos meg, og det tror jeg faktisk den har.

Det du må spørre deg om TS er om du har tid til dette. Til å gå turer med de, leke på kattenes premisser og ellers gi de alt de behøver. For TID kommer det til å ta, og det så lenge du bor slik til. Luftegården må ikke bli en "hvilepute" for deg, for selv om de kommer til å trives der, så må ikke alt de får ut av livet være å stå der (DA vil de begynne å lengte ut..). Jeg foreslår også at du med jevne mellomrom skifter ut ting der inne, slik at de får noe nytt å bruke sansene på og sysselsette seg med. Lykke til med kattehold! Det er noen fantastiske dyr! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...