Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #1 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg er 35 år og har vært veldig lite aktiv de siste 10-12 årene. Ikke trent noe regelmessig de årene, og så og si ingenting de siste 5 (pga travel hverdag). Jeg har ikke fått noen barn. Jeg begynte å trene for 7-8 mnd siden, 2-4 ganger per uke, både kondisjon og styrke. Jeg har gått ned 7 kg, og fettprosenten min har gått ned med 7%. Jeg merker på klærne at de har blitt løsere, men det er først og fremst armene og beina, samt ansikt (hals) jeg ser forbedring. Og der var det egentlig ikke så stort behov for forbedring, jeg kjenner meg rundest på midten. Føler magen er like pløsete og wobly som før (selv om jeg vet jeg har gått inn noen cm der også, 2 hakk på beltet) Kostholdet har jeg gjort lite med, droppet noe usunne ting, spiser mindre porsjoner, men er igrunnen ganske sunn slik jeg er (tror jeg). Kanskje for få og store måltider? Liten eller ingen frokost (yoghurt eller skyr), lunsj (3-4 knekkebrød eller middagsrester), mellommåltid (frukt), stor middag, og noe småtteri til kvelds. Jeg er 160 og veier 56 kg, BMI er ok, men har utrolig spinkel benbygging, så jeg ser fort slengete ut med mye "kjøtt" på beina. Jeg tenker at nå har jeg trent såpass lenge og såpass mye, 4 ganger i uka i begynnelsen og minst en gang per uke så burde jeg se mer sporty og tonet ut. Men kanskje det kommer? Jeg har tross alt ikke trent på 12 år... Eller må jeg bare innse at i en alder av 35 så er det grenser for hvor stram og flott jeg kan bli? Grunnen til at jeg ikke ser musklene er kanskje fordi det fortsatt er for mye polstring? Huden virker også slapp, vil den kunne bli bedre av trening, eller må jeg til pers med dyre kremer? Kan noen gi meg et realistisk bilde her, hva kan jeg forvente, vil jeg kunne se fortsatt resultater om jeg fortsetter slik jeg har gjort til nå, eller er jeg kommet dit jeg "kan" komme; as good as i gets. Hvor lang tid tar det å komme dit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 20. juli 2010 #2 Del Skrevet 20. juli 2010 Nå som du ikke er helt ung lenger er ikke huden så elastisk som den en gang var. Dermed vil det sannsynligvis bli litt løs hud etterhvert som du mister fettvekt. Hvor på kroppen man mister mest fett når man går ned i vekt er individuelt, men kvinner mister som regel minst på hoftene og lårene og mer på overkroppen, det vil i hovedsak si brystene. Men for all del, du må fortsette å trene, det er veldig sunt for deg, og minsker risikoen for mange livsstilssykdommer senere i livet. Jeg håper du synes de treningsformene du driver med nå er givende, hvis ikke bør du finne andre treningsformer, ellers kan det bli vanskelig å opprettholde motivasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 21. juli 2010 #3 Del Skrevet 21. juli 2010 Hvor ofte trener du vanligvis? Du skriver 4 ganger i uka i begynnelsen og minst èn pr uke, men en gang i uka er uansett for lite til at du skal merke noe særlig resultater. Du bør nok trene 3-5 ganger pr. uke, og fortsette å alternere mellom styrke og utholdenhetstrening. Hva med progresjon? Har du hatt jevn progresjon både i styrketreningen (økning i vekt/motstand og/eller repetisjoner)og utholdenhetstreningen (økt varighet og/eller tempo)? Du må øke etterhvert som du blir sterkere og i bedre form, slik at kroppen din hele tiden har noe å jobbe med. Jeg tror faktisk du har mye å hente mht kostholdet ditt. Hvis du klarer det, bør du satse på en ordentlig frokost, en yoghurt eller Skyr er overhodet ikke nok til å holde deg gående fram til lunsj. Vanlig yoghurt er dessuten full av sukker. Hvis du ikke klarer å få i deg noe mer enn dette til frokost, bør du spise et ordentlig måltid så snart du kjenner at du klarer det, og ikke vente helt til lunsj. Du kan f.eks. prøve 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kvelds) og etpar små mellommåltider pr. dag. Du kan også prøve å kutte mest mulig ned på raske karbohydrater (fin/halvgrov bakst, potet, ris, pasta, sukker) og bytte disse ut med grovest mulig kornprodukter, grønnsaker, litt frukt, proteiner (egg, kjøtt, fisk, belgfrukter, magre meieriprodukter) og sunt fett fra sunne oljer, frø, nøtter, fet fisk og avocado. Prøv å få i deg proteiner til hvert måltid, og drikk vann, te uten sukker, litt skummet eller ekstra lett melk og evt litt kaffe. Max 1 glass juice pr dag, juice inneholder like mye sukker og kalorier som brus. Her er et greit forslag til dagsmeny dersom du vil ned i vekt. Når det gjelder huden din, kan det hjelpe å tilføre fuktighet for å bevare elastisiteten bedre. Du trenger ikke noen dyre, fancy greier, det holder bra med en vanlig, god bodylotion som du smører inn kroppen med hver kveld. Kosttilskudd med sunne fettsyrer kan hjelpe, f.eks. Udo's Choice eller Nattlysolje (fås kjøpt i helsekostforretninger). Det er også viktig med tilstrekkelig væsketilførsel. Det at alderen skal hindre deg i å oppnå visse resultater, er forresten bare tull. Du er 35 år og fremdeles ung. Se bare herhva noen-og-førti-år gamle Laura Eskstein oppnådde i løpet av ett år med målrettet trening! Lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juli 2010 #4 Del Skrevet 22. juli 2010 Tusen takk for svar:o) Vanligvis 3-4 ganger i uka, men noen uker skjer det mye og jeg rekker kanskje bare en. Jeg lar ingen uker gå uten minst 1 økt, og da tar jeg det helt ut på den økta. Nå i sommerferien greier jeg ikke få til mer enn 2 per uke, men jeg skal opp til 3-4 igjen etter ferien. Jeg synes det er gøy å trene og har jo sett resultater så langt, så jeg får håpe motivasjonen holder. Jeg håper at bare 1-2 ganger i uka ikke fører til at jeg går tilbake i form igjen? Når det gjelder progresjon har jeg nok vært for dårlig til å øke vekten på styrketrening. Hvor ofte skal man øke? Jeg har kjørt 12x3 repetisjoner og prøvd å gjøre slik at jeg har det tungt nok til at jeg bare akkurat greier det, men nå er det nok mer at det er tungt 3 runden og at jeg fint kunne klart flere reps i runde 1... For kondisjon har i grunnen økningen bare vært at ettersom jeg har blitt i bedre form, har jeg kunne tråkket fortere på feks spinningtimen, bruker pulsklokke og prøver å holde meg innenfor "mitt område" (130-170; makspuls ca 200), dvs heller ikke ta i for mye slik at jeg nærmer meg makspuls, er det dumt? Jeg skal prøve kostholdstipset ditt, jeg vet at jeg er for dårlig særlig om morgenen, men det føles litt feil å skulle begynne å spise mer når man skal ned i vekt... selv om jeg vet at det er viktig å få i seg nok så man ikke går over på sparebluss-fettlagring. Jeg spiser lite poteter og ris, men endel pasta, men da bare fullkornvariantene. Str på posjonene er vel det som er vanskeligst, 100 g av noe, hvor mye er det? Føles så kunstig å skulle begynne å veie ting, men hvis en gjør det med litt forskjellig får man det kanskje litt inn i kroppen hvor mye av hva veier hva? Det blir litt junk innimellom, (kan bli mye potetgull og smågodt i helger) men jeg tror jeg psykisk trenger å skeie ut en gang i blandt. Drikker bare brus uten sukker, og bare i helger. Vil det ødelegge alt? Drikker ikke juice, bare skummet melk, men mest av alt mye vann. Bodylotion skal bli;o) Har alltid hatt veldig tørr hud, og alltid vært en dårlig smører. Det tar jo bare 5 minutter... En siste ting... Hvor mye skjærer alt seg og hva bør jeg fortsette med hvis jeg har tenkt å bli gravid? Kan vel fortsatt trene, men såklart sørge for å ikke spise slankediett. Må jeg regne med at alle resultater jeg har fått da bare blir borte, eller vinner jeg litt på at jeg tross alt kom litt i form først evt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 22. juli 2010 #5 Del Skrevet 22. juli 2010 Hei! Du mister ikke formen ved å trene litt mindre en periode, men du får ikke noen framgang heller, det blir mer en slags vedlikeholdsfase. Når det gjelder progresjon for styrken, så må du nesten prøve deg litt fram, men legg på vekt og øk antall repetisjoner pr sett til 15. Når du er sliten etter 12-13 reps og såvidt klarer de to siste, er belastningen bra. Når du kommer så langt at du føler at du klarer ett sett til, øker du belastningen ytterligere. På spinningen kan du øke motstanden litt (tyngre gir)og prøv å hold deg i den øvre delen av pulsområdet ditt. Trener du spinning med instruktør eller hjemme for deg selv? Mht kostholdet så er det egentlig snakk om å fordele matinntaket litt jevnere i løpet av dagen, for å holde blodsukkeret stabilt. Tenk på at også fullkornspasta har relativt høy glykemisk indeks, så du kan godt variere med Basmatiris (lavere GI) og belgfrukter som bønner og linser. På en middagstallerken bør f.eks. halvparten av tallerkenen fylles med salat/grønnsaker, 1/4 med kjøtt, fisk osv og den siste 1/4 med ris, pasta, poteter osv. Dt kan være til hjelp å veie maten i begynnelsen, du lærer deg fort å anslå menden ved øyemål. Det er klart at man må unne seg å skeie ut innimellom, men prøv å begrens det til èn dag i uka, og begrens mengden. Sukkerfri brus er greit, men det kan være verdt å vite at det kunstige søtningsstoffet som brukes, påvirker blodsukkeret og dermed sultfølelse/søtsug like mye som vanlig brus gjør. Men du sparer selvsagt kaloriene, da. Du ødelegger ingen ting ved å bli gravid, det er fullt mulig og ikke minst å anbefale å ha en sunn og aktiv livsstil under gravididet. Det er ikke mye ekstra mat som skal til, heller. Dersom du er vant til å trene og spise sunt før du blir gravid, og fortsetter med dette under graviditeten, vil kroppen komme seg mye raskere og bedre etterpå enn om du ikke hadde trent, så du har alt å vinne på å fortsette med et sunt kosthold og jevnlig trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #6 Del Skrevet 23. juli 2010 Blir det ikke litt mange med 15 reps? Programmet mitt kommer jo til å ta veldig lang tid da... Har lært at bare feks legger trenger å være utholdene slik at man bør trene mange reps på dem, jeg har faktisk blitt anbefalt å gå ned til 8 reps med mer vekt jevnt over, er det dumt? Når det gjelder antall reps og serier, hvis jeg skal ha nok vekt til at den 11 og 12 i første serie er skikkelig tunge, greier jeg ikke fullføre alle 12 i serie 2 og 3, men det gjør kanskje ikke så mye med antall, bare jeg "sliter muskelen ut"? Jeg trener spinning med instruktør, men de instruerer jo bare at man hele tiden skal gi alt man har, og da havner jeg jo over mitt pulsklokke-treningsområde. Det fobrenner vel mer, men vet ikke om det blir så oppbyggende da? Skulle gjerne hat mett overskudd også oppi alt dette. Jeg merker fremgang med trening, men jeg merker også at jeg er mer "sliten". Jeg elsker kjøtt, og har en tendens til å bytt ut mye av karbohydratdelen (pasta, ris osv) med mer kjøtt, er det veldig uheldig? Spiser mye knekkebrød til frokost, så får jo karbs der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 23. juli 2010 #7 Del Skrevet 23. juli 2010 15 reps er ganske vanlig, men det er bare et eksempel jeg har hentet fra et styrketreningsprogram som det er blitt henvist til her på KG endel ganger. Du kan sikkert like gjerne gjøre 8 reps med tyngre vekt, poenget er jo uansett å trette ut musklene. Jeg synes det høres vel tøft ut å skulle gi maks i en hel spinningtime, trening handler jo tross alt ikke bare om å forbrenne fett/kalorier, men å komme i bedre form. Jeg foreslår at du fortsetter å ligge i øvre del av pulsområdet ditt periodevis under treningen, og så kan du heller ta det litt mer med ro i de øktene der dere kjører tyngre belastning? Prøv deg fram til du finner ut hva som funker for deg. Hvis du ikke får overskudd av å trene, så trener du nok litt for hardt. Kan du eventuelt variere med en annen treningsform? Hvis du trener for ensidig, kan det faktisk hende at formkurven stagnerer, og så kan det jo bli gøyere å variere litt? Det gjør ikke noe om du øker proteinandelen, som regel får vi i oss mer enn nok karbohydrater uansett, men husk grønnsaker også, de kan gjerne utgjøre halvparten av innholdet på middagstallerkenen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juli 2010 #8 Del Skrevet 23. juli 2010 du kan nok klare å holde vekta fint med dagens treningsnivå, virker jo som du har normal til høy forbrenning. jeg er selv 29 år, og må trene ihvertfall 4 ganger i uka for å se moderate endringer. jeg trener da både styrke og kondis. jeg har ikke født barn, men har genmessig sett bred midje og slanke ben. midjen blir såvidt forbedret, og bena blir tonet, men ikke så jeg tydelig ser det. gidder ikke stå å måle meg selv med tenåringer å tenke at jeg skal ha like stramme pupper og mage - hva vil det utgjøre fra eller til? dropp stresset, hva er vitsen med å strebe ette noe som jo krever veldig masse? hva skal du bruke det til? om du har litt mer tonede armer eller ikke fra dagens tilstand spiller vel ingen rolle, du er jo både aktiv og spiser sunt. give yourself a break - du gjør jo allerede en veldig bra innsats, langt bedre enn de fleste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå