Gå til innhold

Spleiselag til en bekjent langt unna...

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er invitert i en "vennefest" om en måneds tid (feiring av et bryllup som er noen uker før), men har ikke mulighet til å dra. Det har heller ikke noen venner av meg som er invitert til vennefesten (vi inviterte bor stort sett i samme område, mange mil unna festen). Nå foreslår en av de andre at vi skal gi gave til brudeparet og spleise på f.eks. et gavekort, og foreslår ca 250 kr pr stykk. Jeg har svært dårlig råd (og føler at jeg har "unnskyldt" meg med dette før, noe som føles litt flaut) og anser bruden (som inviterte oss på festen) som en fjern bekjent. Jeg har ikke hatt kontakt med henne på flere år, annet enn et par hilsener på facebook og denne invitasjonen til festen. Derfor har jeg ikke lyst til å bruke 250 kr på gavekort når jeg ikke skal dra på festen. 250 kr er kanskje lommerusk for noen, men faktisk en god del penger for meg. Spesielt i den perioden jeg er i nå.

Er det vanlig å gi gave i en sånn situasjon? Når man ikke skal på festen (som jo ikke er selve bryllupsfesten heller) og det er snakk om en bekjent?

Hadde det vært familie eller nær venn hadde jeg gladelig skrapt sammen penger og gitt gave, men i denne situasjonen føler jeg ikke at det er helt greit. Samtidig føler jeg meg jo kjempekjip hvis jeg ikke bidrar i spleiselaget, og især hvis alle de andre bidrar og ikke jeg. Det vil vises veldig godt at "alle andre" herfra har spleiset og ikke jeg, for å si det sånn. Jeg synes heller ikke det føles greit å gi "bare" 100 kr f.eks. når de andre gir 250 kr hver, og det er jo også litt flaut å foreslå det.

Dette ble bare ekkelt nå... :frown: Noen råd og meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte ganger lurer jeg på om man inviterer mange "venner", for å få flest mulig gaver. Jeg forstår ikke hvorfor man inviterer personer, man ikke har hatt kontakt med på mange år. Man er ikke venner, men mer bekjente. Og jeg ville ikke hatt noe problem med å ikke gi gave, selv om en del mener man skal gi noe siden man ble invitert.

Her er det ikke snakk om å bli invitert til selve bryllupet, men til en vennefest senere. Så for min del ville jeg ikke gitt gave, og spesielt siden du ahr så lite penger som du da heller kan bruke på andre ting.

Skrevet

I fare for å høres teit ut, så synes jeg ikke en facebook invitasjon er veldig formel måte å invitere noen på, så om du ikke kommer eller gir gave så tror jeg det er helt ok!Selv ved papirinvitasjon, så har dere jo ikke snakket skikkelig på evigheter, så du må ikke fle deg presset til noe.

Om du har lyst til å gi en oppmerksomhet så kan du jo kanskje sende et kort med ønsker om masse lykke i fremtiden? Jeg syntes det er kjempehyggelig!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke forslaget om spleiselag kommet fra felles venner, hadde det vært lettere å sende et hyggelig kort og latt det være med det. Men det blir liksom litt ekstra synlig når de får gave fra alle unntatt meg. I tillegg må jeg svare den som tar initiativ til å spleise, og da er det rimelig flaut å være den eneste som ikke ønsker å gi penger. Eller den kjipe som gir mindre enn de andre.

Aller helst ville jeg bare latt dette forgå i stillhet, men det er jo ikke så enkelt nå da... :sjenert:

Skrevet

da hadde jeg heller vært dønn ærlig og sagt at "jeg har fakrisk ikke 250 kr, men jeg gir gledelig X kr til gaven".Det burde folk respektere, om du ønker å bli med i dethele tatt.

Man kan ikke regne med at alle har penger, eller har LYST til å gi 250 kr.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kan du ikkje seie at du ordnar med di eiga gåve, og så kan du gje noko du lagar sjølv, eller ei lita bok om kjærleik eller liknande? Eg har nokre gongar lagd diktbøker til vennar, kjøper ei lita notisbok og skriv inn dikt for hand. Det blir alltid sett stor pris på, og kostar nesten ingenting.

Skrevet

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Enig med hun over. Si at du fikser din egen gave så kan du jo sende dem et kort eller noe. =o)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes uansett at 250 kroner er veldig mye i en slik setting. Jeg synes at en hundring fra hver hadde vært mer enn nok når det ikke er bryllupsfest men vennefest. Når det er sagt så synes jeg ikke det er påkrevd å gi noe i det hele tatt når man ikke kommer (vi snakker fremdeles om en vennefest, ikke et bryllup) så jeg hadde sagt at jeg ikke ble med på gavekort. Hvor mye kan "bruden" egentlig reagere på det når dere knapt nok har snakket sammen de siste årene?

Jeg fikk selv en invitasjon til en bryllupsfest på bryllupsdagen, men også denne via facebook. Ganske uformelt, altså. Det falt meg ikke engang inn at det skulle være påkrevd med en gave. Jeg kjenner jo tross alt bare brudgommen, og vi har ikke hatt kontakt de siste årene. Dessuten inviterte de hele vennelista si, så jeg tror ikke de tok det personlig om folk ikke møtte opp (med eller uten gave). :)

Skrevet

Jeg fikk selv en invitasjon til en bryllupsfest på bryllupsdagen, men også denne via facebook. Ganske uformelt, altså. Det falt meg ikke engang inn at det skulle være påkrevd med en gave. Jeg kjenner jo tross alt bare brudgommen, og vi har ikke hatt kontakt de siste årene. Dessuten inviterte de hele vennelista si, så jeg tror ikke de tok det personlig om folk ikke møtte opp (med eller uten gave). :)

Hva slags folk inviterer til bryllup på Facebook??? :klø:

Folk gjør så mye rart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...