Gjest Debutanten Skrevet 20. juli 2010 #1 Skrevet 20. juli 2010 Hei til dere! Jeg er en 20 år gammel gutt som skal flytte inn med en like gammel kjæreste om 1 mnd's tid. Leiligheten er på 60 kvadrat og vi bor nære ting som idrettsbaner, kino, bibliotek osv. Hensikten med denne posten er rett og slett å få høre råd og tips fra dere hvordan man kan fungerer optimalt i et samboerskap. Noen ledetråder: - Hvordan unngår man å bli lei av hverandre, rettere sagt gå oppå hverandre? Hvor mye tid burde man ha sammen? Vi skal studere. - Hvordan forholder vi oss til sex-livet? Nå som vi bor fra hverandre har vi ofte sex hver gang vi er alene (2-3 ganger i uka). Nå som vi bor sammen blir situasjonen annerledes. Erfaringer? - Vi kommer til å ha felles økonomi, og et kjent ordtak sier: økonomi er roten til alt vondt? Hvordan forholder dere dere til felles økonomi? Vår eneste inntektskilde er lån:) Åpen for flere tips og takk på forhånd!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Har ingen tips, men du virker reflektert rundt situasjonen - så jeg tror det her går bra om hun er like klar over problemene som kan oppstå som du er!
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #3 Skrevet 20. juli 2010 To ting skaper trøbbel i forhold: penger og husarbeide. Dere må sette dere ned å diskutere dette. Dere betaler halvparten av boutgifter, internett osv. Bli enige om hvor mye dere skal bruke på mat. Opprett en egen konto hvor begge har kort eller legg penger i et glass og bruk det når dere handler. Kan være greit å føre regnskap noen måneder så dere blir bevisst pengebruken. En cola hver dag f.eks. utgjør mange kroner over tid. Personlige utgifter tar dere selv. Bli enige om hvor ofte/hva når det gjelder husarbeide. Noen ser ikke rotet og skjønner ikke behovet for å fjerne hybelkaniner før de har formert seg kraftig. Andre vil ha huset striglet og brettekanter i klesskapet. Dere må bli enig om standard og hvem som gjør hva. Ikke bare la det bli at den som vil ha det renest og ryddigst faktisk er den som alltid gjør det. Ingenting gjør en så sur som at man føler at alt husarbeide faller på en selv. To voksne skal dra lasset sammen. Likegyldig hvordan dere velger bare dere to er enige. Lykke til.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #4 Skrevet 20. juli 2010 Hvor mye tid man trenger sammen er vel opp til dere. Samboern jobber og jeg studerer, så vi ser ikke hverandre på dagtid. På ettermiddagene prøver vi å spise middag sammen. Vi har gjerne aktiviteter på hver vår kant, venner vi skal møte og andre ting som må gjøres. Som regel ser vi hverandre noen timer på ettermiddag/kveld, når vi legger oss og når vi våkner. I helgene har vi i utgangspunktet all verdens av tid til hverandre, men vi gir hverandre frihet til å dra på hyttetur nå og da og slike ting. Når det kommer til sex har dere jo veldig stor frihet nå. Min opplevelse er at det ikke er like mye spenning rundt sex etter hvert, man blir jo vant til å se hverandre nakne. Kanskje gir man en beskjed mens den andre står i dusjen og slike ting, på den måten blir den nakne kroppen "mindre mystisk". Det er i hvertfall min opplevelse. Samboern og jeg er veldig avslappet i forhold til hverandres kropper, og selv om jeg syns han er like vakker hver gang jeg ser ham, så er det ikke like spennnede. Vi har ingen bestemte regler med tanke på økonomi, men han har større utgifter enn meg. Jeg handler gjerne det vi trenger i hverdagen, slik som melk, dopapir osv. Når vi storhandler tar han seg av betalingen. Han betaler bil og forsikring, mens husleie og strøm deler vi 50/50. Vi er begge inneforstått med athan tjener 3-4 ganger så mye som meg, og at hans utgifter derfor vil bli større.
Gjest Debutanten Skrevet 20. juli 2010 #5 Skrevet 20. juli 2010 To ting skaper trøbbel i forhold: penger og husarbeide. Dere må sette dere ned å diskutere dette. Dere betaler halvparten av boutgifter, internett osv. Bli enige om hvor mye dere skal bruke på mat. Opprett en egen konto hvor begge har kort eller legg penger i et glass og bruk det når dere handler. Kan være greit å føre regnskap noen måneder så dere blir bevisst pengebruken. En cola hver dag f.eks. utgjør mange kroner over tid. Personlige utgifter tar dere selv. Bli enige om hvor ofte/hva når det gjelder husarbeide. Noen ser ikke rotet og skjønner ikke behovet for å fjerne hybelkaniner før de har formert seg kraftig. Andre vil ha huset striglet og brettekanter i klesskapet. Dere må bli enig om standard og hvem som gjør hva. Ikke bare la det bli at den som vil ha det renest og ryddigst faktisk er den som alltid gjør det. Ingenting gjør en så sur som at man føler at alt husarbeide faller på en selv. To voksne skal dra lasset sammen. Likegyldig hvordan dere velger bare dere to er enige. Lykke til. Takk for fint svar! Nå har det seg sånn at huset vi flytter inn i har leiepris inkl strøm og internett. Så her har vi blitt enige om å bare dele leieprisen på 2 og betale halvparten hver. Utover det så blir det hovedsaklig mat og andre husholdningsartikler som går til felles økonomi. Noe jeg har glemt her? Uansett, tror vi bare skal ta en prat om det med mat sånn at vi ca. bruker like mye. Klær, doartikler osv kommer vi til å bruke egne penger på=) Husarbeidet, ja. Det hadde jeg faktisk helt glemt. Men her tror jeg begge er ganske like heldigvis. Trenger ikke ha det kongelig rent, men heller ikke som en gj.snittlig fyllebule. Tror vi kommer til å ordne denne delen av samboerskapet ganske greit!
Gjest navnelapp Skrevet 20. juli 2010 #6 Skrevet 20. juli 2010 Sørg for at dokke har ei innboforsikring. Skulle det blir brann, vannskade el.l. får dokke erstatta øydelagde eiendelar. Det kostar ikkje spesielt mykje, sjekk om dokke har rett til noko ifbm studentmedlemsskap i fagforening til dømes.
Gjest Debutanten Skrevet 20. juli 2010 #7 Skrevet 20. juli 2010 Hvor mye tid man trenger sammen er vel opp til dere. Samboern jobber og jeg studerer, så vi ser ikke hverandre på dagtid. På ettermiddagene prøver vi å spise middag sammen. Vi har gjerne aktiviteter på hver vår kant, venner vi skal møte og andre ting som må gjøres. Som regel ser vi hverandre noen timer på ettermiddag/kveld, når vi legger oss og når vi våkner. I helgene har vi i utgangspunktet all verdens av tid til hverandre, men vi gir hverandre frihet til å dra på hyttetur nå og da og slike ting. Når det kommer til sex har dere jo veldig stor frihet nå. Min opplevelse er at det ikke er like mye spenning rundt sex etter hvert, man blir jo vant til å se hverandre nakne. Kanskje gir man en beskjed mens den andre står i dusjen og slike ting, på den måten blir den nakne kroppen "mindre mystisk". Det er i hvertfall min opplevelse. Samboern og jeg er veldig avslappet i forhold til hverandres kropper, og selv om jeg syns han er like vakker hver gang jeg ser ham, så er det ikke like spennnede. Vi har ingen bestemte regler med tanke på økonomi, men han har større utgifter enn meg. Jeg handler gjerne det vi trenger i hverdagen, slik som melk, dopapir osv. Når vi storhandler tar han seg av betalingen. Han betaler bil og forsikring, mens husleie og strøm deler vi 50/50. Vi er begge inneforstått med athan tjener 3-4 ganger så mye som meg, og at hans utgifter derfor vil bli større. Vi kommer til å se hverandre på skolen og når vi er hjemme sammen. Jeg tror fort at det kan bli "for mye tid" sammen og kommer nok til å skaffe meg noen kompiser der nede, samt bli med på noen idrettsaktiviteter. Tror litt alenetid/space er viktig for å ikke gå lei av hverandre:) Det med sexen høres jo ikke så veldig positivt ut da. Får vel prøve å finne på noe for å holde spenningen oppe Når det gjelder økonomien så tjener vi like mye, og derfor blir den felles økonomien basert rundt mat og andre småting.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #8 Skrevet 20. juli 2010 Vårt sexliv har bare blitt bedre etter at vi flyttet sammen, han sperrer øynene opp når jeg svinser rundt naken og vi har sex OFTE. Trenger ikke bli kjedelig og "old news" selv om noe av mystikken forsvinner.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #9 Skrevet 20. juli 2010 Vårt sexliv har bare blitt bedre etter at vi flyttet sammen, han sperrer øynene opp når jeg svinser rundt naken og vi har sex OFTE. Trenger ikke bli kjedelig og "old news" selv om noe av mystikken forsvinner. Nei, nå sa jeg vel heller ikke at sexen blir dårligere. Opplever at vi er tryggere, kan kommunisere bedre. Det blir noe annet enn atm an hopper på hverandre fordi man ikke har sett hverandre på flere dager. For min del er det ikke krise om det går noen dager uten sex, fordi jeg vet om det er noe som plager ham, om han er i dårlig form og slike ting. Det ville jeg ikke visst på samme måte da vi ikke bodde sammen. Men klart, det blir jo hva man gjør det til. Og hva man er komfortabel med.
CeeCee Skrevet 21. juli 2010 #10 Skrevet 21. juli 2010 Jeg synes det er viktig at dere avklarer litt mer m.t.p. økonomi. Hvis man er vant til å bo alene og bruke penger på nintendospill, CD'er, klær, sko og sminke, mobiltlf'er, MP3spillere, cola, lunsj på byen osv. er dette en veldig stor utgift. Dere vil kanskje oppleve å få bedre økonomi når dere bor sammen (siden dere deler utgifter), og derfor gjerne bruke litt mer også. Vær OBS på det. avklar hvor mye dere skal bruke på slike ting. Kjipt hvis den ene kommer hjem med iPhone til 4000/ ny jakke til 3000 kr en mnd.! Særlig siden dere skal ha felles økonomi. Dere er studenter, og har nok tenkt å kjøpe et eget sted en gang, så ikke glem å spar på hver deres BSU. Det vil dere dra nytte av seinere. I og med at dere er studenter har dere heller ikke feriepenger, så det kan være lurt å spare litt penger hver mnd. til neste års ferie. Jeg ville også, som bruker lenger opp skrev, hatt en konto til regninger (mat, husleie) og andre fellesutgifter. Få banken til å trekke en viss sum fra hver deres konto, over til felleskontoen hver mnd. Pass på at summen er litt høyere enn fellesutgiftene egentlig er, i tilfelle det går litt skeis en mnd., så har dere noen hundrelapper ekstra. Penger til klær, sko, CD'er osv blir tatt av ens private konto. Da blir det mindre krøll og uoverstemmelser. man har også mer oversikt over hvor mye en har å bruke på dill og dall. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå