Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Jeg har to hankatter. Begge er noen år gamle, og kommer greit overens. De virker ikke spesielt kjælne ovenfor hverandre. Innimellom blir det litt småknuffing dersom den ene er trøtt og den andre leken feks. men jeg har likevel inntrykk av at de er knyttet til hverandre: begge er veldig glad i å være utendørs, og jeg observerer at de ofte kommer hjem sammen og drar ut samtidig, pluss at de oftest sover i samme rom. Selv om begge er kastrerte hender det ofte at de streifer, og siden de som sagt er veldig glade i å være utendørs, så bruker vi å la de være hjemme dersom vi reiser vekk en helg fre-søn. Naboen mater de, og begge kattene synes å trives like greit uansett (vi bor i landlige omgivelser, og siden de ikke har territorie på hytta vår, og ofte blir utrygge av å være der har vi funnet ut at de trives best slik). Men i forrige uke reiste foreldrene mine på hytten mens jeg er hjemme og jobber. De fant ut at siden de skulle være der i to uker, så kunne kattene kanskje være med siden jeg jobber mye, og det dermed ikke er så mye selskap i meg når jeg er alene. Men den ene katten var ikke til å finne før avreise, han var faktisk vekk i et helt døgn før de dro. Så vi tok med den andre katten. Jeg skulle bare være på hytten i to netter, så førstekatten fikk klare seg til jeg kom hjem. Men da jeg kom hjem i går, satt han faktisk og ventet på meg utenfor (han pleier aldri å henge rundt - andrekatten gjør det, mens førstekatten er mye mer glad i "friheten"). Da han hørte skrittene mine begynte han å jamre seg skikkelig og ble veldig glad. Han var sammen med meg hele kvelden, men ville dra ut til natten igjen. Han dukket ikke opp igjen i dag da jeg skulle på jobb, men da jeg kom hjem klokken 16 satt han nok en gang utenfor og jamret seg. Og i dag har han skreket hver gang jeg har forlatt rommet han befinner seg i. Isted gikk jeg en tur til en venninne. Katten fulgte etter, han bruker ofte å vandre litt i fotene på meg helt til han blir distrahert av noe gøy, men denne gangen fulgte han meg faktisk til døren (fem minutters gange fra der jeg bor), og jamret seg litt igjen. Det merkelige var at han fortsatt satt utenfor min venninnes hus da jeg kom ut igjen noen timer senere. Nok en gang jamring. Tror dere han har fått separasjonsangst? Det virker som om han føler seg veldig utrygg, men jeg tror ikke det er bare fordi vi dro fra han, men kanskje han savner den andre katten veldig? Eller en kombinasjon av disse to? Gjør veldig vondt i mammahjertet mitt å se at han har forandret adferd sånn over natten. Han virker veldig lykkelig hele tiden, men det er jo noe desperat over måten han henger seg på meg. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at han skal bli tryggere og få mer tilitt? Er fortsatt 1,5 uke til andrekatten kommer hjem...
NonJuan Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Oida!! Jeg elsker katter, verdens vakreste og selvstendige dyr. Har en katt som ligger i armkroken omtrent hver eneste natt. Jeg skjønner dilemma har. Og en har ikke følelser sies det, bare instinkt. Pissprat! Katter føler og snakker og er fulle av følelser. At han slenger rundt bena dine, venter på deg er et tegn på at den trenger kjærlighet. Jeg ville muligens gått i innkjøp av et par "Urtemus" cat nip. Slik at den får det lille ekstra. Katter kan føle det på seg om det er noe som ikke er normalt. En av våre katter (Har to) den samme som ligger i armkroken gjemmer seg i reisebaggen om vi skal reise bort, hæhæ. Men tror ikke du skal bekymre deg veldig over dette. Men igjen skjønner jeg at du gjør det. halvannen uke går fort. Viktig og se hvordan den reagrer da den er tilbake. Hvordan har den andre katten det da? Bortsett fra at den blir dulla ekstra med av foreldrene dine? Håper alt ordner seg for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå