Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2003 #1 Del Skrevet 28. september 2003 I sommer solgte jeg min leilighet i Oslo - i løpet av vinteren har baderom/våtrom og kjøkken + ventilasjon blitt rehabilitert. I noen leiligheter ble kjøkkenskap/benker etc skiftet ut. Eiere kunne velge om de ville ta dette som en engangskostnad eller som økning av fellesgjeld. Jeg valgte det siste. Når jeg bestiller salgsoppdraget fra megler så får jeg beskjed om at fellesgjeld etc blir innhentet fra forretningsfører av ham. Her har imidlertid ikke økning av fellesgjeld pga utskifting på kjøkkenet kommet meg. Kjøper har jo nå fått melding om økning i husleien og krangler i forhold til dette. I salgsoppgaven sto det følgende om husleien: Husleien økte med 20% fra 01.01.2003, relatert til låneopptak til våtromsrehabilitering. En fullstendig oversikt/kostnadsanalyse skal kjøres når arbeidet er gjennomført. Husleien kan bli endret pga dette. Hva gjelder det tekniske om leiligheten og bygget generelt henvises til vedlagte takst. I vedlagte takst står det i punktet Eiendomsdata under kommentar: Husleien vil øke som følge av rehabilitering. Jeg mener at det her er gitt informasjon om husleieøkning, men både megler og kjøper mener dette kun gjelder badet (jeg trodde megler var på min side ettersom det var jeg som betalte ham, men......) Er det noen der ute som har vært borte i lignende situasjoner og som kan gi meg råd og tips til hva jeg kan gjøre. Aase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 28. september 2003 #2 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg oppfatter det som om det bare er opplyst om baderom - ikke kjøkken , og dermed at den siste setningen om økt husleie ikke er innkludert kjøkken. Så mulig du ligger tynt an. Hvertfall så lenge det ikke ble opplyst muntlig om det. Men uansett kan kjøper rettmessig klage. Men hva følgene blir har jeg ikke peiling på ....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2003 #3 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg meenr du har fulgt de regler du skal: Avhendingsloven: § 3-8. Uriktig opplysning om eigedomen (1) Eigedomen har mangel dersom omstende ved eigedomen ikkje svarer til opplysning som seljaren har gitt kjøparen. Det same gjeld dersom eigedomen ikkje svarer til opplysning som er gitt i annonse, i salsprospekt eller ved anna marknadsføring på vegner av seljaren. § 3-10. Synfaring og anna forundersøking (1) Kjøparen kan ikkje gjere gjeldande som mangel noko kjøparen kjente eller måtte kjenne til då avtala vart inngått. (2) Har kjøparen før avtala vart inngått undersøkt eigedomen eller utan rimeleg grunn late vere å følgje ei oppmoding frå seljaren om undersøking, kan kjøparen heller ikkje gjere gjeldande som mangel noko kjøparen burde vorte kjent med ved undersøkinga. Dette gjeld likevel ikkje dersom seljaren har vore grovt aktlaus, uærleg eller for øvrig handla i strid med god tru. Jeg mener du her har gitt opplysninger omøkningen, slik at kjøper hadde mulighet til å sjekke ut forholdet nærmere. Kanskej ikke i ditt eksempel nr 1 (som kun nevner badet), men ihvertfall i nr 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 28. september 2003 #4 Del Skrevet 28. september 2003 Nå aner jeg ikke hvilken megler du har brukt, men du bør ha fylt ut et egenerklæringsskjema, der det bla er spm. om du kjenner til økining av fellesutgifter osv. dårlig tid nå, tar resten i morgwn jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 29. september 2003 #5 Del Skrevet 29. september 2003 Det jeg mener et at det vanligvis medfølger et egenerklæringsskjema fra selger i salgsoppgaven, der man krysser av og utdyper evt feil/mangler osv. Her burde du ha utdypet litt mer hva rehabiliteringen omfatter og hvrdan dette påvirket husleien. Du fikk vel lest korrektur på salgsoppgaven og kunne korrigert megler, slik at rehab. for kjøkkenet også ville blitt nevnt. Spm. her gjelder ikke avhendingsloven §3-9 (as-is) men om selgers opplysningsplikt er overholdt. Sorry, men det kan se ut som om du har en litt tynn sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå