Gå til innhold

Reise til Italia! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i huset som min far eier, 15 minutter unna Pisa. I Toscana :) Bor i innlandet, men en 20 minutters kjøretur på autostrada så er du ved sjøen. Tirrenia, Marina Di Pisa og Livorno er noen av kystbyene nær oss, det er veldig fint der. Bussene går omtrent overalt, tog er jeg litt usikker på, da jeg ikke tar mye tog der. Kan anbefale å se på nette etter noe kalt "agriturismo". Det skal ligne på en gårdsferie, dog det ikke har noe med gård å gjøre som oftest. Der er det basseng og egne leiligheter/hus for besøkende. Og ofte biler å leie eller busser å ta :)

Jeg og moren min og søsteren min har tenkt å ta toget ned til Italia, og har, som sagt, aldri vært der før.

Har hørt det er veldig fint ved toscana-kysten, så det er vel en del strand og badebyer der?

Syns du det er fine, trygge badestrender der?

Så det er mye buss i Italia?

Skal undersøke dette med "agriturismo" :)

Skrevet

Har sjekket agriturismo - er det sommerhus til leie?

Skrevet

Jeg ville nok ikke dratt til Roma på denne tiden av året, dessuten er det mye å utforske i nord-Italia. Anbefaler på det varmeste å finne et sted utenfor Venezia, ved kysten, og dra på turer til Venezia, Verona og Gardasjøen. I Toscana kan dere besøke Pisa og Firenze, for ikke å snakke om alle små landsbyer litt oppi fjellene.

Italia er et av de stedene jeg bekymrer meg minst for når det gjelder mat. Godt utvalg og god mat stort sett alle steder, italienere er stolt over matkulturen ;) Tror det er fullt mulig å få glutenfrie produkter på restauranter også.

Skrevet

Jeg og moren min og søsteren min har tenkt å ta toget ned til Italia, og har, som sagt, aldri vært der før.

Har hørt det er veldig fint ved toscana-kysten, så det er vel en del strand og badebyer der?

Syns du det er fine, trygge badestrender der?

Så det er mye buss i Italia?

Skal undersøke dette med "agriturismo" :)

Agriturismo er sommerhus til leie, ja,på en måte :)

Toscana er absolutt det fineste omerådet i Italia. Det er veldig fine badebyer der, for ikke å snakke om øyer. Anbefaler å dra på en dagstur til den nydelige øya Elba. Ja, det er en del buss. Tog og, regner med de går nesten over alt. Det lønner seg egentlig å leie bil, så lenge man ikke er redd for italienske trafikanter, de kan være litt.. brå, om man kan si det slik :ler: Blir det så dere bor i Toscana omerådet så anbefaler jeg også en dagstur til Firenze med tog, en tur i Pisa og f.eks Volterra, Qinque Terre eller San Giminano. Som en her sa ista, man må absolutt besøke noen av de småbyene i landet og :)

Skrevet

Hvorfor bør man ikke dra til Roma på denne tiden av året? Er det noe spesielt som skjer da?

Har også lyst til å se Venezia - hadde vært gøy å kjøre i en gondol ;)

Er det noe strandliv utenfor Venezia hvor vi kan bo, som er å anbefale?

Håper jeg får sett Alpene - elsker fjell, men søsteren min er opptatt av å kose seg ved en strand, og moren min elsker alt som har med hav og sjø og gjøre.

Jeg så på prisene på å leie leiligheter og sommerhus - er det ganske dyrt i Italia? Vet ikke hva som er normal pris, egentlig. Så det var noe som kostet 40 euro, mens noe annet var oppe i 700 euro. Vet ikke om det er pr dag eller pr uke.

Er det dyrt å leie bil?

Er prisene i Italia slik som i Norge?

Takk for alle anbefalinger, skal ha de i minne ;)

Skrevet

Roma er et typisk turistområde, som alle andre slike plasser. Så uansett hvilken turistplass du vil se i Italia, så er det stappfullt. Beregn gjerne å dra tidlig på morgenen eller litt på kvelden, om du skal se f.eks det skjeve tårn eller colosseum.

Har ikke vært i Venezia selv, så kan ikke uttale meg om det, men ligger det ved kysten så er det nok noen fine steder å bo på der og. Men dyrt er det nok, regner jeg med.

Det er vel ganske normale priser, akkurat som Norge. Maten er ikke billigere. Det kommer vel an på hvor, når og hvor lenge dere skal være. Prisene stiger etter god beliggenhet osv. 700 euro vil jeg (og håper) er for en uke, eller mer. Tror du må opp i ca 3000 kr for å leie bil i 10 dager, pluss forsikring (anbefales, da det er ganske vill trafikk i Italia)

:)

Gjest Pucifer
Skrevet

Venezia er VELDIG dyrt. Ble sjokkert første gang jeg var der.

Men det er jo gjerne et sted man ønsker å få med seg minst en gang i livet da, vet jo ikke når det blir for sent :)

Kjører man, så har de parkeringshus som er overvåket og sikret, hvor man må parkere bilen. Deretter så går det båtbusser/båttaxier inn til Venezia. Båtbussene er mye billigere enn taxi, men man må kanskje vente litt på de..spesiellt om de streiker slik de gjorde forrige gang vi var der...og gangen før der igjen... :fnise:

Finnes plenty av hotell der, massevis av trange bakgater med massevis av koselige butikker, fine restauranter etc etc. Et must å få med seg om man er i nærheten av Venezia med andre ord :)

Har man litt god råd, så kan man la seg overtale til å ta en tur med Gondolene der. Sist vi var der kostet det ca 1000kr for en tur...ganske dyrt med andre ord, så vi droppet det :)

Skal man kjøpe autentiske masker som er laget av de få ordentlige maskemakerne så sjekk ut butikkene. Sørg for at dere kjøper av noen som har dette stempelet om at hver maske er håndlaget av de som får lov til å lage det. Husker ikke i farten hva det heter...

Skal man først kjøpe en maske fra Venezia, så kan man like gjerne støtte de som virkelig driver med dette profft, istedenfor å støtte noen som lager de på samlebånd.

Husk at de som jobber i Venezia får dårlig betalt, bor ofte langt unna på fastland og betaler mye i reisevei til og fra byen, litt ekstra tips gjør at du får ekstra service da de setter pris på hver eneste ekstra krone de får inn.

Skrevet

Hvorfor bør man ikke dra til Roma på denne tiden av året? Er det noe spesielt som skjer da?

Har også lyst til å se Venezia - hadde vært gøy å kjøre i en gondol ;)

Er det noe strandliv utenfor Venezia hvor vi kan bo, som er å anbefale?

Håper jeg får sett Alpene - elsker fjell, men søsteren min er opptatt av å kose seg ved en strand, og moren min elsker alt som har med hav og sjø og gjøre.

Jeg så på prisene på å leie leiligheter og sommerhus - er det ganske dyrt i Italia? Vet ikke hva som er normal pris, egentlig. Så det var noe som kostet 40 euro, mens noe annet var oppe i 700 euro. Vet ikke om det er pr dag eller pr uke.

Er det dyrt å leie bil?

Er prisene i Italia slik som i Norge?

Takk for alle anbefalinger, skal ha de i minne ;)

For å begynne på toppen:

Jeg synes absolutt at dere bør dra innom Roma. Men vær obs at det er mye turister og det kan være veldig varmt. Gode sko (Roma er best til fots), og rikelig med vannflasker :-)

Venezia er et av de dyreste feriestedene i Italia. Og gondol midt i høysesongen er veldig dyrt. Men er det noe dere vil prioritere, så sett av godt med penger.

Alpene ligger jo veldig langt nord, så det er noe som er greit å få med seg på turen nedover. Enten hoppe av toget, eller ta en ekstra runde med bilen. Men det finnes også mange andre flotte fjellområder i Italia, mellom Toscana og Emilia Romagna finner du Garfagnana og blant fjellet Abetone. Jeg er lommekjent i dette området. Flotte fjell, super for fotturer :-) Og du er fremdeles kun 1 times tid fra supre sandstrender.

Det koster nok minst 700 euro for en uke. Det synes jeg forøvrig var veldig billig (siden det er høysesong nå). Vær obs på at det kan komme tillegg for bla. strøm, gass, vann, sengetøy, håndklær, sluttrengjøring m.m. Som tidligere nevnt vet jeg om en fin villa like ved Lucca, med svømmebasseng. Send PM hvis du er interessert. Tror prisen er ca. 1100 euro pr. uke (da er "alt" inkludert, dvs. strøm, gass, vann, sengetøy, håndklær, sluttrengjøring og sånt). Da er du også nær fjellområdene jeg snakket om tidligere. Samt 15 minutter med bil til sandstrand. Og deilig å ha privat svømmebasseng, det kan være veldig varmt i Italia nå.

Ellers er prisene i Italia veldig variable. Mat og sånt på supermarkedet er ca. halv pris av hjemme, og på restauranter betaler du ofte etter hvor restauranten ligger. Dvs. spiser du på en restaurant midt i "turist-løype" koster det mye, men finner du små spisesteder litt utenfor allfarvei betaler du veldig mye mindre. Akkurat som hjemme i Norge, vil tro at en halvliter på AkerBrygge koster betydelig mer enn en halvliter inne i smågatene i Oslo? Eller utenfor Oslo?

Håper dere velger å reise til Italia!

Jeg er nok "italiofil", og har vært på utallige turer til Italia de siste 15 årene; både sommer&vinter, storby&landsbygd, fjell&strand, nord&sør o.s.v.

Skrevet

Det er vel ganske normale priser, akkurat som Norge. Maten er ikke billigere.

:)

Sorry, må arrestere litt her. Er i Italia akkurat nå og har fylt opp handlekurven med kylling, masse grønnsaker, brød, vin m.m. Full middag og (rikelig) drikke for 4 personer. 18,20 euro (160 kroner). Inkludert 3 liter vin. Prøv å se hvor mye av dette du får for 160 kroner i Norge!

Skrevet (endret)

Takk for alle svar! :)

Hvordan er det med mat i Italia, da? Vet det er mye is og pasta og pizza. Er det noe glutenfritt og melkefritt der?

Er det trygt å spise salat? Andre land jeg har vært har jeg alltid fått beskjed om å kun spise kokte eller stekte grønnsaker.

Er det greit å spise egg, fisk, kylling og kjøtt?

Og fins det matbutikker? (ja, det gjør det sikkert, men t-o-m i danmark slet vi med å finne matbutikk :) )

Lurt å ta med Idoform?

Kaster meg på denne også. Så ikke disse spørsmålene før etter jeg hadde svart på de andre....

Italia er mye, mye, mye mer enn pasta. Pasta er mellomrett, og hovedretten består oftest av kjøtt eller fisk. Tommelfinger-regel: Velg kjøtt i innlandet, fisk/sjømat ved kysten.

Veldig trygt å spise både salat og alt det andre du spør om. Jeg vil si det såpass sterkt at det er tryggere i Italia enn i Norge.....

Matbutikker finner du "i bøtter&spann", og supermarkedene har et helt annet utvalg enn det du finner i Norge. De store har et utvalg som får selv Centra og Ultra i Oslo til å fremstå som direkte "puslete". Du finner egne avdelinger for glutenfritt og melkefritt på de største supermarkedene, men det kan nok være litt komplisert å f.eks. be om glutenfritt hvis du er på restauranter litt utenom "turistløypa", pga. språkproblemer.

Hvis noen av dere har cøliaki ellermatallergier, anbefaler jeg å lære et par italienske setninger om dette som dere kan bruke hvis dere går på restaurant. Jeg hjelper gjerne til!

Endret av Pusella
Skrevet

Sorry, må arrestere litt her. Er i Italia akkurat nå og har fylt opp handlekurven med kylling, masse grønnsaker, brød, vin m.m. Full middag og (rikelig) drikke for 4 personer. 18,20 euro (160 kroner). Inkludert 3 liter vin. Prøv å se hvor mye av dette du får for 160 kroner i Norge!

Det er forresten sant, klasker meg i panna. :sjenert:

På restaurant er det som regel myye billigere og.

Skrevet

Kaster meg på denne også. Så ikke disse spørsmålene før etter jeg hadde svart på de andre....

Italia er mye, mye, mye mer enn pasta. Pasta er mellomrett, og hovedretten består oftest av kjøtt eller fisk. Tommelfinger-regel: Velg kjøtt i innlandet, fisk/sjømat ved kysten.

Veldig trygt å spise både salat og alt det andre du spør om. Jeg vil si det såpass sterkt at det er tryggere i Italia enn i Norge.....

Matbutikker finner du "i bøtter&spann", og supermarkedene har et helt annet utvalg enn det du finner i Norge. De store har et utvalg som får selv Centra og Ultra i Oslo til å fremstå som direkte "puslete". Du finner egne avdelinger for glutenfritt og melkefritt på de største supermarkedene, men det kan nok være litt komplisert å f.eks. be om glutenfritt hvis du er på restauranter litt utenom "turistløypa", pga. språkproblemer.

Hvis noen av dere har cøliaki ellermatallergier, anbefaler jeg å lære et par italienske setninger om dette som dere kan bruke hvis dere går på restaurant. Jeg hjelper gjerne til!

Hvorfor bør man velge kjøtt i innlandet og fiskemat ved kysten?

Så lenge man holder seg i turist-strøk så vil man finne supermarked?

Ja, jeg har Cøliaki, og moren og søsteren min har hveteintoleranse. Så tåler ingen av oss kumelk heller, så det hadde vært fint å si ifra om det også. Går mest i fisk og kjøtt og grønnsaker og egg? Er egg trygt? Jeg tenker på salmonella ...

Kom gjerne med noen fraser på italiensk!!! :)

Jeg kan litt spansk, så har litt forståelse for italiensk.

Vet Norsk Cøliaki-forening har forskjellige fraser på forskjellige språk, så skal sjekke ut det også, hehe...

Skrevet

Så du er i Italia nå? :)

Er været bra? Hvor i Italia befinner du deg nå?

Er vel fint uansett hvor i Italia man reiser, går jeg utifra. Så kanskje første turen kan gå til Toscana, men vet ikke hvor det er best å slå leir der. Eller kanskje rett utenfor Venezia et sted.

Ble letta da jeg så du skrev at det var vanlige matbutikker med godt utvalg, og at det er billig. Håper det er billig å bo også!

Skrevet

Det er forresten sant, klasker meg i panna. :sjenert:

På restaurant er det som regel myye billigere og.

Ja, det pleier å være billig å bo og å spise, men dyrt å reise, jo lenger syd man kommer :)

Skrevet

Hei alle som svarer :)

tusen takk for at dere gidder å hjelpe meg med mye info, alt dere skriver noterer jeg meg.Syns det er gøy å lese hva dere skriver, og jeg får dannet meg et inntrykk av Italia. Håper bare været holder seg bra om jeg tar turen dit ganske snart.

Annonse
Gjest Pucifer
Skrevet

Hvorfor bør man velge kjøtt i innlandet og fiskemat ved kysten?

Jeg vil tro at personen sa dette nettopp pga at da får man lokal og fersk mat - og etter min smak - den beste maten.

I innlandet, oppi fjellene - ja da spiser jeg som regel lammekjøtt. Tenkt deg de har gått å beitet i urter og gress, og kjøttet er så mørt så mørt :)

Ved kysten blir jo fisken levert inn tidlig om morgenen og så er det ikke lange veien til restaurantene, så man vet man får skikkelig fersk fisk.

Bestiller man t.ex. fisk i innlandet, så kan man vel nærmest garantere at den har blitt fryst, og kanskje til og med er noen dager gamle.

Skrevet

Vet ikke om jeg får med meg alle spørsmålene dine, men skal prøve så godt jeg kan:

Mat: Det er ikke noe "typisk" her. Det kommer an på hvor du er, og hva du velger å spise. Du finner massevis av supermarkeder også utenfor turiststedene (italienerne liker mat :) )

Og Pucifer svarte helt riktig på hvorfor jeg anbefaler kjøtt i innlandet og fisk ved kysten. Italienerne er svært opptatt av ferske råvarer!

Vedr. allergier og matintoleranse. Jeg ville ihvertfall ha valgt å leie hus/leilighet slik at dere slipper å spise ute flere ganger daglig. Men ellers er det også greit å lære seg litt på forhånd hva ingrediensene heter på italiensk. Jeg hjelper som sagt gjerne til!

Jeg er nå like nedenfor Cinque Terre. På grensen mellom Toscana og Liguria (vestkysten). Været er helt supert, litt for varmt - men det skal visstnok bli litt mer "normal" varme om et par dager.

Skrevet

Er blitt utsettelse i reisen til Italia - jeg har ble plutselig syk natt til fredag ... sukk!

Søsteren min ble syk først, og da natten jeg ble syk, så ble hun frisk.

Vi hadde egentlig tenkt å dra idag, men men ... vi utsetter reisen til jeg blir frisk. Forhåpentligvis til tirsdag :)

Skrevet

Siden søsteren min ble syk, tenkte vi at vi måtte utsette reisen litt, og nå som jeg også er syk, må vi utsette reisen litt til. Derfor har jeg ikke fått tenkt så mye på tilbudet ditt, angående villaen i toscana, Pusella. :)

Skrevet

Siden søsteren min ble syk, tenkte vi at vi måtte utsette reisen litt, og nå som jeg også er syk, må vi utsette reisen litt til. Derfor har jeg ikke fått tenkt så mye på tilbudet ditt, angående villaen i toscana, Pusella. :)

Uffda, kjedelig med sykdom i ferien. Men jeg blir i distriktet her ihvertfall fram til ca. 25. august, så ta gjerne kontakt senere :-)

God bedring til dere begge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...