Gå til innhold

Reise til Italia! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to voksne og en tenåring som kunne tenke oss å dra til Italia. Det er ganske fullbooket på fly, og vi er ikke så glad i å fly heller ... så vi tenkte å kjøre bil nedover eller ta toget.

Har tenkt å bare ta turen kanskje allerede til helgen og være i 2 uker.

Er det noen som har kjørt bil eller tatt toget nedover til Italia? Vi tenkte å leie et sommerhus eller leilighet nær et sol og badeområde, og kanskje ta dagsturer til Venezia og Roma og kanskje t.o.m. få et glimt av Alpene :)

Er det da best å holde seg i nord-Italia?

Blir veldig glad for å høre om egne erfaringer og tips ellers? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både tog og bil går helt greit, men med bil er dere jo litt friere? Pluss at det er greit å ha bil i Italia også.

Regn med minst 2 dager, dvs. legg inn en overnatting (minst) et sted i Tyskland. Kommer jo selvfølgelig an på hvor i Norge dere reiser fra.

Det er ganske langt fra Roma til Venezia, men det er dere vel klar over?

PS. PS.

Jeg vet om en mulig ledig villa med svømmebasseng nær kysten i Toscana (15 min. med bil fra stranden), men det er vel "reklame" om jeg sender epostadressen her? Er du interessert, send meg en PM. Er ikke 100% sikker på om den er ledig, men ihvertfall 98%.

Skrevet

Tror vi kommer til å ta toget, siden det sikkert kommer til å bli slitsomt å passe på bilen... Har pratet med et par stk som har hatt innbrudd i bilen sin der nede...

Men om vi tar bilen skal jeg vurdere tilbudet ditt. Og Toscana høres nydelig ut. ;)

Vi er først og fremst interesset i sol og strand, og å komme noenlunde brun hjem. Men så vil vi oppleve ting også. Om det er mulig tar vi en tur til Roma eller Venezia. Vi skal evnt bli 14 dager, så det burde gå greit.

Tar gjerne imot flere tips og erfaringer. Skal på reisebyrå og nsb imorgen for å finne ut av ting. Bor forresten i Oslo :)

Skrevet

Har kjørt egen bil ned til Italia flere ganger. Med 2 ukers ferie ville jeg konsentrert meg om nordItalia, evt med Roma som aller sørligste destinasjon. Med bil bruker vi 2 dager (á ca 10 timer) fra toppen av Danmark ned til ca Genova eller Veneziabukta. Og om dere skulle velge bil istedenfor tog, vil jeg anbefale å bruke noen timer extra gjennom alpene for å kjøre mindre veier istedenfor motorvei, som stort sett går i tunneller gjennom de flotteste partiene. Har aldri hatt noe trøbbel hverken med egen bil eller leiebil der nede. Så erfaringene er nok delt ang tyveri. Men vår bil ser ikke dyr ut, verdifulle ting legges aldri igjen når vi forlater den og et godt universalt tips er forsøke å alltid parkere ved siden av en mer exclusiv nabo.. :ler: Men uflaks kan alle ha da. Hvis biltur: husk kjølebag for kaldt drikke, og masse god musikk. Og bytt gjerne å være sjafør ofte, gjerne hver andre time.

God tur, kos dere!

Gjest Pucifer
Skrevet

Passe på bilen? Passer dere like godt på bilen her i Norge? For det går ann å få innbrudd i bilen her også :fnise:

Nei, jeg hadde kjørt ned. Har kjørt ned mot Italia, også inn i Italia, flere ganger. Deilig med friheten, stoppe å se på spennende ting når man vil, kunne handle litt og ha piknik langs veien, eller enda bedre, stoppe å ta seg en lunch i en liten dorf i Tyskland på vei ned.

Slippe å leie sykler, biler etc for å komme seg litt rundt og se der hvor man skal bo.

Min far og hans samboer er i Italia minimum to ganger i året - de har til dags dato aldri opplevd innbrudd i bil eller andre negative ting, ei heller har jeg opplevd det.

Skrevet

Har kjørt egen bil ned til Italia flere ganger. Med 2 ukers ferie ville jeg konsentrert meg om nordItalia, evt med Roma som aller sørligste destinasjon. Med bil bruker vi 2 dager (á ca 10 timer) fra toppen av Danmark ned til ca Genova eller Veneziabukta. Og om dere skulle velge bil istedenfor tog, vil jeg anbefale å bruke noen timer extra gjennom alpene for å kjøre mindre veier istedenfor motorvei, som stort sett går i tunneller gjennom de flotteste partiene. Har aldri hatt noe trøbbel hverken med egen bil eller leiebil der nede. Så erfaringene er nok delt ang tyveri. Men vår bil ser ikke dyr ut, verdifulle ting legges aldri igjen når vi forlater den og et godt universalt tips er forsøke å alltid parkere ved siden av en mer exclusiv nabo.. :ler: Men uflaks kan alle ha da. Hvis biltur: husk kjølebag for kaldt drikke, og masse god musikk. Og bytt gjerne å være sjafør ofte, gjerne hver andre time.

God tur, kos dere!

Så det kan gå greit for 3 damer på 14, 29 og 57 år (mor og to døtre) å kjøre med bil i Italia alene? :)

Er det fine sommerhus/leiligheter nær strand i store deler av områdene?

Ingen av oss har vært der før, så vi vet egentlig ikke så mye om hvordan det er å være der nede. Vi har GPS i bilen, så det er et pluss :D helt til den blir frastjålet... Derfor moren min vil ta toget, fordi hun har pratet med søsteren sin og svogeren som var i Italia ifjor, og de hadde innbrudd i bilen, så svogeren nekter å kjøre ned dit igjen - kun fly.

Vi kommer til å ta med minst mulig, og vi kommer ikke til å ha med verdisaker unntatt visa, pass og penger.

Bodde på hotell/leilighet i Genova eller Veneziabukta? Er det greit å komme seg frem med kollektiv transport til Roma f.eks?

Skrevet

Passe på bilen? Passer dere like godt på bilen her i Norge? For det går ann å få innbrudd i bilen her også :fnise:

Nei, jeg hadde kjørt ned. Har kjørt ned mot Italia, også inn i Italia, flere ganger. Deilig med friheten, stoppe å se på spennende ting når man vil, kunne handle litt og ha piknik langs veien, eller enda bedre, stoppe å ta seg en lunch i en liten dorf i Tyskland på vei ned.

Slippe å leie sykler, biler etc for å komme seg litt rundt og se der hvor man skal bo.

Min far og hans samboer er i Italia minimum to ganger i året - de har til dags dato aldri opplevd innbrudd i bil eller andre negative ting, ei heller har jeg opplevd det.

Jeg vil helst at vi skal kjøre ned, og jeg er veldig god på kart og GPS, men moren min er nok mer redd for å kjøre ned, og hun er redd for bilen sin. Vi har ingen gammel skranglekasse akkuratt, så skulle ønske hun beholdt den gamle bilen ... :)

Dere har nok vært veldig heldige når det gjelder innbrudd, men det er alltid noen som må ha uflaks...

Om vi tar toget, så må vi vel leie bil der nede? Moren min har fått det for seg at de kjører som villmenn den nede, og har ikke lyst til å kjøre bil.

Vi har ofte vært i danmark og leid sommerhus der og kjørt egen bil. Det blir vel på samme måte i Italia?

Vet egentlig ikke noe om Italia ... så fint med mye info og erfaringer og anbefalinger :)

Er det bra med turist-info?

Gjest Pucifer
Skrevet

Vi har ikke hatt noen gamle skranglekasser vi heller, og tror heller at de som har hatt problemer har vært riktig uheldige fremfor at de som ikke har hatt problemer har vært riktig heldige.

Det er klart, det er en annen kjørekultur midt i de største byene spesiellt, og ja, i nordmenns øyne så vil vel de karakteriseres som villmenn...men om man beholder roen, holder avstand og kjører pent så går det som regel greit.

Tar dere toget ned så er jo sjansen stor for at leiebilbehovet vil være noe stort ja...om dere ikke bor sentralt i en by eller noe og har planer om å være der hele tiden.

Om moren din ikke vil kjøre der nede, så kan jo du kjøre der, så kan dere kanskje bytte på på vei ned dit?

Jeg personlig har bare kjørt selv, hele veien ned og i de byene vi har vært i, og har aldri opplevd det som noe negativt og stressende. Jeg er normalt en person som lar meg stresse fort, men jeg tar heller og stopper og rister av meg litt før jeg kjører videre før stresset tar meg ;)

Skrevet

Vi har ikke hatt noen gamle skranglekasser vi heller, og tror heller at de som har hatt problemer har vært riktig uheldige fremfor at de som ikke har hatt problemer har vært riktig heldige.

Det er klart, det er en annen kjørekultur midt i de største byene spesiellt, og ja, i nordmenns øyne så vil vel de karakteriseres som villmenn...men om man beholder roen, holder avstand og kjører pent så går det som regel greit.

Tar dere toget ned så er jo sjansen stor for at leiebilbehovet vil være noe stort ja...om dere ikke bor sentralt i en by eller noe og har planer om å være der hele tiden.

Om moren din ikke vil kjøre der nede, så kan jo du kjøre der, så kan dere kanskje bytte på på vei ned dit?

Jeg personlig har bare kjørt selv, hele veien ned og i de byene vi har vært i, og har aldri opplevd det som noe negativt og stressende. Jeg er normalt en person som lar meg stresse fort, men jeg tar heller og stopper og rister av meg litt før jeg kjører videre før stresset tar meg ;)

Skal diskutere med moren min - og søsteren min - ikveld, om vi skal satse på bil eller tog.

Vi vil oppholde oss der det er strandliv, så tar vi kanskje et par dager i Roma - det er noe vi gleder oss til :)

Så det jeg egentlig lurer på er - om man tar toget ned og drar til en strandby - så går det vel greit å komme seg til ROMA med tog?

Og er det lett å leie en bil?

Og er det lett å finne turistinformasjon?

Tusen takk for alle gode svar! Veldig spennende å lese hva dere skriver :)

Gjest Pucifer
Skrevet

Om det er lett å ta toget inn til t.ex. Roma er nok helt avhengig av hvor dere kommer til å bo hen. Enkelte steder har kanskje ikke tog, og dere må ta buss til en by med togstasjon - enkelte steder har kanskje veldig få avganger som kan gjøre det vanskelig for dere, men det er absolutt ikke umulig å ikke kjøre bil.

Italia har massevis av bilutleie de, som alle andre steder samt som her i Norge. Det kan være vanskelig å leie en bil på et lite sted uten for mye turisme, men absolutt ikke umulig :)

Diskuter litt frem og tilbake med moren og søsteren din, så er jeg sikker på at dere kommer frem til en løsning som passer dere alle sammen.

Bare husk - selvom det er "det store utlandet" så er det ikke så mye forskjell fra Norge med tanke på turistinformasjoner, bilutleie etc etc :) Akkurat som her hjemme så kan det være knipent med både det ene og det andre, avhengig av hvor sentralt det er, hvor mye turisme det er der etc.

Skrevet

Så det kan gå greit for 3 damer på 14, 29 og 57 år (mor og to døtre) å kjøre med bil i Italia alene? :)

Er det fine sommerhus/leiligheter nær strand i store deler av områdene?

Ingen av oss har vært der før, så vi vet egentlig ikke så mye om hvordan det er å være der nede. Vi har GPS i bilen, så det er et pluss :D helt til den blir frastjålet... Derfor moren min vil ta toget, fordi hun har pratet med søsteren sin og svogeren som var i Italia ifjor, og de hadde innbrudd i bilen, så svogeren nekter å kjøre ned dit igjen - kun fly.

Vi kommer til å ta med minst mulig, og vi kommer ikke til å ha med verdisaker unntatt visa, pass og penger.

Bodde på hotell/leilighet i Genova eller Veneziabukta? Er det greit å komme seg frem med kollektiv transport til Roma f.eks?

Om dere vil like å kjøre bil i Italia tror jeg helt avhenger om dere generelt er glade i å kjøre bil eller ikke. Jeg synes bilkjøring i Italia er herrlig. Men husk å ta det med et smil og som en morsom studie- ikke irriter deg! Trafikkulturen der er mye mer agressiv enn i nordEuropa, og ja- disse tilsynelatende hissigproppene kan for nordmenn i begynnelsen betraktes som gærninger i trafikken. Men de er faktisk rimelig høflige, og vil stoppe for deg når du kjenner blodet bruse og begynner å kreve din 'rett'. Trafikkregler kan for oss nordboere virke mildt sagt veilledende i Italia, og i tillegg til å se opp for trafikk fra høyre bør du også passe deg generelt for større kjøretøy -som gjerne kjører etter oppfatningen om at den minste uansett har vikeplikt.. :ler: Men om dere kjører autobahn nedover, er dere allerede rimelig herda, og er sikker på at dette går fint :) På landsbygda pleier trafikken å være rolig og avslappa, men se opp for byer og rushtrafikk..

Kan ikke hjelpe ang leiligheter, vi er litt særinger og har med hustelt.. og bor på hotell i større byer. Prøvd in-italia.dk? Toscanakysten har mye fine strender. Og Veneziabukta virkelig deilige langgrunne finkorna. En 'reise' på GoogleEarth gir deg en pekepinn: zoom inn akkurat nok til å se evt rader med parasoller langs strendene så vet du hvor italienerne synes det er deilig å bade..

Skjønt land, god tur!

Skrevet

..sorry glemte..: kjør ikke inn i store byer -slik som Roma- med bil!!

Skrevet

Hvis du holder deg i Nord-Italia (dvs. nord for Roma), er vanligvis bilkjøring ikke noe problem. De kjører hverken som "villmenn" eller "gærninger", men det går litt fortere enn det vi i Norge er vant med.

Men ikke ta med bil inn i de store byene!!! Parker utenfor og ta evt. tog inn. Mye trange gater, enveiskjøring og ofte svært vanskelig med parkering.

Når det gjelder innbrudd og tyverier, skal det ikke være verre i Italia enn andre steder. Det kommer jo helt an på hvor man parkerer også. Og hva man har liggende (synlig og fristende) i bilen. Jeg ville vel ikke parkert en dyr bil med masse fristende synlige bag'er og sånt inne i f.eks. i sentrumsgatene i Napoli, nei.... Men jeg ville heller ikke parkert samme bilen i bakgatene i Oslo.

Leier dere leilighet, følger det mange steder med trygg parkering. Sjekk dette ved bestilling.

Jeg har vært minst 20 ganger på Italiaferie, og har aldri opplevd noe negativt. Men så passer jeg også på like godt som det jeg ville gjort hjemme i Oslo.

Skrevet

Så det jeg egentlig lurer på er - om man tar toget ned og drar til en strandby - så går det vel greit å komme seg til ROMA med tog?

Og er det lett å leie en bil?

Og er det lett å finne turistinformasjon?

- Hvis du ankommer en kystby med tog, vil du svært ofte finne togforbindelse videre til Roma, f.eks. går det tog nedover langs hele kysten fra Genova og ned til Roma. Da får du med deg Liguriakysten med bla. Cinque Terre, deretter Toscanakysten med mange flotte strender og severdigheter. Også videre nedover kysten til Lazio (der Roma ligger).

- Det er greit å leie bil, samme system som hjemme. Du finner også de fleste store internasjonale bilutleiefirmaene i Italia.

- Turistinformasjon? Det kommer helt an på hvor i Italia du er. På de fleste "turist-steder" er det greit å finne, men du kan nok komme mange steder i Italia der dette ikke finnes. Men med et godt kart, og med masse "google" på forhånd til steder du vil se, trenger du kanskje ikke så mye turistinfo der og da?

Skrevet

Takk for alle svar! :)

Hvordan er det med mat i Italia, da? Vet det er mye is og pasta og pizza. Er det noe glutenfritt og melkefritt der?

Er det trygt å spise salat? Andre land jeg har vært har jeg alltid fått beskjed om å kun spise kokte eller stekte grønnsaker.

Er det greit å spise egg, fisk, kylling og kjøtt?

Og fins det matbutikker? (ja, det gjør det sikkert, men t-o-m i danmark slet vi med å finne matbutikk :) )

Lurt å ta med Idoform?

Gjest Pucifer
Skrevet

Italia består av såååå mye mer enn pasta og pizza :)

Ville nok ikke spist salater på noen restauranter (uansett land) som ser litt slitne ut, men har enda ikke blitt syk av å spise salater på restauranter med litt standard :)

Finnes matbutikker over alt, men grunnen til at man kanskje ikke finner dem så lett i utlandet er jo fordi de heter noe annet enn i Norge, har ikke samme farger o.l. - og litt utenfor de store byene, så er det gjerne mindre butikker slik at de blir litt bortgjemte :)

Glutenfritt og melkefritt vet jeg ikke noe om, da dette ikke er noen problemstilling hos oss, men jeg vil absolutt tro at mange restauranter tilbyr varianter av dette pr i dag.

Skrevet

Takk for alle svar! :)

Hvordan er det med mat i Italia, da? Vet det er mye is og pasta og pizza. Er det noe glutenfritt og melkefritt der?

Er det trygt å spise salat? Andre land jeg har vært har jeg alltid fått beskjed om å kun spise kokte eller stekte grønnsaker.

Er det greit å spise egg, fisk, kylling og kjøtt?

Og fins det matbutikker? (ja, det gjør det sikkert, men t-o-m i danmark slet vi med å finne matbutikk :) )

Lurt å ta med Idoform?

Hei! Jeg bor selv i Italia halvparten av året. Glutenfritt finnes selvsagt, bare spør etter det på restauranter eller butikken. Det er inget problem å spise salat på restaurant i Italia. Akkurat som i Norge så må man se an stedene. Egg, fisk og kjøtt er også helt greit. Det er akkurat som i Norge. Så lenge du ser ann restauranten. Ser den ut som dritt, så smaker maten som oftest det og. Drikkevann bør du kjøpe på butikk.

Matbutikker finnes rundt nesten hvert hjørne. Conad, Despar, Lidl, osv. Små matbutikker finner du, de heter alimentari, de har de viktigste matvarene du trenger i hjemmet.

Skrevet

Så disse matbutikkene har avokado og grønnsaker ellers? Har de dadler og fikner og frukt? Og flaskevann?

Håper jeg ikke høres helt rar ut, men jeg har Cøliaki, så derfor jeg spør angående maten. Og moren og søsteren min har hveteintoleranse, men de kan godt spise hvetemel-mat iblandt om de må.

Skal fint klare meg på avokado, nøtter og dalder og flaksevann i 2 uker om jeg må, så lenge jeg har det fint på ferie ellers. :)

Vet det er mange i Italia som sliter med cøliaki og hveteintoleranse, siden de spiser så mye melmat som pizza og pasta der nede. Var en italiensk fyr på helsekost i Oslo som kjøpte nesten alt av glutenfrie varer da han var her, fordi de hadde problem med å få tak i glutenfrie varer i Italia. Dette er noen år siden nå, så kanskje det er blitt bedre idag? :)

Vi kommer til å leie oss et sommerhus, og lage maten selv. Derfor jeg lurer på dette maed matbutikk ved Toscana-kysten, om det er der vi kommer til å bo.

Så tar vi oss nok en tur til Roma - der er det kanskje lettere å spise ute på restauranter? Større og bedre utvalg?

Er veldig glad for alle svar som jeg har fått, det gjør det litt lettere - spesielt i matveien. :)

Skrevet

frklykke : hvor bor du i Italia når du er der? :)

Tenker på om du bor langs kysten eller i innlandet?

Vi er veldig interessert i å holde oss i en badestrand-by med matbutikk og greit å komme seg videre med tog(evnt buss til togstasjon)

Skrevet

frklykke : hvor bor du i Italia når du er der? :)

Tenker på om du bor langs kysten eller i innlandet?

Vi er veldig interessert i å holde oss i en badestrand-by med matbutikk og greit å komme seg videre med tog(evnt buss til togstasjon)

Bor i huset som min far eier, 15 minutter unna Pisa. I Toscana :) Bor i innlandet, men en 20 minutters kjøretur på autostrada så er du ved sjøen. Tirrenia, Marina Di Pisa og Livorno er noen av kystbyene nær oss, det er veldig fint der. Bussene går omtrent overalt, tog er jeg litt usikker på, da jeg ikke tar mye tog der. Kan anbefale å se på nette etter noe kalt "agriturismo". Det skal ligne på en gårdsferie, dog det ikke har noe med gård å gjøre som oftest. Der er det basseng og egne leiligheter/hus for besøkende. Og ofte biler å leie eller busser å ta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...