Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det mulig å få i seg for mye sunt fett? spiser 2 ss olivenolje hver dag pluss jeg liker godt avokado på skiva og har hatt det hver dag den siste uka. kan man ta for mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan vel spise for mye, men det er ikke så ille som da å spise mye av det ikke sunde fettet:)

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er ikkje spesielt mykje feitt du får i deg då. Men kvifor et du oljen med skei? Er det ikkje betre å blande den med sitronsaft, salt og peppar og ha den på ein god salat? :klø:

Skrevet

jeg tar olje hver dag fordi det gir babyhud, penere hud og er bra for kroppen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Får du mindre babyhud viss oljen er på ein salat? :klø: :klø:

Gjest Elfrida
Skrevet

Fiskefett kan noen ganger "gå igjen" lenge etter at man har spist, og det er litt ubehagelig når det kommer opp i halsen og hilser på. Ellers kjenner jeg ikke til noen ubehagelige bivirkninger eller negative helseeffekter av å spise sunt fett, så lenge man ikke spiser så mye at man legger på seg av det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det har sikkert stått i et blad at man skal ta det med skje. Ikke still så vanskelige spørsmål, da!

Skrevet

fordi jeg spiser ikke salat hver dag!!

Skrevet

Bare heng i å spis umettet fett du! Det skal mye til for at det blir _for_ mye. Kan sette opp et eksempel. En vanlig stor flaske olivenolje inneholder ca. 2000 kcal. Så hvis du tar 2 skjeer hver dag, tenk så lite du får i deg da! (Hvis det er vekta du er redd). Og man kan aldri spise for mye fet fisk, som laks, eller advokado og sunne grønnsaker.

Gjest Elfrida
Skrevet

En vanlig stor flaske olivenolje inneholder ca. 2000 kcal.

Der tror jeg du tar feil. 100 g olivenolje blir nesten 900 kalorier, og jeg tror en stor flaske inneholder langt mer enn et par hundre gram, 1/2 liter blir ca 4500 kcal.
Skrevet

Der tror jeg du tar feil. 100 g olivenolje blir nesten 900 kalorier, og jeg tror en stor flaske inneholder langt mer enn et par hundre gram, 1/2 liter blir ca 4500 kcal.

Å, da har vi forskjellige olivenoljer :) for den jeg har stod det at hele flaska inneholdt 2000kcal.

Skrevet

Dere må huske å skille mellom sundt fett fra fisk og olivenoljer. Sundt fett fra fisk, som fiskeoljer og slikt er veldig sundt og man kan ikke få i seg for mye av det nesten. Men Olivenolje er en annen ting, selv om det ikke er direkte usundt så lenge man velger rett, så betyr ikke det at man bare skal pøse på med det. Men 2 teskjeer til dagen er ikke galt, men ville heller tatt 2 skjeer med tran i stedet hvis det var for sunnheten. Olivenolje er til mat og matlaging, og må ikke misstolkes som noe man tar på samme måte som tran. De aller fleste skikkelig sunne og helst trenings narkomane rører ikke olivenolje, men propper i seg fisk og fiske oljer. Og dette er det en grunn til.

Litt god olivenolje skader ingen, men er ikke sunnkost eller "slanke mat" på noen måte.

Skrevet

Å, da har vi forskjellige olivenoljer :) for den jeg har stod det at hele flaska inneholdt 2000kcal.

Da er det naturlig å anta at flasken din er i overkant av 200ml, noe som slett ikke er uvanlig for olivenoljeflasker.

Oljen har ca 900kcal per 100gram. Om den ikke har det er det ikke ren olje.

Skrevet (endret)

Dere må huske å skille mellom sundt fett fra fisk og olivenoljer. Sundt fett fra fisk, som fiskeoljer og slikt er veldig sundt og man kan ikke få i seg for mye av det nesten. Men Olivenolje er en annen ting, selv om det ikke er direkte usundt så lenge man velger rett, så betyr ikke det at man bare skal pøse på med det. Men 2 teskjeer til dagen er ikke galt, men ville heller tatt 2 skjeer med tran i stedet hvis det var for sunnheten. Olivenolje er til mat og matlaging, og må ikke misstolkes som noe man tar på samme måte som tran. De aller fleste skikkelig sunne og helst trenings narkomane rører ikke olivenolje, men propper i seg fisk og fiske oljer. Og dette er det en grunn til.

Litt god olivenolje skader ingen, men er ikke sunnkost eller "slanke mat" på noen måte.

Dette blir feil å si, da det er større sjanse for skadelige effekter av misforhold mellom omega n3-n6-n9 kun fra fisk, enn det er ved inntak av planteoljer. Spiser man fet fisk to ganger i uka, så er det lite behov for ekstra tilskudd av fiskeoljer. Planteoljene bør være rene og av god kvalitet. Med det menes især olivenolje og rapsolje, da de inneholder store mengder med enumettete fettsyrer (mono-unsaturated fatty acids forkortet til MUFAs). Det er spesielt oleic acid (n3) som har en fantastisk evne til senke plasma LDL-konsentrasjoner, og dermed også total kolesterol, når den får erstatte SFAs (saturated fatty acids, dsv mettet fett) i kostholdet.

Våre inntak av MUFAs er stort sett ok, men det er på PUFAs at det trengs å øke inntakene. Barn og gravide/ammende bør især spise mer fisk, sunne planteoljer og nøtter/mandler (såfremt allergi er utelukket). Det er helt trygt å la sunne oljer utgjøre flere prosent av det daglige totale energiinntaket, der de fleste anbefalinger opererer med ca 5-6 %.

At to ss olje er dag revolusjonerer huden har jeg ikke sett noe "bevis" for, da deres hovedeffekt er på hjerte-karsystemet og topplokket, og ikke huden som organ.

Endret av bergans

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...