Gå til innhold

Hvordan tilberede andebryst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på harrytur til sverige og kjøpt med meg bl.a ett andebryst på nesten 1 kg.

Hvordan tilbereder jeg den?

Hva har man til av sauser og tilbehør?

takker noe veldig for tips og anbefalinger :)

Skrevet

Sikker på at det ikke er to andebryst som ligger inntil hverandre? Jeg kjøpte nemlig ett kilo, og trodde det var ett bryst, men så var det to med skinnet mot hverandre.

Slik gjør du:

Tin dem, snitt ruter i skinnet, og gni inn med salt og pepper. La ligge litt, evnt til romteperert.

Varm panne, trenger ikke ha noe i, det er MYE fett i et andebryst. Sjekk at panna er ordentlig varm.

Svi brystet med skinnet ned til skinnet er sprøtt og fettet bobler. Jeg pleier å helle ut fett underveis så ikke brystet blir helt kokt (ta vare på fettet, er godt i saus).

Svi raskt på andre siden.

Stek med skinnet opp i ovnen til 50 grader i kjøttet. Jo nærmere tempen i ovnen er 50 grader, jo mørere og mer saftig vil kjøttet bli, men det tar laaang tid.

La hvile i en ti minutters tid.

Skrevet

Tilbehør: alt mulig egentlig. Epler stekt i fettet fra andebrystet, kan legges i ovnen sammen med brystet etter de er møre for å holde varmen.

Puré av pepperrot og sellerirot, er kjempegodt! Smak til med salt, pepper, smør og fløte.

Skrevet

Tusen takk Champagne :) så jeg skal steke de på 50 grader? Du vet ikke ca hvor lenge? Det tar nok en stund det ja. Men jeg får prøve det da:-)

Kan jeg ha fløtesaus med kraften av kjøttet til og poteter til eller blir det helt feil?

Noen sier appelsin saus er godt til, men det tror jeg ikke vil falle i smak her.

Skrevet

Jeg synes at and trenger noe søtt og syrlig til, sist lagde jeg søtpotetmos med vanilje, i tillegg til rødløkskompott med balsamico.

Skrevet

Aspargesbønner kan være godt til and.

Nei, du skal ikke steke på 50 grader - du skal steke til kjøttet holder 50 grader.

Skrevet

Aspargesbønner kan være godt til and.

Nei, du skal ikke steke på 50 grader - du skal steke til kjøttet holder 50 grader.

Jo- steker du på 50 grader tar det laaaaang tid, men du får det beste resultatet. Har gjort det selv ;)

Husker ikke hvor lang tid, men mange timer.

Skrevet

Ok.

Mitt alternativ er 200 grader i ca 20 minutter :)

Skrevet

Jeg synes 200 er litt mye, risikerer at kjøttet blir tørt? Om du steker på 100 grader er dette fortsatt lite, og kjøttet holder seg fint.

Skrevet

Tja, du får prøve.......eller finne en oppskrift på nettet.

Vi har spist mye and - og jeg har også bare stekt dem litt lenge i stekepannen (først fres og så svak varme). Litt utålmodig når jeg lager mat ;)

Skrevet

Men hvis du skal ha gjester på middag så er det ett veldig godt alternativ å steke dem i ovnen etter fresing i panne. Fresing kan du gjøre tidligere og ovnen når gjestene har kommet.

Skrevet (endret)

tusen takk alle sammen :) Jeg får prøve å steike anda når folket har kommet.

men har dere oppskrift til en god saus å anbefale?

Endret av Janec
Gjest AnonymBruker
Skrevet

tusen takk alle sammen :) Jeg får prøve å steike anda når folket har kommet.

men har dere oppskrift til en god saus å anbefale?

http://www.epicurious.com/recipes/food/views/Duck-with-Blackberry-Sauce-1265

Jeg ruter ellers skinnet, steker på skinnsiden i varm panne i ca. 4-5 min, på kjøttsiden i 2-3 min og i ovnen ved 180 g i 8-10 min.

Ellers vil jeg fraråde deg å prøve å lage fløtesaus til and - den er alt for fet til det. Og du får ikke noen sjy å ha som utgangspunkt for en slik saus heller ved bare å steke andebryst, du får bare en god del andefett, som flere har påpekt. Du trenger syre og sødme i en saus til and, ikke mer fett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også laget bjørnebærsaus til and, som sagt i innlegget rett før. ;)

Annonse
Skrevet

da lager jeg bjørnebærsaus. hørtes godt ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...