Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Jeg har ikke studert på 4 år..skal begynne på skole til høsten,søkte stipend og lån i helga. fikk melding idag om at søknaden ville bli behandlet når de hadde fått eksmansresultater fra skolen... Hvilken skole? hvilke eksamensresultater?? har jo ikke begynt enda! prøver å logge inn på siden deres men får bare error....
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 Når du studerte sist, for 4 år siden, gikk du opp til eksamen da? Hvis ikke, og du mangler/er forsinket mer enn 60 studiepoeng vil du ikke få støtte fra lånekassen før du tar noen eksamener som gjør at du kommer innenfor/blir mindre forsinket enn 60 studiepoeng. (Som er et vanlig år på høgskole)
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 Jeg avbrøt litt ut i vår semesteret i år nr 2 ved en utdanning. fikk høre at det siste halvåret ikke kom til å telle..så da regner jeg med at det første året (som er godkjent og bestått eksamener på) er det de kommer til å ta utgangspunkt i?
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #4 Skrevet 19. juli 2010 Jeg avbrøt litt ut i vår semesteret i år nr 2 ved en utdanning. fikk høre at det siste halvåret ikke kom til å telle..så da regner jeg med at det første året (som er godkjent og bestått eksamener på) er det de kommer til å ta utgangspunkt i? Om du mottok støtte for 2. året og ikke gikk opp til eksamen, så er du vel 60 studiepoeng forsinket? Om det likevel bare er 60 studiepoeng det gjelder, så skjønner jeg ikke helt at du ikke får lån/stipend, da jeg er ganske sikker på at man har "lov" til å være forsinket med 60 studiepoeng og fremdeles motta støtte. Er du sikker på at alt fra 1. år er bestått? Kan det være skolen som har glemt å melde fra om bestått eksamen? Du kan gå inn på lånekassen med minid og sjekke hva det står om du er usikker!
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #5 Skrevet 19. juli 2010 Ahh...jeg husker ikke helt hvordan ting skjedde,så lenge siden. uansett, jeg ble sjuk og innlagt og jeg husker jeg snakket med en sosionom eller noe som informerte meg ang hva jeg skulle gjøre i forhold til lånekassen,så jeg vet jeg gjorde alt rett da. det var noe med at vi hadde akkurat startet vårsemesteret så det var tid til å reversere på en måte i forhold til lånekassen..det hadde visst vært verre om jeg hadde gått hele året og skippa eksamen. og ja,jeg er heeelt sikker på at eksamene fra 1.året er bestått.. Kommer ikke inn på sidene deres,får bare error...
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #6 Skrevet 19. juli 2010 Hvis du er helt sikker på at du ikke er forsinket kan det jo være en feil fra lånekassens side, da må du jo bare ringe dem og spørre om brevet var en msforståelse evt. Jeg kommer inn på lånekassens sider, ikke noe galt der såvidt jeg kan se, du kan gå inn via MinId også.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #7 Skrevet 19. juli 2010 taster inn f.og personnr,så passord så minidnr så får jeg error... kanskje bare noe med meg og mitt da
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #8 Skrevet 19. juli 2010 Det står på sidene deres at man kan være inntil ett år forsinket og allikevel motta stipend og lån...så da berger jeg vel skal man tro
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #9 Skrevet 19. juli 2010 Det står på sidene deres at man kan være inntil ett år forsinket og allikevel motta stipend og lån...så da berger jeg vel skal man tro Hvis du hadde noen eksamener til jul/i høstsemesteret det 2. året, kan det være du er mer enn 60 studiepoeng forsinket, om du ikke tok denne/disse da? Eller at du slapp å betale tilbake noe av støtten du fikk 2. året på grunn av sykdom , men at du likevel er forsinket? (Betyr ikke nødvendigvis at du ikke er forsinket selv om du slapp å betale tilbake?!)
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #10 Skrevet 19. juli 2010 Jeg tok eksamene jeg skulle ta i det første halvåret i det 2.året..altså,høst/jul semesteret.det var rett etter at vårsemesteret startet at jeg avbrøt
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #11 Skrevet 19. juli 2010 Tok du 60 stp første året da? Noen studier har ikke eksamen i 60 stp hvert år, det hender et fag går videre til neste semester/år, også får man en haug studiepoeng da, men ingenting hvis man avbryter før.. Men hør med lånekassa om hva de mangler, og ta kontakt med det forrige studiestedet ditt
moreller Skrevet 19. juli 2010 #12 Skrevet 19. juli 2010 Jeg har ikke studert på 4 år..skal begynne på skole til høsten,søkte stipend og lån i helga. fikk melding idag om at søknaden ville bli behandlet når de hadde fått eksmansresultater fra skolen... Hvilken skole? hvilke eksamensresultater?? har jo ikke begynt enda! prøver å logge inn på siden deres men får bare error.... Jeg har også prøvd å logge inn i dag, men får bare error selv. Så det kan fort hende at det er noe feil på siden dems nå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #13 Skrevet 19. juli 2010 Tok du 60 stp første året da? Noen studier har ikke eksamen i 60 stp hvert år, det hender et fag går videre til neste semester/år, også får man en haug studiepoeng da, men ingenting hvis man avbryter før.. Men hør med lånekassa om hva de mangler, og ta kontakt med det forrige studiestedet ditt Jeg kan ikke se at det står noe om poeng på lånekassen sine sider men det står omtalt som ett år..sitat: Du kan være inntil ett år forsinket og likevel få stipend og lån.. Sjekka vitnemålet og jeg har 55 studiepoeng fra 1.året.. jeg vet ikke om det første halvåret jeg gikk 2.året blir telt med.. så vanskelig alt skal være. man kan jo ikke noe for at man blir syk og ute av stand til ting i noen år..føles litt urettferdig..skjønner jo at det skal hindre folk ifra å avbryte studier hele tiden men allikevel...
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #14 Skrevet 19. juli 2010 Jeg har også prøvd å logge inn i dag, men får bare error selv. Så det kan fort hende at det er noe feil på siden dems nå. Jepp. ser at det står at telefonlinja deres er ustabil så spørs om det er hos dem at feilen ligger. Akkuart nå når jeg MÅÅÅ inn på sida mi der...så typisk
moreller Skrevet 19. juli 2010 #15 Skrevet 19. juli 2010 Ja jeg veit, skulle vært der jeg også, men det er bare å prøve igjen i morgen:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juli 2010 #16 Skrevet 21. juli 2010 Jeg er 50 studiepoeng forsinket, men har fått akkurat samme meldingen som TS. Er altså rett under et år forsinket og ifølge lånekassens sider har jeg fremdeles rett på lån. Men det virker ikke som om det skjer noe som helst med søknaden min, den har ligget lenge nå med samme beskjed, og jeg kommer ikke gjennom på telefon... Noen som har fått samme beskjed før, og fått lånet? Eller betyr det at de ikke vil gi? Begynner å bli stresset nå
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juli 2010 #17 Skrevet 21. juli 2010 Jeg ligger 70 poeng bak, og ringte til lånekassen, og da fikk jeg beskjed om at jeg lå 10 poeng for mye bak til å få lån... så det er altså minst 60 poengs etterslep som skal til for at man mister rett til støtte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juli 2010 #18 Skrevet 21. juli 2010 Jeg er 50 studiepoeng forsinket, men har fått akkurat samme meldingen som TS. Er altså rett under et år forsinket og ifølge lånekassens sider har jeg fremdeles rett på lån. Men det virker ikke som om det skjer noe som helst med søknaden min, den har ligget lenge nå med samme beskjed, og jeg kommer ikke gjennom på telefon... Noen som har fått samme beskjed før, og fått lånet? Eller betyr det at de ikke vil gi? Begynner å bli stresset nå Jeg tror det er fordi de venter på tilbakemelding fra forrige studieplassen din og jeg regner med at det er ferie over hele linja....så dette kommer nok til å ta tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå