Gå til innhold

Yes, I can?

Frøken Smilla

Anbefalte innlegg

Etter en hektisk uke, eller strengt tatt to, er jeg tilbake fra det store utland og jobbreise. Før jeg dro ble det skrint med trening, men jeg pakket nå med treningstøy allikevel. Det ble ikke veldig flittig brukt, men en 3 km joggetur i 33 grader og stekende sol må da telle for noe? Etterfulgt av spensthopp i trapp (16 trinn, ti runder), pushups og situps. Sistnevnte tok jeg hver kveld, for øvrig.

I går tok jeg en tur på Elixia igjen. Styrkeøkt. Intensiv økt, ingen pauser (tok andre muskelgrupper i pausene), og holdt på i 50 minutter. Beina dirret da jeg gikk til bilen ... Og om man er støl i dag? Gjett om! Planen om en joggetur i sted utgikk, men nå fyker jeg snart til fjells med mannen, og da spørs det om det ikke blir litt fjellturer i helgen, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig imponert over de som trener på reise, så all ære til deg!

Selv skal jeg på ferie i 10 dager i USA i august, så da blir jeg pukka nødt til å trene selv også, man legger jo på seg nesten bare ved å se på en donut der borte ...

Kos dere masse på fjelltur! Det er knall trening det også, vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skulle Smilla utfordre seg selv og slangefobien sin ved å jogge rundt den samme løypa som jeg jogget i fjor sommer. 5 km rundt et vann, turvei i skogen.

Oppsummert: jeg så ingen slanger, men da jeg kom halvveis begynte det å hagle. Mye. Så mye at det lå snø på bilruta mi da jeg, søkkvåt og iskald, kom tilbake til parkeringsplassen. 5 km på iskalde 28 minutter, jeg sier meg fornøyd for i dag ...

Og det er juni. Jeg bare nevner det ... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv dag i dag!

Gikk til jobb, som i dag var på idrettsbanen 2,5 km hjemmefra. Var der hele dagen, satt vel bare i det kvarteret jeg spiste, ellers var det full fres. Gikk fra idrettsplassen og til jobb etter endt arrangement, nye 2,5 km. JObbet noen timer, før jeg jogget de 5 km hjem. Kvelden har blitt brukt til hagearbeid.

Fornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jogget fjorårets joggeløype på mandag, og ble overrasket av sluddvær(!!) ble joggeskoene mine søkkvåte. Og gjørmete. Så jeg vasket dem da jeg kom hjem, og satte dem så til tørk. De var ikke tørre morgenen etter, da jeg skulle ha dem på på jobb hele dagen, og valget falt på de gamle ute-joggeskoene mine. Jeg gikk og løp med dem hele dagen, bare for å ende opp med en diger vannblemme på foten?! Jogging har derfor utgått de siste dagene. Jeg har derimot vært en del ute og gått, både tordag kveld og hjem fra kurs på fredag.

I dag har jeg derimot tørre joggesko igjen, og snørte dem på meg i sted. 5,3 km, inkludert et trappeløp opp en gammel hoppbakke (på ekstremt vaklevorne trappetrinn!) på 31 minutter er jeg ok fornøyd med, all den tid det var drittungt i dag. Litt for tett opptil en sen frokost, tror jeg.

Jeg har lyst til å driste meg til en styrkeøkt på Elixia i morgen, men er usikker på om jeg rekker det. En søndag i familieselskapenes navn venter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå, styrkeøkt rakk man, gitt. Duverden hva man får til dersom man bare er effektiv nok ;)

For det er vel ikke akkurat noen hemmelighet her at jeg ikke er så veldig fan av styrketrening? Heh. Det er tungt, og jeg er pinlig svak. Og fordi det er tungt, er det vondt, og lite progresjon, fordi jeg vel egentlig ikke helt orker å pushe meg nok til at det skal gi noen resultater? Jeg vet ikke. I tillegg blir det for mye "dødtid" for meg. Jeg ER tross alt en effektiv dame, og når jeg bruker tid på å "slappe av" mellom settene, så blir det kjedelig. Derfor har jeg intensivert styrketreningen litt, og kjører nå andre øvelser i pausene på alt unntatt sittende lårpress. Hvorvidt det er hensiktsmessig vet jeg ikke, men jeg går i alle fall ut av Elixia som en skjelvende bylt, og har i løpet av 45 minutter trent hardere og flere øvelser enn jeg tidligere har gjort på "styrkedager".

Dagens økt var ganske lik forrige styrkeøkt (som det er pinlig altforlenge siden ... Må prøve å få til en sånn økt i uken fremover, i alle fall fra etter ferien). Jeg var knallhard med meg selv, og tvang meg til å sykle meg varm fremfor å løpe, rett og slett fordi jeg vet at jeg har en tendens til å bare bliiiii på mølla hvis jeg først kommer i gang ;) Jeg var også knallhard på tiden til oppvarming: 10 minutter, og så var det av!

Programmet ble som følger:

3x12 bicepscurl med 2x7 kgs vekter

3x12 utfall på hvert ben, med 2x7 kgs vekter

3x12 med en øvelse jeg ikke kan navnet på, men som vi brukte da jeg trente power: man hever manualene opp mot haken, men ikke høyere enn skuldrene, så albuene peker rett utover, og senker igjen. Hvis noen vet hva øvelsen heter, så rop ut ;) I alle fall, jeg tok 3x12 med 5 kg i hver hånd på denne.

3x20 situps på ball

3x12 tricepsdips fra benk

3x12 "inntrekk" av fitnessball mens jeg står i planken (godt navn på øvelsen, a'gitt ...)

3x12 rygghev

3x12 lårpress i apparat, med 45 kgs motstand

3x12 triceps pushdown med 11,75 kgs motstand

3x12 "bakspark" på hvert ben, i apparat, med 40 kgs motstand

Det er en trapp ned fra styrkeavdelingen, jeg måtte klamre meg fast i rekkverket på vei ned; disse pipestilkene er ikke vant til den kilosbelastningen, gitt ... Regner med at jeg er god og støl i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny dag, nye muligheter. En ettermiddagsjogg på 6,3 km på 39 minutter sier jeg meg fornøyd med i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trening i ordets "rette forstand" i dag, men mannen og jeg har gått laaaang tur i skogen og opp på en topp i kveld. 11 km i ulendt terreng, der halvparten av turen i stor grad var oppover, og følgelig var returen nedoverbakke. God-sliten nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sykle 5 km i oppoverbakke (kun!) før 8 om morgenen er rett og slett bare brutalt ... Særlig når målet er å komme seg til jobb. Men det har jeg gjort i dag. Og syklet 5 km hjem, men det er jo stort sett bare nedover, da ;) Vurderer å ta en tur på Elixia senere for å "pumpe litt jern", men vi får se. Veldig klar for helg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite trening i tradisjonell forstand i helgen, men turer i skogen hele lørdagen, og bæring av ved i hele dag må vel telle for noe? ;) Godt, gammeldags "kroppsarbeid" -veldig godt, men veldig uvant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Labert på treningsfronten her for tiden, jeg er alt for opptatt med å ha ferie ;) Men før jeg tok ferie, rakk jeg et par dager med sykling til jobb (5 km oppoverbakker), i tillegg til at mannen og jeg hadde et par gode turer på kvelden (ca en mil).

Den siste uken har det vært noe bevegelse, men ingen trening. Mye gåing, da. I dag har jeg derimot vært en tur på Elixia, og startet rolig med 3,5 km på mølla. Da kom hodepinen brasende (au!), og jeg gikk over til styrke i stedet. Fokuserte på ben, men tok et par øvelser på armer og de obligatoriske mageøvelsene, og noe riktig må jeg ha gjort, for armene dirrer fremdeles (og magen knurrer).

Den neste uken blir forhåpentlig full av fjellturer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten change of plans ga meg en dag til fri disposisjon i dag. Den ble brukt til å sykle til sentrum (2,5 km oppoverbakke. Ja, jeg bor i bunn av en bakke ...), trille tur med en venninne og hennes bitteliten, før jeg syklet hjem og klippet plenen (her føler jeg for å nevne at vi har nesten ett mål kuppert tomt -og "dytteklipper"!). Etter litt mat og litt avslapping, bestemte jeg meg for å hive på meg treningstøy og ta en joggetur. I løpet av dagen hadde jeg nemlig gått til innkjøp av et drikkeflaskebelte, og var spent på om det ville funke. Men i det jeg åpnet ytterdøren, åpnet himmelen seg ... Joggetur fristet ikke like mye, så da ble det Elixiatur i stedet. Etter førti minutter hadde jeg løpt 6 km, og var relativt tom for energi. Æsj, jeg synes løpingen går trådt for tiden, særlig mølleløping. Luften var tung og klam, og jeg ville nok helst løpt ute. Og mølla som jeg var så glad i?! Nå liker jeg visst uteløping best :)

Etter løpingen tok jeg styrke på armer og mage, samt utfall med stang på 15 kg, før jeg ruslet hjem igjen.

Det blir nok en stund til neste harde økt, men som sagt så går det mot fjellturer, noe som heller ikke er å kimse av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Godt, gammeldags "kroppsarbeid" -veldig godt, men veldig uvant!

Jeg er stor fan av kroppsarbeid! Og fjellturer, selv om det er mer noe jeg drømmer om enn gjennomfører :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så langt har juli vært fylt av ferieturer; jeg tror ikke jeg har vært så lite hjemme i ferien siden jeg gikk på barneskolen (og hvor lenge dét er siden, er et regnestykke vi helst unngår å finne svaret på ;) ). Så trening har det vært litt så-som-så med, men Smilla har ikke sittet på rumpa med en paraplydrink i hånden av den grunn!

Den første ferieuken var vi på fjellet, og gikk en del turer. Mye stigning og kuppert terreng, og jeg merker virkelig at utfall og knebøy de senere årene har noe for seg; jeg blir mye mindre sliten i lårene enn husbond blir, som ikke trener styrke. Derimot merker jeg det lett i leggene, så det er vel et forbedringspotensial. Den lengste turen vi hadde var en "topptur" til områdets høyeste fjell (ca. 1350 moh), en tur på rundt 15,5 km. Deilig! :)

Den andre ferieuken var vi på telttur. Ble mange kortere og lengre turer da også, men ikke så lange enkeltturer som da vi var på fjellet. Allikevel kunne gps fortelle oss at vi har hatt et snitt på 7 km gåturer om dagen hele uken. Huhei!

Tredje og fjerde ferieuke gled litt over i hverandre, med noen dager hjemme først, der jeg blant annet dro på en 500 kcal-time med supertreningsvenninnen. Og hoi, merket at det var lenge siden man har gått på den, ja! Ble uhensiktsmessig sliten, men hadde glemt pulsklokken, så jeg vet ikke om jeg trente hardere enn jeg har pleid på de timene, eller hvordan det var.

Etter noen dager hjemme, dro vi på storbyferie med Tenåringen, og i løpet av tre dager gikk vi nesten 50 km. De neste dagene var vi i en mindre by, og gikk litt da også, uten at jeg helt vet hvor mye (anslagsvis drøye 5 km hver formiddag).

I går var første "feriehverdag", med husbond tilbake i jobb og jeg som "houswife". Startet dagen med å sykle de 2,5 km i oppoverbakke til treningssenteret, der jeg jogget lett i 7 minutter på mølla, før jeg gikk på en kjempebra styrke og core-time. Dette er timer jeg har styrt unna før, for jeg har mistenkt at det har bare vært mageøvelser (og det er jo kjedelig!). Opprinnelig stod det "power" på planen, så det var det jeg var der for, men det var altså byttet ut med styrke og core. Skeptisk meldte jeg meg dog på, og ble altså positivt overrasket; det var mange likhetstrekk med power, og en veldig flink (mannlig) instruktør. Syklet hjem igjen med dirrende armer og ben.

I går kveld, da mannen og tenåringen dro ut for å øvelseskjøre, tok jeg med meg sykkelen og syklet en drøy mil langs sjøen. I og med at jeg, som tidligere nevnt, bor i bunn av en oppoverbakke, ble det mye stigning -forbausende mye, en periode ... var godt å "lufte vettet" etter fire ferieuker der man har vært sammen med andre mennesker mer eller mindre sammenhengende.

De neste dagene blir det forhåpentlig en del trening. Håper i grunn å få klemt inn en mølleøkt allerede i dag (skulle helst ha løpt ute, men det er ikke akkurat et vær som frister til det på det nåværende tidspunkt ...), og så blir det en del økter hele neste uke. Det blir bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriens første rene utejoggingsøkt i går kveld, og la meg bare få si åfysøren!! Note to self: IKKE fire ukers joggepause i fremtiden :(

Ny økt i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggingen i går ble en miserabel affære. Etter drøye to kilometer kom et bibelsk grisevær, og varm og svett som jeg var før start, grunnet en hel dag med hagejobbing, hadde jeg valgt singlet og kort tights som antrekk. Regnværet var så kraftig at det gjorde fysisk vondt på de bare skuldrene mine, og vannet var overhode ikke av typen behagelig sommerregn-varmt ... Jeg endte med å snu, og løp spurtintervaller hjem igjen. Var til å vri opp da jeg kom inn døren. Ugh!

I dag morges så jeg at yndlingsintruktøren min (som jeg egentlig hater når det står på, for hun er av typen Militær Oberst, som brøler "KOM IGJEN! HOPP!!!" når du egentlig bare har lyst til å legge deg ned og dø litt) skulle ha en morgentime. Så da syklet jeg til trening og ble med på det. Og trodde min siste time var kommet. Herlighet! Det var en kombinert kondisjons- og styrketime, noe som jo er "right down my alley" hva preferanser på treningstyper angår. Og den var beinhard. Hvilket også er helt etter min smak. Forferdelig synd at jeg ikke får gått på den til uken, for da tar vi siste ferietur, og at den bare er en sånn sesongtime, så den nok ikke er på høstens timeplan, for dette kunne potensielt blitt en favoritt. Det er vel første gang jeg har måttet stå igjen i salen etter timen for å "hente meg inn" igjen før jeg orket å gå i dusjen.

I morgen skal jeg på cardio intervall + styrke og core med supertreningsvenninnen, det blir bra. Fredag sikler jeg litt på en morgenpowertime, håper jeg får tatt den også. I så fall blir det femte økten på seks dager, og det kan jeg leve med ;) Kommende uken har vi en fjelltur på et par mil planlagt, om ikke annet, så da blir det jo litt bevegelse da også.

Jeg synes for øvrig at Elixia er ufattelig sent ute med å svinge i gang vanlige timeplaner, eller i det minste gå ut med hvordan de blir seende ut. "De nye timeplanene offentliggjøres 20. august" sa intstruktøren i dag.

Og folk mener at lærere har mye fri om sommeren ... Hah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Au!

Fy søren, for en cardio intervall og styrke/core-time!! Dritflink, beinhard instruktør, og jeg har vondt over alt ... Supertreningsvenninnen må gi seg før meg, noe som gjør meg litt stolt av egen innsats.

I morgen skal jeg en tur opp på Elixia og få en ny avtale, da det viser seg at jeg -med rabatt gjennom jobb- betaler mer per måned enn det abonnementet koster for kunder som tegner abonnement nå?! Atdetvar?? Jeg sendte en e-post til mitt lokale senter, og de har lovet å fikse det. Jeg leker litt med tanken på å ordne meg noen PT-timer samtidig, for jeg må få litt mer system på dette med styrketreningen. Jeg er litt lei av å ikke ha noen progresjon, jeg trener for mye til at jeg bare skal være "mosjonist" stort lenger, og tror kanskje at PT kan være en god løsning. Jeg får vel bruke litt tid i kveld og i morgen på å lese meg opp på aktuelle PT-er der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, det er kanskje greit at det er en ukes ferie til foran meg nå, for denne uken har musklene mine virkelig fått kjørt seg!

I dag syklet jeg til Elixia og ordnet med avtalen min, for så å hive meg på en powertime. Må si at jeg enten har fått bedre teknikk og dermed gjør øvelsene riktigere, eller yter mer enn før, for jeg blir altså så gelé i armer og bein! Deilig :)

Hehe, jeg fikk forresten en halvtime gratis PT av senterrådgiveren min, da, for "man prøvekjører jo biler før man kjøper dem, hvorfor ikke teste en PT, liksom?", som han sa ;) Han spurte meg om jeg hadde sett meg ut en PT, og jeg sa navnet på hun jeg kjenner til (som har grusomt harde, men gode timer), og fikk som svar "okey ... hyggelig å ha kjent deg!" -haha! Ja, hun er beinhard, men jeg gidder ikke svi av masse kroner på noen som ikke tyner meg minst like hardt som håndballtreneren jeg hadde da jeg var 15 -og gudbedre, han var tøff! Så nå gjenstår bare å sende denne boot camp-PT-en en mail og avtale noe, da, så får vi se om jeg spanderer på meg noen timer etterhvert. Det er jo latterlig dyrt, men jeg lurer på om jeg er villig til å koste på meg tre timer bare for å få litt sving på ting.

Nå: husvask og dusj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fy fela, så dårlig den nye timeplanen til Elixia er!? I alle fall hva angår timer som jeg liker og når jeg liker å gå på dem :kjefte: Æsj! Det gjør meg vel ikke mindre overbevist om at PT-timer skal investeres i ...

Tilbake fra ferie. Hoi, for en uke; jeg har sjelden gått så mye og så langt i fjellet over så kort tid! Den lengste turen var en fjelltur på 26 km, ellers ble det en del 3-7 km lange turer i løpet av uken, med mye stigning. Kjenner det i beina. Mye dårlig vær, mye regn, hvilket ikke er det morsomste når man sover i telt. Og la meg bare si at en dusj etter åtte dager uten, er undervurdert! Må kjøre to runder med shampo i håret for at det skal skumme, men ellers er det en himmelsk dusj, altså! ;)

To små feriedager igjen. "I wish that summer would last forever!" Jupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har døpt om hun treningsinstruktøren som har hatt 500 kcal og Fit for beach til Boot Camp-dama. Fit for beach i dag, og hvis jeg er i stand til å komme meg ut av sengen for egen maskin i morgen, er det jaggu et under. Hoi, sliten, ja! Men åh, så moro, jeg elsker sånne beinharde treningsøkter, hvor jeg etterpå tenker "au, kroppen min ...". Timene hennes er av den typen hvor jeg må bli igjen i salen og hente meg inn når den er slutt, type "stå med hendene på lårene og puste for å komme meg", da hun avslutter med en løpeøvelse som minner skummelt mye om russisk stafett. Fryktelig irriterende at denne timen forsvinner ut nå :( Hun har ønsket å ha den som en "back to basic"-time, og jeg skulle gjort mye for å få den inn i timeplanen, men det ser ikke ut til at det har blitt noe av det. Synd! Har for øvrig prøvd å få henne som PT, men hun er visst så fullbooket at det ser vanskelig ut. Dobbelt-synd. Da tror jeg formen hadde kommet seg brutalt fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...