Gå til innhold

noen som vet hva jeg evnt har rett på.

Anbefalte innlegg

Gjest smoothie22
Skrevet

heihei.

jeg er ei jente som tvinger meg selv til og jobbe selvom jeg er totalt utmattet av sykdom. Gikk i en liten periode på dagpenger (en mnd) og har nå et vikariat som er over om 4 uker. Jeg har snakket med nevrolog og skal i ct maskin, livskvalitet er på en skala fra 1 - 10 ca 2. jeg er under inntrykk av at jeg ikke har noe valg her, jeg må jo ha inntekt, men jeg vil ikke gjøre saken verre heller. er også litt redd nav.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har vært i arbeid i mer enn fire uker (tror det er fire uker), har du rett på sykepenger i et år, selv om vikariatet ditt er over om fire uker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Regner med du får dagpenger når vikariatet er over :jepp:

Gjest smoothie22
Skrevet

men hvordan gjør jeg det mtp dagpengene jeg må tilbake til om 4 uker? jeg har så lite peiling.. skal liksom bare oppta dagpengene igjen, bør jeg bare fortsette på disse og satse på og bli frisk, eller..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

men hvordan gjør jeg det mtp dagpengene jeg må tilbake til om 4 uker? jeg har så lite peiling.. skal liksom bare oppta dagpengene igjen, bør jeg bare fortsette på disse og satse på og bli frisk, eller..

Om du går over til dagpenger når vikariatet er over står du jo som "reell arbeidssøker", som betyr at du skal være på utkikk etter jobb, og om nav finner en jobb til deg blir du nødt til å takke ja, om du sier nei vil du miste dagpengene.

Er du for syk til å jobbe skulle du jo egentlig vært sykemeldt nå?

Hva sier legen?

Gjest smoothie22
Skrevet

jeg har ikke noe og være sykemeldt fra, siden jeg bare lever på vikariater. sykemeldes jeg nå, har jeg bare 4 ukers sykemelding og så er jeg uten noe igjen. ønsker liksom og vise at jeg har stå på vilje hvis jeg skulle bli verre.

Skrevet

jeg har ikke noe og være sykemeldt fra, siden jeg bare lever på vikariater. sykemeldes jeg nå, har jeg bare 4 ukers sykemelding og så er jeg uten noe igjen. ønsker liksom og vise at jeg har stå på vilje hvis jeg skulle bli verre.

Du har rett på sykepenger, selv om vikariatet ditt er over om fire uker. Du kan faktisk være sykemeldt i et år, selv om vikariatet ditt går ut. Nav må betale deg sykepenger, selv om du ikke er i et vikariat, fordi du ble sykemeldt før vikariatet gikk ut. Om du har vært i arbeid i mer enn fire uker.

Du er for syk til å jobbe, og da skal du være sykemeldt. Snakk med legen din, så finner dere sammen en løsning på det.

http://www.nav.no/page?id=671

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da blir du jo nødt til å ta en jobb nav tilbyr deg, om du ikke finner en selv.

Om du har en diagnose/alvorlig sykdom må det vel være mulig å få noe slags sykepenger fra nav?

Du kan jo ta en dag av gangen og se hvordan det går, kanskje tilstanden din bedres i løpet av de 4 ukene? :)

Gjest smoothie22
Skrevet

ja, det er det jeg går og håper på, men det ser rimelig kronisk ut for øyeblikket:/

Skrevet

Du har rett på sykepenger, selv om vikariatet ditt er over om fire uker. Du kan faktisk være sykemeldt i et år, selv om vikariatet ditt går ut. Nav må betale deg sykepenger, selv om du ikke er i et vikariat, fordi du ble sykemeldt før vikariatet gikk ut. Om du har vært i arbeid i mer enn fire uker.

Du er for syk til å jobbe, og da skal du være sykemeldt. Snakk med legen din, så finner dere sammen en løsning på det.

http://www.nav.no/page?id=671

Enig med denne. Du kan bevise din styrke når du blir frisk, ikke tappe deg for krefter når du er syk.

Skrevet

Da blir du jo nødt til å ta en jobb nav tilbyr deg, om du ikke finner en selv.

Om du har en diagnose/alvorlig sykdom må det vel være mulig å få noe slags sykepenger fra nav?

Du kan jo ta en dag av gangen og se hvordan det går, kanskje tilstanden din bedres i løpet av de 4 ukene? :)

Ts har rett på sykepenger, så lenge hun har vært i arbeid i fire uker. Ikke en slags sykepenger, men sykepenger, i et helt år faktisk, selv om vikariatet hennes ender før hun blir friskmeldt.

Gjest smoothie22
Skrevet

så hvis jeg etter disse 4 ukene (ønsker og fullføre) ikke føler at jeg er arbeidsfør enda, kan jeg i samarbeid med lege gå på sykepenger istedenfor dagpenger? og er dette en stor prosess? altså, burde jeg likesågodt gå på dagpenger? er så redd nav skal begynne og gnåle og så får jeg plutselig ingenting, når vi er heeelt avhengig av det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er du syk så har du jo rett på sykepenger og bør gå på det. Venter du til etter vikariatet er ferdig har du ikke rett på sykepenger, men bare dagpenger, som er mye mindre utbetalt enn sykepenger.

Gjest smoothie22
Skrevet (endret)

er ikke sykepengegrunnlaget det samme som dagpenger? jeg har alltid hørt det.

jeg føler meg så pinglete om jeg må over på sykepenger eller noe sånnt. kan jo informere om at jeg lider av migrene, som så mange andre.. men min har nå blirr 100 ganger verre enn den var før, samt jeg har masse tilleggsplager. er redd for og bli sett på som pinglete. kanskje ikke det lureste og ta feriejobb som hjemmesykepleier, men.. inntekt må en ha.

Endret av smoothie22
Skrevet

er ikke sykepengegrunnlaget det samme som dagpenger? jeg har alltid hørt det.

jeg føler meg så pinglete om jeg må over på sykepenger eller noe sånnt. kan jo informere om at jeg lider av migrene, som så mange andre.. men min har nå blirr 100 ganger verre enn den var før, samt jeg har masse tilleggsplager. er redd for og bli sett på som pinglete. kanskje ikke det lureste og ta feriejobb som hjemmesykepleier, men.. inntekt må en ha.

Sykepengegrunnlaget ditt er 100 % av lønnen din de siste fire ukene, mens dagpenger er 66 % av lønnen din de siste 6 mnd mener jeg.

Gjest smoothie22
Skrevet

nå maser jeg fælt, men hvordan gjør jeg mtp nav og sånnt? må jeg gjennom en lang søkeprosess osv?

Skrevet

Jeg ble sykemeldt den siste måneden av jobben min. Fikk da sykepenger i et år av nav. Snakk med legen din om dette. H*n er den som kan hjelpe deg med sykepenger og vet alt om dine rettigheter ifht dette. Legen fikser alt!

Gjest smoothie22
Skrevet

takk for svar alle sammen:) jeg er nok bare ganske redd nav.

Skrevet

Det er ikkje nav du må snakke med i første omgong, det er legen som ordnar sjukmelding for deg, og då har du rett på pengar frå NAV:)

Gjest smoothie22
Skrevet

takk så mye for svar:) har gått gjennom tankene rundt dette med meg selv et par ganger nå, og jeg tror det er det at jeg har en usynlig sykdom som gjør det hele vanskelig. om jeg ikke sier noe så tror ikke sambo at jeg er syk den dagen, helt til jeg sier noe.. det samme gjelder jo alle andre jeg kjenner. vanskelig og prøve og få dem til og forstå at dette lider jeg av, dette er jeg syk av.. og at jeg kanskje burde bremse ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...