Gå til innhold

Utgifter for å ha bil

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg prøver å kalkulere hvor mye det vil koste meg å ha en bil. Med kostnader tenker jeg da på faste kostnader som må betales per måned og år? Bilavgift, registerringsavgift og forsikring.

Hvor mye vil det koste for meg ca? Finnes det noe billigere alternativ til forsikring?

Og hvor mye koster den ca? Hvor mye ligger andre kostnadene på.

Er en kvinne i midten av 20 årene, skal ha min første bil. Og vurderer å tegne kaskoforsirkign hso NTL? Er det gunstig?

Setter pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva forsikringen din vil koste deg er helt umulig å svare på, for det avhenger av blandt annet alder på de som skal kjøre den, om du evt. har opptjent bonus, hva slags bil det er snakk om, alder på bilen, hvor du bor i landet, hvordan bilen parkeres til vanlig (om du har garasje eller parkerer på gaten), hvor langt du skal ha årlig kjærelengde osv osv.

Registreringsavgift betaler du kun én gang, og den er også avhengig av hva slags bil det er. Årsavgiften betales årlig, og også den avhenger av biltype, satsene for dette finne du på toll.no

Altså må du finne ut hva slags bil du skal ha, før noen kan svare på dette. ;)

Skrevet

Hei :)

Eg er ganske fersk bileier, og har nettopp kjøpt min første bil. Som den før meg svarte , er det litt vanskelig å beregne nøyaktig hvor mye dine kostnader blir, men eg kan komme med mitt eksempel, kanskje det hjelper deg. Eg er også i 20 årene, null opptjent bonus ( dvs. du velger 20% når du prøver å beregne forsikring)

Min bil er fra 98, og den har gått lite, og eg parkerer i garasje, så eg betaler :

-ca.500 kr i måneden i bilforsikring ( du kan betale hvert kvartal eller hvert halvår,men det var visst billigere å betale per måned)

-sjekk hvor mye drivstoff bilen bruker per km, min bruker kanskje en halvliter eller litt mer per km, blir vel 500 kr bensin ( men det er også avhengig av hvor mye du kjører, hvor du fyller bensin osv). Du kan sende en sms med NAF bensin eller diesel til 2440 , da får du oppgitt billigst drivstoffpris i området rundt deg

- Du må regne med EU-kontroll ca. 700 kr annethvert år, men hvis den ikke blir godkjent koster det litt å fikse den, etter å ha klart å krasje støtfangeren pluss noe rust måtte eg betale ca. 20 000 kr ...og eg vet ikke om den er godkjent ennå!

- omregistreringsavgiften vil avhenge av årsmodellen, omregistreringen av nyere biler kan gjerne være 6000 kr, min kostet 1500 kr

- parkering må du regne med, parkerer du i flere timer , kan det fort bli en 100 lapp

- Sommerhjul/vinterhjul ...det koster litt, har sett på forskjellige priser, og sånne pakker koster alt fra 2800-4000

- dill dall (kluter, voks, bilsjampoo, svamp, glassrengjøring..osv) koster litt også

- og ikke minst! sjekk ulike forsikringsselskaper, det kan være store forskjeller mellom dem, eg pleide å beregne hos gjensidige og hos banken min, noen ganger kan det være syke forskjeller. og styr unna Chrysler for de er dyre å forsikre!

Ikke meningen å skremme deg, bare ikke bruk alle pengene på selve bilkjøpet, for det kommer andre utgifter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...