Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Snakkes det like 'bredt' på Lillehammer som i Brummunddal?
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 Nei Mange på Lillehammer snakker nesten ikke "dialekt" i det hele tatt, synes jeg. Men endel snakker nærmere gudbrandsdøl, i Brummundal snakker de vel mer "flatbygd"/hedmarking. Det er i hvert fall min oppfatning, etter å ha bodd der et år.
Gjest Jane E Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 I byene snakkes det som regel mindre bredt enn ute på bygda, ja.
Gjest ¤Vamp¤ Skrevet 20. juli 2010 #4 Skrevet 20. juli 2010 I byene snakkes det som regel mindre bredt enn ute på bygda, ja. Brumunddal har jo bystatus nå.
Frk Snasen Skrevet 20. juli 2010 #5 Skrevet 20. juli 2010 Brumunddal har jo bystatus nå. Ja, stemmer. Har en bekjent der. Da feiret de dette for en liten stund tilbake. Syns de snakker veldig bred i Brummundal jeg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #6 Skrevet 20. juli 2010 Snakkes det like 'bredt' på Lillehammer som i Brummunddal? Og nei - er en annen dialekt på Lillehammer. Hjelper ikke så mye på dialekta et Brumunddal kun har vært by i noen uker.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #7 Skrevet 20. juli 2010 Nei Mange på Lillehammer snakker nesten ikke "dialekt" i det hele tatt, synes jeg. Men endel snakker nærmere gudbrandsdøl, i Brummundal snakker de vel mer "flatbygd"/hedmarking. Det er i hvert fall min oppfatning, etter å ha bodd der et år. Etter å ha bodd der et år, så bør du vel ha lørt deg å skrive Brumunddal riktig :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #8 Skrevet 20. juli 2010 Bor i Brumunddal og har bodd her hele livet. Det er ganske forskjellig dialekt her, noen "tala skikkelig bredt", andre snakker med vanlig dialekt, likt de som bor f.eks i Hamar, Kongsvinger eller Elverum, mens noen snakker "fint", type Oslo dialekt. Tror det kommer veldig an på hva slags opprinnelse folk har. Har de flyttet fra Nes, som er bygda like ved, til Brumunddal og bodd her noen år, hører man ofte tydelig forskjell på de og dem som har bodd i Brumunddal hele livet. Også kommer det nok an på hvilket miljø man hører til. Selv "tala" jeg, men ikke bredt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #9 Skrevet 20. juli 2010 Etter å ha bodd der et år, så bør du vel ha lørt deg å skrive Brumunddal riktig :gjeiper: Hehe, jeg bodde på Lillehammer, faktisk Men ser at setningen kan misforstås, og er skrevet feil, så greit å bli rettet på
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #10 Skrevet 20. juli 2010 Hehe, jeg bodde på Lillehammer, faktisk Men ser at setningen kan misforstås, og er skrevet feil, så greit å bli rettet på Beklager
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. juli 2010 #11 Skrevet 20. juli 2010 Bor i Brumunddal og har bodd her hele livet. Det er ganske forskjellig dialekt her, noen "tala skikkelig bredt", andre snakker med vanlig dialekt, likt de som bor f.eks i Hamar, Kongsvinger eller Elverum, mens noen snakker "fint", type Oslo dialekt. Tror det kommer veldig an på hva slags opprinnelse folk har. Har de flyttet fra Nes, som er bygda like ved, til Brumunddal og bodd her noen år, hører man ofte tydelig forskjell på de og dem som har bodd i Brumunddal hele livet. Også kommer det nok an på hvilket miljø man hører til. Selv "tala" jeg, men ikke bredt. Den signerer je Hilsen furnesning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå