Champagne Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Jeg har brukt silkekjolen min i selskap, og skal vaske den for første gang. Er en kjole jeg er veldig redd for, og skal bruke den igjen i bryllup senere i sommer. Jeg har fått to flekker på den, de er av olje tipper jeg (spiste suppe til middag) samt at den ikke lukter 100 % blomster lengre... Noen tips? Jeg har endel silkeplagg jeg tidligere har vasket i maskin på silkeprogram med milo, men har erfart at de mister glansen og blir blasse etter maskinvask Er rens eneste mulighet??
Gjest navnelapp Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 Milo funkar på silke. Legg kjolen på eit strykebrett el.l. først, og legg potetmjøl eller maisenna på feittflekken. La det trekke litt, børst bort og ta ny runde viss det ikkje er borte etter første forsøk. du må ikkje bruke biospray el.l på silke, det skadar stoffet. Når du har fått bort feittflekken med maisenna først kan du berre lett handvaske kjolen i milo for at den skal lukte friskare.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 Milo funkar på silke. Legg kjolen på eit strykebrett el.l. først, og legg potetmjøl eller maisenna på feittflekken. La det trekke litt, børst bort og ta ny runde viss det ikkje er borte etter første forsøk. du må ikkje bruke biospray el.l på silke, det skadar stoffet. Når du har fått bort feittflekken med maisenna først kan du berre lett handvaske kjolen i milo for at den skal lukte friskare. Hvorfor skal den legges på et strykebrett? Kan den ikke bare legges på et bord? Hvor kommer strykebrettet inn, iom at den ikke skal strykes?
Gjest navnelapp Skrevet 19. juli 2010 #4 Skrevet 19. juli 2010 Strykebrettet kjem inn fordi du då kan ha potetmjøl/maisenna både over og under, og suge feittet ut frå begge sider av stoffet viss du trer kjolen inn på brettet. Du slepp og å "trykke" feittflekken over i stoffet på andre sida når du gnir inn mjølet, slik at du får ein feittflekk i rompa i staden for på magen.
Champagne Skrevet 19. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2010 Takk for råd! Skal jeg ha melet på tørt, eller fukte kjolen først??
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #6 Skrevet 19. juli 2010 Jeg er en helt annen anonym bruker som aldri har prøvd dette, men tipper det skal være tørt. Vannet løser jo ikke opp olje/fett uansett, pluss at om stoffet er vått vil maisennaen trekke til seg vannet i stedet for oljen.
Gjest navnelapp Skrevet 19. juli 2010 #7 Skrevet 19. juli 2010 Maisennaen skal vere tørr, ja. Dette fungerer på alle typar tekstilar, og er eit skikkeleg husmorråd. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå