Gå til innhold

Student - stipend og inntektsgrense

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med første skoleår, skal gå tre år totalt. (høgskole) Jeg har kunnet jobbe mer i år enn hva jeg trodde på forhånd, og ser nå at jeg kommer til å ende på en årslønn på ca 160 000 dersom jeg fortsetter slik ut året.

Gjør jeg det vil jo stipendet mitt bli redusert, og mer av støttebeløpet bli omgjort til lån...

Jeg vurderer å jobbe litt mindre, samtidig som det er godt å tjene litt.

Hva gjør dere andre? Holder dere inntekten innenfor grensen på ca 136 000?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt å holde meg innenfor grensa, men klarer ikke si nei til oppdrag (selvstendig næringsdrivende), så mulig jeg kommer over. Litt kjedelig når man er selvstendig, for jeg må skatte en god del mer av en egentlig liten inntekt, enn om jeg hadde vanlig lønn, men samtidig føler jeg jobben er morsommere, og jeg får vesentlig bedre betalt pr time. Hvis jeg har skjønt det riktig spiller det ikke så stor rolle om man tjener bare litt eller mye over grensa, prosenten de trekker av stipendet blir den samme uansett :klø: Eller hvordan fungerer det der? Jeg får jo heller ikke lønnsslipper pr mnd, men sender fakturaer i ny og ne og får ofte betalt en god stund senere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tenkt å holde meg innenfor grensa, men klarer ikke si nei til oppdrag (selvstendig næringsdrivende), så mulig jeg kommer over. Litt kjedelig når man er selvstendig, for jeg må skatte en god del mer av en egentlig liten inntekt, enn om jeg hadde vanlig lønn, men samtidig føler jeg jobben er morsommere, og jeg får vesentlig bedre betalt pr time. Hvis jeg har skjønt det riktig spiller det ikke så stor rolle om man tjener bare litt eller mye over grensa, prosenten de trekker av stipendet blir den samme uansett :klø: Eller hvordan fungerer det der? Jeg får jo heller ikke lønnsslipper pr mnd, men sender fakturaer i ny og ne og får ofte betalt en god stund senere.

Jeg tror at det er slik at hva du tjener pr mnd ikke spiller noen rolle, det er den totale årsinntekten som avgjør. (inkl. feriepenger) Så blir du trukket prosentvis av det som overskyter grensen.

Jeg har lekt meg litt med en stipendkalkulator på www.lanekassen.no. Jeg la først inn at jeg skulle tjene 136 000 i år, så at jeg skulle tjene 156 000 og til slutt 176 000. Tjener jeg 156 000 mener jeg å huske at stipendet ble redusert med ca 5000. Til syvende og sist gir det meg følgende regnestykke: 20 000 brutto = ca 15 000 netto - 5000 i redusert stipend/mer å betale i lån = 10 000 utbetalt. Da tenker jeg at jeg ville spart de fem tusen og betalt de ned på studielånet med en gang jeg er ferdig, slik at jeg ikke får renteugifter på beløpet i tillegg.

Jeg er ikke 100 % sikker på at dette regnestykket er helt riktig, men dette er det jeg fant etter et kjapt søk på nett.

Kanskje noen andre her er bedre i dette enn meg?

Skrevet

Jeg ville ikke ha høyere lån enn mulig, så jeg har holdt meg under inntektsgrensen selv. Men det står godt forklart hvordan lånekassen regner ut dette på nettsidene deres. :)

Skrevet

Jeg klarer nok ikke å holde meg innen inntektsgrensen, men det får bare være. Heldigvis har de økt inntektsgrensen i 2011, da er det lov å tjene kr 140 823 kr uten at man får omgjort stipend til lån.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...