Gå til innhold

Svømmedyktige barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn på 8 og 9 år som begge er dyktige til å svømme, de har gått på svømmeskole i mange år men likevel lar jeg de ikke dra og bade alene. Når er det greit at barn bader alene uten oppsyn av en voksen? Jeg synes det er skummelt med vann, det er deilig å bade men uhell kan fort skje. Selv om de er sammen vet de nok ikke hva som skal gjøres om en får krampe eller slår hodet og forsvinner fra overflaten. Når er det greit å slippe barn til alene på svømmetur/badetur??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min på 9 år har vært svømmedyktig i 5 år, og gått på svømming i 4 av de årene. Ellers er vi jevnlig i svømmehallen. Men hun får ikke lov til å dra for å svømme alene.

Men da vi er i svømmehallen så har jeg ikke øynene mine på henne hele tiden. Men ser jo jevnlig på henne. Og jeg vet ikke når jeg føler meg klar for å la henne gå alene.

Skrevet

Eg hugsar eg fekk dra åleine å bade frå eg var rundt 10 år. Men det er jo forskjell på å sende ungane åleine på stranda, og å la dei bade åleine medan ein sjølv er på stranda. Det siste fekk eg lov til frå eg var 6-7 år.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I denne sammenhengen blir det stor forskjell på å bade i basseng og på stranda, synes jeg. Det er tross alt badevakter i et basseng, og selv om disse ikke har oppsyn med barn på samme måte som en forelder ville hatt med sitt eget barn, føler jeg at oversiktligheten og dermed sikkerheten er bedre i et basseng enn på ei strand. Mine på åtte og ti svømmer, men får under ingen omstendighet dra alene til stranden. Vet ikke når jeg vil føle meg bekvem med det, kanskje ved tolv år? Usikker.

Regner med at den eldste vil få lov til å dra alene til svømmehallen i løpet av det kommende året. Men dette er en oversiktlig svømmehall, med kun ett basseng. Tror ikke jeg ville sluppet ham i et stort badeanlegg med mange basseng.

Skrevet

Sender ikke ungene mine alene på stranden før de er på ungdomsskolen tror jeg. eldste svømmer egentlig som en sel, og er tretten nå, men han klarer ikke å bedømme hvor kald han blir av å BARE være i vannet, han må fortsatt få beskjed om å gå opp å få i seg varmen i blandt, og jeg tror søren ikke han hadde hatt vet til å huske at han skulle ha gått hjem igjen om han var alene, siden han ELSKER å svømme...

Skrevet

Jeg fikk ikke dra på stranda alene før et stykke oppi tenårene. Mammas fetter druknet da han var 13, nemlig, så mamma var kjip og nektet meg å reise dit alene.

Skrevet

Vi er mye i svømmehallen og der er det mange basseng og her er jeg helt rolig, nettopp fordi man ikke blir tatt av strømmer og ført utover og at det er vakter der. Venninna til min yngste dro i en kulp og badet alene nå i ferien (sammen med jevnaldrende venninne) noe jeg ALDRI ville tillatt. Ser på svarene her at jeg ikke var kjip. Vi var heldigivs ikke hjemme så jeg fikk aldri spørsmålet, når jeg sa hvem passet på dem til foreldrene fikk jeg til svar at begge hadde jo mobil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...