Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Jeg slanker meg ikke i matveien, ikke på noen måter, men jeg prøver å spise sunt å begrense inntaket av typiske ting som brød, poteter, ost, etc. Det betyr IKKE ta jeg har kuttet de ut. Iallefall det jeg lurer på er om ammehormoner kan gjøre slik at man føler seg mye sulten ? Jeg og samboer, har alltid like stor porsjon av det vi spiser. Uansett hva det skulle være. Han er en adskillig mye større person enn meg, jeg er 1,71 cm og veier 66 kg. Jeg vil gjerne tilbake til startsvekten jeg hadde før jeg ble gravd andre gang. Jeg har to barn og har begge gangene slitt med å gå ned i vekt mens jeg ammer, jeg har en SINNSYK appetitt rett og slett. Som ikveld, vi tilberedte to flotte salater. Sunne gode salater. Vi lagde stooore porsjoner og vi spiste alt. Like mye, samboer ble dritmett, jeg derimot, sitter fortsatt med følelsen av at jeg kunne slukt i meg en stor porsjon med lasagne eller en burger eller eller. Altså jeg føler jeg trenger MAT, noe mektig og godt mettende. Jeg blir lisom aldri ordentlig mett. Jeg føler jeg sitter her og fortsatt trenger mer. Det er grusomt. Om jeg feks. spiser en stor porsjon lasagne, ja da kan jeg føle meg mett, men om jeg spiser sunne ting, som feks. en bit kylling som er grillet på 150 -200 gram, + masse salat, nei da blir jeg neimen ikke ordentlig mett. Jeg har begynt å lure på om dette ammehormonet virkelig kan ha så mye å si og at det virkelig gjør at jeg har lyst på mye mer enn det jeg trenger ? For jeg kom hjem fra sykehuset med begge, var nesten tilbake til normalvekten min, men neida, når jeg kommer hjem og ammingen starter for fullt, da fyker jeg opp, 10 kg ca. Det har jeg nå gjort begge gangene. Med førstemann, gikk jeg ned 10 kg på under to mnd, UTEN å gjøre noenting, det var da barnet var rundt 8 mnd. JEg sluttet å amme da. Nå er mitt andrefødte barn, 9 mnd, og vi ammer for fullt enda. Vekten står bomstille uansett. Jeg har hatt personlig trener, med min egen diett å følge tilpasset meg og ammingen, men neida. Jeg går neimen ikke ned. Jeg er litt fortvilet og drittlei av at buksene stopper rett over knæra.... !!! Så jeg vil ned, og lurer på om noen her kanskje kan noe om dette med hormoner og sult ! Så klart kroppen min trenger nok når jeg ammer, og dere må stole på meg når jeg sier at jeg får i meg nok ! Blir bare aldri mett liksom ! Og vi spiser sunt !
Gjest Nanne70 Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 Selv om du spiser sunt, så må du tenke på sammensetningen av det du spiser. Det er fint å begrense inntaket av brød, pasta, ris, poteter osv fordi dette er matvarer med forholdsvis høy glykemisk indeks, dvs de påvirker blodsukkeret og dermed sultfølelsen. Hvis du spiser mye frukt, kan det også ha tilsvarende virkning pga fruktsukkeret. Det beste er å få i seg en passe mengde grove kornvarer og supplere med proteiner, rå grønnsaker og sunne fettsyrer, dette er også mat som holder deg mett lenger. Salat er fint, det, men typiske salatgrønnsaker inneholder mye vann og lite fiber, og holder deg ikke mett særlig lenge. Du bør ihvertfall sørge for at salaten i tillegg inneholder proteiner fra bønner eller linser,egg, kylling, biff, svinekjøtt, tunfisk eller hva du liker, proteiner metter godt. Du sier ikke noe om hvor ofte du spiser, men kanskje det vil hjelpe å spise oftere og mindre, evt. 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag, kvelds) og etpar små mellommåltider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå