Gå til innhold

Spiser for lite proteiner.

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har begynt å trene mer skikkelig nå, og ønsker jo naturligvis å få gode resultater etterhvert, men jeg er redd for at jeg ikke får i meg nok proteiner.

Jeg er ikke noe særlig glad i kjøtt, spiser alltid litt, men foretrekker karbohydrater som ris, poteter og pasta til å bli mett på til middag. Er definitivt en karbo-jente! Liker ikke ost, drikker ikke melk og er ganske dårlig på dette med kosthold i det hele tatt.

Jeg spiser et par knekkebrød med leverpostei og en banan fast hver dag, resten varierer i forhold til hva vi vil lage til middag. Ofte blir det taco, lasagne, pasta bolognese og hamburger. Etterpå blir det alltid noe søtt - gjerne is, sjokolade, brus, smågodt eller drops... Jeg er håpløs.

Nå er det sånn at etter jeg har vært ute og jogget vet jeg at jeg burde spise noe med proteiner, men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal spise... Men så hørte jeg om disse proteinshakene og lurer på om det kanskje er noe for meg da? Så slipper jeg liksom å tenke mer på det?

Jeg ønsker jo å forme kroppen og få bort det overføldige fettet, men driver ikke med mer styrketrening enn lett hjemmetrening og jogging/ellipsemaskin. Går veldig mye også.

Noen råd? Jeg tar gjerne imot kjeft om noen har noe - for nå som jeg leser gjennom det jeg har skrevet kan jeg se at det jeg driver med er veldig motstridende hvis jeg vil få resultater.

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Hva med å prøve å blande inn en del bønner og kikerter i maten din? Det inneholder ihvertfall greit med proteiner. Egg er vel også bra, ettersom jeg kan huske. Protein barer og shakes er nok også en mulighet. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig lurt ut, men jeg liker rett og slett ikke bønner eller kikerter. Egg liker jeg, men jeg hørte at kanskje plommen burde fjernes? Går vel an å lage omelett uten, eller bare lage det hardkokt og ta det bort.

Selv om jeg foretrekker egg best når jeg finner det i en pannekakerøre:P Er en snopeguri altså. Sukk:P

Gjest SmallTalk
Skrevet

Eggene spiser du som du liker dem best, og med både plommer og eggehvitte. Med mindre du har farlige kolesterolverdier, så har du ikke vondt av å spise plommene også.

Strengt tatt så høres det ut som om du må utvide mathorisonten din og å legge av deg det at du ikke liker ting. Selv om du ikke likte noe for ti år siden, så er ikke det det samme som at du ikke liker det nå. Jeg kunne ikke fordra bønner og kikerter for 5 år siden, så synes jeg det er kjempe godt!

Skal du få i deg proteiner, så må du faktisk være villig til å legge om kostholdet ditt. Ikke bare si at det og det liker du ikke og that's it.

Skrevet

Eggene spiser du som du liker dem best, og med både plommer og eggehvitte. Med mindre du har farlige kolesterolverdier, så har du ikke vondt av å spise plommene også.

Strengt tatt så høres det ut som om du må utvide mathorisonten din og å legge av deg det at du ikke liker ting. Selv om du ikke likte noe for ti år siden, så er ikke det det samme som at du ikke liker det nå. Jeg kunne ikke fordra bønner og kikerter for 5 år siden, så synes jeg det er kjempe godt!

Skal du få i deg proteiner, så må du faktisk være villig til å legge om kostholdet ditt. Ikke bare si at det og det liker du ikke og that's it.

Jeg likte ikke tomater i fjor, nå synes jeg det er kjempegodt!

Det går fint an å lære seg å like ting.

Plommen i egget inneholder kolesterol, men hittil er det ingen som har bevist en direkte sammenheng mellom høye kolesterolverdier i blodet og høyt inntak av egg. Så det skal du ikke tenke på.

Proteinshake er et mulig tilskudd, men bare det - tilskudd. Primært bør proteiner komme fra matvarer som kjøtt, fisk og fugl, meieriprodukter, og bønner/linser.

Nøtter inneholder mye proteiner og, men de inneholder også store mengder (sunt) fett. Og du trenger ikke akkurat overdrive på fettinntaket heller.

Det er mange typer proteinrik fisk som feks tunfisk.

Leverpostei inneholder lite proteiner og mye fett, noe som er ugunstig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...