Gå til innhold

veksle penger. stort gebyr? dårlig kurs?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal for første gang veksle penger på Gardermoen før jeg reiser til utlandet. Altså til EURO. Jeg har alltid hatt fordelen av å veksle i bank hvor et familiemedlem jobber og får gunstig kurs osv. men denne gangen veksler jeg selv. Lurer på om det er veldig dårlig kurs og hvor mye det koster å veksle i gebyr? Aldri gjort det før så må spørre;) Feks om jeg veksler 5000 norske kroner til euro, hvor mye må man betale for å få lov til å veksle?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skal for første gang veksle penger på Gardermoen før jeg reiser til utlandet. Altså til EURO. Jeg har alltid hatt fordelen av å veksle i bank hvor et familiemedlem jobber og får gunstig kurs osv. men denne gangen veksler jeg selv. Lurer på om det er veldig dårlig kurs og hvor mye det koster å veksle i gebyr? Aldri gjort det før så må spørre;) Feks om jeg veksler 5000 norske kroner til euro, hvor mye må man betale for å få lov til å veksle?

Jeg vet ikke hva gebyret er over disk nå. Sist gang jeg prøvde skulle de ha 75 kroner og da snudde jeg og gikk.

Jeg veksler alltid ved å ta ut i minibankautomat på flyplassen i Norge og i minibank på stedet i utlandet. Detter og blir det billigste og jeg tror ikke jeg har vært i nærheten av 75 kroner hittil i gebyr.

Min erfaring er fra Flesland i Bergen - der har Handelsbanken en valuta automat. Jeg vet ikke hvordan det er på Gardermoen.

Skrevet

Det er automater på Gardemoen, tror det er bare vanlige uttaksgebyr og kursen er markedskurs. Stiller meg tvilende til at du har fått annet enn markedskurs i banken din, da det ikke er kassadama som veksler om.

Skrevet

Jeg reagerte også litt på det med "gunstig kurs", kan du forklare litt nærmere, TS?

Skrevet

Jeg reagerte også litt på det med "gunstig kurs", kan du forklare litt nærmere, TS?

Jeg og melder meg på og lurer på hva "gunstig" kurs er?

Aldri hørt at noen ansatte i bank kan gjøre dette.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hva som lønner seg kommer ann på hvilken bank og avtale du har...

Mener å huske at det lønner seg for meg som nordea kunde å ta ut penger i norge, i forhold til å ta ut i utlandet (som lønner seg i enkelte andre banker...)

Skrevet

hva som lønner seg kommer ann på hvilken bank og avtale du har...

Mener å huske at det lønner seg for meg som nordea kunde å ta ut penger i norge, i forhold til å ta ut i utlandet (som lønner seg i enkelte andre banker...)

Hvorfor skulle det lønne seg mer å veksle ii utlandet? Du skal fremdeles veksle til den samme valutaen og markedet er homogent.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ansatt i bank og får dermed gratis veksling og bedre kurs. stemmer det altså!

ja det er minibanker på gardermoen hvor jeg har tenkt å veksle, men lurer på hva gebyret her er

Skrevet (endret)

Så ikke den.

Endret av Illuminati
Skrevet

ansatt i bank og får dermed gratis veksling og bedre kurs. stemmer det altså!

ja det er minibanker på gardermoen hvor jeg har tenkt å veksle, men lurer på hva gebyret her er

Bedre kurs? Er det lov'a? :klø:

Skrevet

Ja, der er helt lovlig. Det har med marginen banken tar i påslag å gjøre, så det er heller ikke stor forskjell på kursen.

Skrevet

Du har alltids valutapåslaget som alle tar (er det rundtom 1,75 % tro?) og eventuelt gebyr for uttak i minibank, men informasjonen finner du uansett i din bank.

Gjest navnelapp
Skrevet

For meg blir det litt corny å snakke om å veksle. Du tek jo berre ut euro i minibanken? vekslinga skjer vel teknisk sett på kontoen din? Du skal vel ikkje ta ut norske sedlar i minibanken, og så gå og veksle dei til euro?

Skrevet

Du har alltids valutapåslaget som alle tar (er det rundtom 1,75 % tro?) og eventuelt gebyr for uttak i minibank, men informasjonen finner du uansett i din bank.

Nei, da tar du litt feil, det er ikke valutapåslag på uttak. Gebyret du omtaler relaterer seg til master- eller visadelen på kortet ditt. Men når bankens meglere veksler om fra NOK til EUR legger de på en margin (slik som på lån) og du får en vekslingskurs oppgitt. Vekslingskursen står som regel på kvitteringen fra minibanken.

TS: Du jobber i bank, men klarer ikke å finne ut av hvilke gebyr du har på kortet ditt? I`m shocked!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

JEG jobber ikke ibank, en bekjent! som er bortreist

Skrevet

Det hørtes ikke bra ut, tror neppe bankansatte har lov til å avviksprise slike tjenester til venner og bekjente. Faktisk ikke til sin ektefelle heller, det er personlige ytelser i likhet med gunstige låne- og innskuddsrenter.

Skrevet

Nei, da tar du litt feil, det er ikke valutapåslag på uttak. Gebyret du omtaler relaterer seg til master- eller visadelen på kortet ditt.

Jo, det er jo helt riktig, men ved uttak av valuta i minibank (i Norge) er det Master/Visa-delen som brukes. Jeg bruker Skandiabanken og har alltid måttet regne med valutapåslaget ved uttak av valuta i minibankene på f.eks. Gardermoen. Jeg burde kanskje spesifisert at det var i minibanker, ikke over skranke. Men det er mulig det er annerledes i andre banker.

Skrevet

Jo, det er jo helt riktig, men ved uttak av valuta i minibank (i Norge) er det Master/Visa-delen som brukes. Jeg bruker Skandiabanken og har alltid måttet regne med valutapåslaget ved uttak av valuta i minibankene på f.eks. Gardermoen. Jeg burde kanskje spesifisert at det var i minibanker, ikke over skranke. Men det er mulig det er annerledes i andre banker.

Det er ulikt fra bank til bank. Jeg ville ikke benyttet meg av et kort hvor jeg måtte betalt gebyr i % av uttak.

Skrevet (endret)

Jeg skal ikke påstå at jeg kan dette, men jeg betaler det samme enten minibanken står i Egypt eller på Gardermoen. Jeg var av den oppfatning at det er Visa (Teller?) som tar valutapåslaget.

Endret av Zzyzx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...