Gå til innhold

Har aldri gått i fjellet, nå vil jeg begynne!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært på fjelltur og min siste skitur hadde jeg som lita jente. Nå har jeg fått en ny lyst til å gå turer og oppleve naturen. Jeg har ingen turkamerat, nesten ikke fritidsklær og vet svært lite om fjellvett, klær og utstyr. Hvordan går jeg frem, hva trenger jeg og hvor finner jeg en turkamerat? Alle tips er gode tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo begynne med små turar, litt sånn på grusvei på fjellet? Da treng du ikkje meir utstyr en joggesko, egentlig :)

Så kan du avansere litt etter litt, både med lengre turar og bedre utstyr :)

Gjest Vaarsang
Skrevet

Kjøp turbøkene til Cicerone, de er helt geniale. Dra på sosiale fjellturer i utlandet (f.eks Dolomittene og GR20 i Korsika). I utlandet er det mye mer sosialt og man bor på såkalte refugios, hvor man spiser god mat og sosialiserer om kveldene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kjøp turbøkene til Cicerone, de er helt geniale. Dra på sosiale fjellturer i utlandet (f.eks Dolomittene og GR20 i Korsika). I utlandet er det mye mer sosialt og man bor på såkalte refugios, hvor man spiser god mat og sosialiserer om kveldene.

Ahh, det skulle jeg ha gjort tidligere!

Jeg har baby nå så det begrenser seg bittelitt, men bæremeis er vel en god ting.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror turistforeningen har organiserte turer av og til? Dessuten møter man ofte folk på turisthyttene i fjellet, hvis man vil :) Vil anbefale deg å gå i litt "snille" fjell i starten, sånn som Rondane, fjellene rundt Lillehammer (Sjusjøen o.l) osv. Jotunheimen kan bli litt voldsomt, særlig med baby... har forresten gode opplevelser fra Sylane i Trøndelag, og fra sånne "kystfjell" flere steder i landet. Ofte kan man kjøre opp i høyden så man slipper å gå det bratte strekket fra havnivå og opp... :) Gode fjellstøvler er nesten et must, i tillegg til vindtett tøy + regntøy, og en bør alltid ha med noe varmt (ullundertøy, fleece osv) da temperaturene ofte ikke er så høye og man fort fryser når man tar pause.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror turistforeningen har organiserte turer av og til? Dessuten møter man ofte folk på turisthyttene i fjellet, hvis man vil :) Vil anbefale deg å gå i litt "snille" fjell i starten, sånn som Rondane, fjellene rundt Lillehammer (Sjusjøen o.l) osv. Jotunheimen kan bli litt voldsomt, særlig med baby... har forresten gode opplevelser fra Sylane i Trøndelag, og fra sånne "kystfjell" flere steder i landet. Ofte kan man kjøre opp i høyden så man slipper å gå det bratte strekket fra havnivå og opp... :) Gode fjellstøvler er nesten et must, i tillegg til vindtett tøy + regntøy, og en bør alltid ha med noe varmt (ullundertøy, fleece osv) da temperaturene ofte ikke er så høye og man fort fryser når man tar pause.

Er det bratt/skummelt på Sylene? Og hvor lang tid tar det å nå toppen? Er det vanlig å campe med telt da?

AnonymBruker
Skrevet

Hørtes mye bedre ut enn den norske ensomheten og kjipe turisthytter... :)

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal ta kontakt med turistforeningen i ditt område. De går arrangerte turer hele tiden, med forskjellige lengde/vanskelighetsgrad. Der treffer du andre turglade mennesker. Da slipper du å finne turruter selv, og muligens gå deg vill! Men lærer deg mange fine ruter du kan gå alene senere om du har lyst til det.

Kjøp deg noen gode tursko, vintett/vanntett/ventilerende klær, og husk at bomull stenger varme/svette inne, mens ull puster og transporterer svette ut.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Sniker meg inn i denne tråden, for det er som å lese om meg selv. :)

Hvilke butikker anbefales når det gjelder å kjøpe gode sko og turklær? Hva med sekk? Jeg har ikke råd til det dyreste, men hvis jeg legger meg på et mellomnivå burde jeg vel få noe av god kvalitet som varer litt? :)

AnonymBruker
Skrevet

Begynn med dagsturer i fjellet der du bor. Da får du erfaring og finner ut hva du trenger av utstyr. Utvid etterhvert. Snakk med andre som driver med friluftsliv.

Telting krever ganske mye utstyr og litt erfaring. Vent med å kjøpe telt/sovepose/matte/brenner/kokekar/pakkrammesekk til du finner ut om du virkelig liker å bo i telt. DNT hytter er billige så du kan heller bo på dem hvis du trenger å overnatte.

Kart - kompass - dagstursekk - vind/vanntett yttertøy må du uansett ha. Men det trenger ikke være det dyreste som er beregnet på ekstrem-ekspedisjoner. Nordmenn kjøper generelt altfor dyrt utstyr i forhold til det de trenger.

Skrevet

Jeg anbefaler å starte på turistforeningen.no, UT.no og fjellforum.net. Masse turtips, utstyrserfaringer osv. Meld deg inn i DNT og bli med på fellestur, sørg for å lære deg kart og kompass hvis du ikke kan det.

Det er ikke så lett å anbefale sportsbutikker når dere ikke sier noe om hvor dere bor, men i Oslo er i hvert fall Oslo Sportslager helt suverene på villmarksutstyr.

Skrevet

Jeg anbefaler å starte på turistforeningen.no, UT.no og fjellforum.net. Masse turtips, utstyrserfaringer osv. Meld deg inn i DNT og bli med på fellestur, sørg for å lære deg kart og kompass hvis du ikke kan det.

Det er ikke så lett å anbefale sportsbutikker når dere ikke sier noe om hvor dere bor, men i Oslo er i hvert fall Oslo Sportslager helt suverene på villmarksutstyr.

Trøndelag.

Skrevet

Men er det ikke bare godt voksne som går disse arrangerte turene da? Jeg er i tyveårene.

Skrevet

DNT-ung har mange turer de og, du er ungdomsmedlem opp til 26 år. Fellesturer er absolutt å anbefale, veldig kjekt!

Hvis du kjenner noen som går mye i fjellet, spør om å få bli med på en dagstur i ny og ned. Man trenger ikke begynne med ukesturer for å oppleve fjellet!

Av utstyr trenger du gode fjellsko og en god sekk, pluss vindtett/vanntett yttertøy, og ull/fleece under. Lagvis påkledning gjør det lett å regulere. Lue og votter er også lurt, da det fort kan bli kaldt, også midt på sommeren.

Skrevet

Men er det ikke bare godt voksne som går disse arrangerte turene da? Jeg er i tyveårene.

Neinei, absolutt ikke! Medlemstallene i DNT ung har eksplodert de siste årene, og jeg merker at det blir mer og mer vanlig blant folk på min alder (dvs. midten av 20-årene) å gå i fjellet. Skikkelig status, rett og slett! :kul:

Skrevet

Jeg er over 26 år, hva da? Er veldig ivrig på å få gått turer og oppleve naturen!

Skrevet

Jeg har aldri vært på fjelltur og min siste skitur hadde jeg som lita jente. Nå har jeg fått en ny lyst til å gå turer og oppleve naturen. Jeg har ingen turkamerat, nesten ikke fritidsklær og vet svært lite om fjellvett, klær og utstyr. Hvordan går jeg frem, hva trenger jeg og hvor finner jeg en turkamerat? Alle tips er gode tips!

Tutistforeningen er sikkert et godt startpunkt. De har medlemmer av alle slag, de fleste turlagene har organiserte turer og overnattingsturene går stort sett til en hytte. Dessuten har de et opplegg med "kontaktannonser" hvor man kan søke etter turkompis, hvis man ikke dumper borti en sånn av seg selv. Begynn med dagsturer, sørg for at du har med vindtett og vanntett tøy, litt ekstra varmt, lue og votter/hansker, og vent med de bredt anlagte overnattingsturene med tung sekk til du kjenner at formen er der. Det er viktig å kjenne sine begrensninger, særlig i starten, ellers kan det som ellers ville vært en fin tur, bli en skikkelig kjip og slitsom opplevelse.

Skrevet

Fjellturer er den beste formen for avslapning!

Meld deg inn i Turistforeningen, så får du medlemsbladet deres med mange fine tips til turer og utstyr. De har også masse forslagt til turer for familier med små barn.

Enig i at det er best å starte med dagsturer. Det viktigste er gode sko. Vanntette og vindtette klær er alltid greit, prøv med superundertøy som ikke blir klamt. En god sekk er et must (eller bæremeis), men motstå fristelsen til å ta med alt for mye - det er fort gjort. Hvis du har med baby, husk at det er noe helt annet å sitte i ro enn å bevege seg. Med andre ord, pass på påkledningen.

En del av hyttene til DNT f.eks. kan man kjøre bil fram til, det kan jo være greit med liten baby. Så kan du jo bruke hytta som utgangspunkt og ta dagsturer rundt omkring :) Mange fine turer både i Rondane og Sylane, i Jotunheimen kan det fort bli litt ulendt og mye stein og ur.

Når det gjelder alder på de som går i fjellet har jeg inntrykk av at det blir flere og flere unge. Og det som er så koselig med å være på hyttene er at alle snakker med alle og det blir skikkelig god stemning. Fin måte å bli kjent med folk på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...