Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Vi diskuterer gjestelista her i huset og jeg vil ikke ha med ungene i familien (5 - 15 år) da jeg føler man må styre med underholdning til disse i tillegg til alt annet. Min kjære mener det er veldig vanlig å ha unger i bryllup. Selv har jeg ikke vært i et eneste bryllup med unger. Hva er normalen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 Jeg har vært i seks bryllup de siste årene og det har vært barn i alle (muligens unntatt ett, som var arrangert mer som en STOR fest. La ikke merke til barn på kvelden der, når jeg tenker meg om). Det har vært rimelig forskjellige familier som har hatt de ulike bryllupene. Stort sett har det ikke vært mange barn, men nevøer og nieser har pleid å bli inkludert, i tillegg til små babyer. Tror ikke det er vanlig å invitere venners barn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 I alle bryllupene jeg har vært så har det vært barn til stede. Har i allefall vært i 12 bryllup, en del av de mens jeg var barn. Det har sjelden vært ordnet med noe underholdning til de, men i noen få tilfeller så har det funnes et ekstra rom (garderobe/kott el) som barna har fått leke i. For meg høres det rart ut at barna ikke skal få være med.
Gjest Koukla Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 Vi kompromisset da vi giftet oss. Familien til mannen bor alle flere timer herfra, så de hadde med barna sine (fem stykker fra tre til 14). Familien min er opprinnelig fra et stykke unna, så vi har bare hverandre som barnevakter, vi tok derfor også med våre unger i bryllupet (fire stykker fra ett til elleve). Sistnevnte hadde vi heldigvis klart å skaffe barnevakter til (som de ikke kjente så godt, men det var bare for et par-tre timer på ettermiddagen) under middagen, da vi visste de kom til å syns det ble kjedelig. Alle andre ble invitert uten barn. Kusinen til mannen min ble fornærmet da barna hennes ikke fikk være med, så de kom ikke, ellers var det ingen som kommenterte noe. Jeg har vært i en del bryllup, men bare ett (utenom vårt) med barn. Stort sett gikk det greit, men særlig under middagen syns jeg det var forstyrrende. Det var to veldig små barn i det ene bryllupet vi var i hvor det var barn (ett og to år), og disse kjedet seg selvfølgelig under middagen (som tok 3-4 timer). Det ble en del hyling og babling og kakking av bestikk i tallerkener, så store deler av talene gikk tapt for vår del (vi satt i nærheten av de to barna). I vårt eget bryllup opplevde jeg det som forstyrrende at de to minste barna fikk vandre rundt som de ville under middagen. Sikkert for å forhindre at de bråkte ved bordet, det skjønner jeg, men jeg skulle ønske det kunne vært unngått (de fikk tilbud om barnevakt som kunne blitt litt kjent med barna i de tre dagene før bryllupet de var hos oss). Da baren åpnet, forlot barna festen (etter vårt ettertrykkelige ønske) ifølge med en av foreldrene. Til de som måtte spørre meg nå, anbefaler jeg bryllup uten barn (i den grad det er mulig, det er ikke alltid så lett å få til). Selv drar vi i bryllup uten barn selv om barna er invitert. Jeg syns stort sett bryllup er en voksenfest, og har heller ikke lyst til å fly etter ungene når vi for én gangs skyld er i bryllup (skjer ikke så veldig ofte).
MissStiles Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 Jeg har venner som har giftet seg og kommer til å gifte seg i år. Der har jeg fått inntrykk av at begge deler er vanlig. Men kanskje mer vanlig å ha barn i bryllupet om brudeparet har barn selv.
Kameline Skrevet 18. juli 2010 #6 Skrevet 18. juli 2010 Har et lite forslag dersom en går for å ha barn i bryllupet: Var i et bryllup hvor hvert av barna (tror det var 5-6 stk) fikk en barnepose hver. Disse ble servert etter hovedretten. I denne var det godteri, tegnesaker og en liten leke. Bare små billige ting... Barna satt musestille under resten av middagen... Syntes det var koselig - barna er jo gjester de også, og kan også gjøres litt stas på!
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 Det var jeg som skrev innlegg #2, og min erfaring med barn i bryllup er at det nesten alltid har gått veldig problemfritt. Men hvis det er små barn vil de jo ofte lage litt lyd under middagen, så det er lurt at noen kan gå ut med dem av og til (og det er kanskje en grunn til at mange synes det er helt strålende å bli invitert uten barna, hehe). Bare i et enkelt bryllup var 1-2 av barna direkte plagsomme - det var unger i 6-7-årsalder som fløy rundt sukkergira og foreldreignorert mesteparten av kvelden; det ene barnet både skumpet borti stoler så man måtte tviholde på kaker og drinker, og dyttet fremmede voksne... slike situasjoner burde kunne unngås om foreldrene er oppegående nok (f eks kunne barna forlatt festen tidligere, foreldrene kunne irettesatt osv). Disse barna var heller ikke i veldig nær familie til brudeparet, tror det var barn av søskenbarn e.l., så de kunne jo latt være å invitere dem, egentlig.
Chiquita Skrevet 18. juli 2010 #8 Skrevet 18. juli 2010 Her jeg bor er det vanlig å invitere barn i bryllup
Gjest Ejala Skrevet 18. juli 2010 #9 Skrevet 18. juli 2010 Jeg har bare vært barn i bryllup selv. Første gangen var i mine foreldres bryllup(jeg var 6 år og brudepike), da overnattet vi hos noen venner av dem den kvelden. Hvordan det var under talene og sånt husker jeg ikke, jeg husker bare at vi overnattet hos noen venner av dem den natta, og at etter middagen ble det mye musikk og høye stemmer. Den andre gangen var under tante og onkel sitt bryllup, jeg og søsknene var de eneste barna(jeg var 13-14, yngstemann var 6-7). Vi kjedet oss veldig under kaffen, så mamma og pappa fikk overtalt noen til å låse opp et rom med leker til oss. Jeg husker at det ble noen snurpede lepper, men vi fikk da underholde oss selv til slutt, i det lekerommet.
Fluffe Skrevet 18. juli 2010 #10 Skrevet 18. juli 2010 Vært invitert i bryllup med barn. I mitt eget kommer de ikke til å bli bedt.
Piper Skrevet 18. juli 2010 #11 Skrevet 18. juli 2010 Har vært i flere bryllup, og barna til brudeparet og nieser og nevøer har alltid vært tilstede. Ingen har laget i stand ekstra underholdning for barna, og de har danset og kost seg til langt på kveld. De aller minste (1-5 år) har blitt hentet enten før middag eller etter middag, mens de eldre har vært hele kvelden. Har aldri vært noe problem, verken for brudepar eller gjester.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #12 Skrevet 18. juli 2010 Vet ikke hva som er vanligst, men jeg har vært i bryllup med barn, og vært i bryllup uten. I mitt bryllup har de nærmeste med barn fått velge selv, og halvparten kommer uten barn. Synes ikke det er nødvendig å invitere søskenbarns barn, eller venners barn. Kan også legge til at jeg har flere tanter og onkler som har giftet seg mens jeg var 2-12, og ingen av dem inviterte med barna til sine søsken.
I.am.me Skrevet 18. juli 2010 #13 Skrevet 18. juli 2010 Jeg tror det er litt 50-50 angående barn i bryllup. Det kommer bare helt an på hvilket bryllup dere har tenkt å ha. Hvis dere ser på det mer som en fest enn som et familiearrangement, så er det kanskje lurt å styre unna barn, da det ofte er mye alkohol i bildet. Ingen blir fornærmet dersom barn ikke er invitert i et bryllup.
Mara Jade Skrevet 18. juli 2010 #14 Skrevet 18. juli 2010 Vi hadde med brudepikene våre hele dagen. De koste seg med middagen og var flinke til å sitte stille under talene. Under brudevalsen var de med og koste seg med å danse og hygge seg. Veldig sjarmerende med en femåring på dansegulvet som har fått være prinsesse for en dag og koser seg helt enormt. Det gledet ihvertfall mange hos oss!
Lucky? Skrevet 18. juli 2010 #15 Skrevet 18. juli 2010 Vi skal ikke ha barn i bryllupet vårt. Skal ha fire brudepiker/svenner, men de skal bare være med i kirken Hadde vi hatt egne barn så hadde det kanskje vært noe annet, men i og med at vi ikke har det, velger vi bryllup uten barn
Piper Skrevet 18. juli 2010 #16 Skrevet 18. juli 2010 Vi diskuterer gjestelista her i huset og jeg vil ikke ha med ungene i familien (5 - 15 år) da jeg føler man må styre med underholdning til disse i tillegg til alt annet. Min kjære mener det er veldig vanlig å ha unger i bryllup. Selv har jeg ikke vært i et eneste bryllup med unger. Hva er normalen? For å svare deg på spørsmålet ditt, så burde det ikke spille noen rolle hva som er normalen, for du og brudgommen bør bli enig i akkurat dette. Hva alle andre gjør, har fint lite med deres dag å gjøre, og tydeligvis er dette noe dere bare må sette dere ned og diskutere og komme til enighet. Vil han ha barn der fordi det er vanlig, eller fordi han vil dele dagen med barna også?
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #17 Skrevet 18. juli 2010 For å svare deg på spørsmålet ditt, så burde det ikke spille noen rolle hva som er normalen, for du og brudgommen bør bli enig i akkurat dette. Hva alle andre gjør, har fint lite med deres dag å gjøre, og tydeligvis er dette noe dere bare må sette dere ned og diskutere og komme til enighet. Vil han ha barn der fordi det er vanlig, eller fordi han vil dele dagen med barna også? TS her. Takk ti alle for svar. Vu var veli hovedsak bare uenige i hva som var "normalt" og nå ser vi at det er omtrent 50/50 så det har hjulpet mye. Det blir nok barnløst bryllup for oss. Takk igjen alle sammen for svar!
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #18 Skrevet 18. juli 2010 Vi hadde ikke barn i vårt bryllup. Våre egne var med under vielsen. Det hadde vært komplett umulig å ha barn i bryllupet vårt da så og si ALLE av venner og familie har fra ett til flere barn. Kan jo se for dere bryllup med 100 voksne gjester pluss gjesters barn. Tipper de som har barnebryllup inviterer færre voksne, ikke har så mange barn i familie- og vennekrets samt at de kanskje feirer i et mindre høytidelig lokale? Eller?
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #19 Skrevet 18. juli 2010 Jeg vil ihvertfall heller ha et livat, uhøytidelig og litt støyende bryllup med deltakere fra 0 til 100 som får lov til å ha det moro og gi litt lyd fra seg enn et stivt og høytidelig bryllup hvor ingen får lov til å åpne kjefte uten at toastmasteren har annonsert det først. Etter min mening er et bryllup en familiebegivenhet og bør ikke ha så strenge rammer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. juli 2010 #20 Skrevet 18. juli 2010 Jeg vil ihvertfall heller ha et livat, uhøytidelig og litt støyende bryllup med deltakere fra 0 til 100 som får lov til å ha det moro og gi litt lyd fra seg enn et stivt og høytidelig bryllup hvor ingen får lov til å åpne kjefte uten at toastmasteren har annonsert det først. Etter min mening er et bryllup en familiebegivenhet og bør ikke ha så strenge rammer. For meg er bryllup en anledning voksende mennesker kan bruke på å feire kjærligheten mellom to personer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå