Husfrua Skrevet 17. juli 2010 #1 Skrevet 17. juli 2010 Jeg har kjøpt en gammel spisestue som trenger oppussing. Tror det er bjørk. Den er noe flisete, ru og hakkete her og der. Hva kan jeg gjøre med den??
Gjest Spinell Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 Har ikke svar på spørsmålene dine, men husker du la inn tråd med spørsmål om bud på spisestue tidligere denne uken og ble nysgjerrig på om det var den spisestuen du kjøpte? Hva måtte du i så fall gi for den?
Husfrua Skrevet 18. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2010 Har ikke svar på spørsmålene dine, men husker du la inn tråd med spørsmål om bud på spisestue tidligere denne uken og ble nysgjerrig på om det var den spisestuen du kjøpte? Hva måtte du i så fall gi for den? Nei, det ble en annen til 2500
Gjest SmallTalk Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 Er den behandlet med noe fra før? Flisene må du pusse vekk med fint sandpapir, ihvertfall. Hakkene kan du enten la være eller sparkle igjen, avhengig av hva slags behandling du tenker å bruke. Skal du f.eks male spisestua, så vil ikke sparkelen synes gjennom. Skal du beise eller lakke, så er ikke sparkel noen god ide. Jeg har akkurat (holder på) pusset opp ei spisestue selv. Den var fra før malt med oljemaling, og jeg valgt å male på nytt i en lysere og finere farge. Stolene skal trekkes om og jeg vurderer å lasere(?) utskjæringene veldig svakt gullfargede.
Husfrua Skrevet 18. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2010 Den er ikke behandlet fra før (mulig den er smurt inn med noe, det vet jeg faktisk ikke) og jeg skal ikke male. Ønsker å beholde den som den er, bare shine den opp litt.
Gjest SmallTalk Skrevet 18. juli 2010 #6 Skrevet 18. juli 2010 Pusse vekk flisene, olje den med en blank olje eller beise med klar beis og godta de hakkene som er der da, kanskje?
Medlem Skrevet 18. juli 2010 #7 Skrevet 18. juli 2010 Ved hakk i treverket kan det være verdt å forsøke følgende. Fukt området med en våt klut, la kluten ligge og varm godt med et strykejern. Store muligheter for at trefibrene reiser seg slik at hakket ikke er like fremtredende. NB! Ikke brenn treverket med strykjernet. Ellers er det som de sier ovenfor pussing med sandpapir og etterbehandling (olje, lakk, maling, ..) som gjelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå